خانه ملت ، مصرف 14 میلیارد دلار سوخت مازاد در صورت عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل

به گزارش موسیقی آتش، خبرنگاران - مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: اگر ناوگان حمل و نقل نوسازی نگردد، طی 8 سال آینده حدود 14 میلیارد دلار سوخت اضافه مصرف می گردد که علاوه بر آلودگی هوا معضلات فراوان دیگری، برای رانندگان و صنعت حمل و نقل ایجاد می نماید، زیرا خودروهای فرسوده که در حال حاضر از آنها استفاده می گردد، یوروصفر، یورو 2 و یورو 3 هستند.

خانه ملت ، مصرف 14 میلیارد دلار سوخت مازاد در صورت عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل

جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره شرایط فراوری خودروهای سنگین و اتوبوس، گفت: ایران خودرو دیزل در حال حاضر توان و امکان فراوری 3 هزار تا 3 هزار و 500 دستگاه کشنده و حدود 7500 دستگاه کامیون و کمپرسی در یک شیفت در سال را دارد.

فراوری هر اتوبوس در داخل حداقل 80 هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد

وی با بیان اینکه در یک شیفت حدود 4 دستگاه اتوبوس فراوری می گردد، درباره مقدار ارزبری فراوری اتوبوس، شرح داد: فراوری هر اتوبوس حدود 40 هزار یورو ارزبری دارد که قیمت مشابه خارجی آن 120 هزا تا 140 هزار یورو است. ارزبری فراوری کامیون کشنده، کمتر بوده و حدود 12 هزار یورو است.

توسلی مهر با بیان اینکه در حال حاضر با تمام ظرفیت در حال فراوری هستیم، ادامه داد: در یک شیفت توان فراوری 30 دستگاه کامیون و کمپرسی، 12 تا 14 دستگاه کشنده، 10 تا 12 دستگاه ون و 4 دستگاه اتوبوس را داریم.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل صنعتی راهبردی است و رشد صنعت حمل و نقل از شاخص های توسعه در جهان است، اضافه نمود: به ازای فراوری هر کامیون کشنده 2 شغل ایجاد می گردد.

خودروهای سنگین داخلی توان رقابت با همتایان خارجی را دارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا فراوریات داخلی توان رقابت با همتایان خارجی را دارند؟ گفت: 100 درصد دارند؛ در حال حاضر خودروهای سنگین دست دوم به قیمت 4 میلیارد و 800 میلیون و در بعضی موارد بیش از این عدد در بازار ایران به فروش می رسد و نگهداری سالانه آن حدود 50 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد، در حالیکه خودروی فراوری داخل که صفر کیلومتر بوده و دارای گارانتی 2 ساله است، حدود 2 میلیارد تومان قیمت دارد.

توسلی مهر توضیح داد: با توجه به فرسودگی ناوگان حمل ونقل که بالغ بر 320 هزار دستگاه است و هزینه های سرسام آوری را به کشور تحمیل می نماید و موجب آلوده تر شدن هوای کشور می گردد، ضرورت دارد تا دولت با برنامه ای مدون و معین به نوسازی آن بپردازد. در صورتیکه این حجم از ناوگان نوسازی نگردد، طی 8 سال آینده حدود 14 میلیارد دلار سوخت اضافه مصرف می گردد که علاوه بر آلودگی هوا معضلات فراوان دیگری، برای رانندگان و صنعت حمل و نقل ایجاد می نماید، زیرا خودروهای فرسوده که در حال حاضر از آنها استفاده می گردد، یورو صفر، یورو 2 و یورو 3 هستند.

ضرورت نوسازی ون، اتوبوس و مینی بوس موجود در ناوگان حمل و نقل از محل تبصره 12 قانون بودجه

وی با بیان اینکه با نوسازیِ سالانه 14 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده می توان طی 8 سال ناوگان حمل و نقل را نوسازی کرد، ادامه داد: برای تحقق این مهم احتیاج است دولت 3 میلیارد دلار هزینه کند که در صورت نوسازی ناوگان حمل و نقل حدود 20 میلیارد لیتر گازوئیل کمتر مصرف می گردد.

توسلی مهر توضیح داد: برای نوسازی خودروهای مسافری مانند ون، اتوبوس و مینی بوس می توان از محل تبصره 12 قانون بودجه استفاده کرد به این معنا که وزارت نفت اعتبارات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل را به شهرداری پرداخت کند.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل درباره اقدامات لازم برای نوسازی خودروهای تجاری مانند کامیون کشنده مطرح نمود که می توان با پرداخت تسهیلات از محل قانون هوای پاک و مصوبه شورای اقتصاد اعتبارات مورجهانز این مهم را تامین کرد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "خانه ملت ، مصرف 14 میلیارد دلار سوخت مازاد در صورت عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه ملت ، مصرف 14 میلیارد دلار سوخت مازاد در صورت عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید