مطالعه نحوه توسعه میکروب ها در یک هواپیما

به گزارش موسیقی آتش، فرض کنید که در هواپیما نشستید و فصل سرماخوردگی است. یک مسافر پشت سر شما نشسته که سرفه می کند و احتمالا به آنفولانزا مبتلاست. احتمال اینکه شما یا سایر افراد موجود در هواپیما، به آنفولانزا

مطالعه نحوه توسعه میکروب ها در یک هواپیما

نویسنده: جوییل شورکین

مترجم: حبیب الله علیخانی

فرض کنید که در هواپیما نشستید و فصل سرماخوردگی است. یک مسافر پشت سر شما نشسته که سرفه می کند و احتمالا به آنفولانزا مبتلاست. احتمال اینکه شما یا سایر افراد موجود در هواپیما، به آنفولانزا مبتلا شوند، چه میزان است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: احتمال ابتلای شما و یا سایر افراد موجود در هواپیما، زیاد بالا نیست. آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که با شروع فصل سرد، بیشتر می شود. این بیماری اغلب از طریق قطرات ناشی شده از عطسه، سرفه و یا حتی تنفس معمولی، انتقال می یابد. بیشتر افراد بعد از چند روز ورود ویروس به بدن، دچار عفونت می شوند. نواحی عفونی در فرد بیمار به آنفولانزا، در حدود یک متر است. یک اعتقاد مورد قبول در مورد پرواز این است که طبق آن گفته می شود که میکروب های هر فرد می توانند در هوای موجود در هواپیما به گردش در آیند و شانس خوبی برای بسیاری از افراد وجود دارد که این میکروب ها وارد بدن آنها شوند. اما تحقیقات انجام شده بوسیله محققین در دانشگاه اموری و انسیتوی تحقیقاتی جرجیا، نشان داده است که در این زمینه، ترس زیادی مشاهده می شود.

حداقل موارد متعددی مشاهده شده است که یک فرد در یک پرواز موجب آلوده شدن فرد دیگری به یک بیماری خطرناک شده است. در ژانویه، یک دانشجوی هندی که به مالاریا مبتلا بود، موجب آلوده شدن مسافران پرواز منفیس- دیتروید شد.

اما غیر از این مسئله که شما دقیقا در کنار یک بیمار نشسته باشد، وگر نه، شانش گرفتن بیماری برای یک فرد تنها 3 % است. بنابراین، بیشتر مسافران یک پرواز سالم هستند. این مسئله با توجه به مطالعه گفته می شود که در 19 مارس در مجله آکادمی ملی علوم، به چاپ رسیده است. اگر شما در نزدیکی مسافری نشسته اید که علامت های مریضی دارد، احتمال مریض شدن شما به 80 % افزایش می یابد.

هاروارد ویس، آمارشناس شاغل در انستیتوی فنی جرجیا می گوید: محققین جرجیا بر روی آنفولانزا و احتمال ابتلا به آن در طی پروازها در فصول مستعد سال، متمرکز شده اند.

آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که با شروع فصل سرد، بیشتر می شود. این بیماری اغلب از طریق قطرات ناشی شده از عطسه، سرفه و یا حتی تنفس معمولی، انتقال می یابد. بیشتر افراد بعد از چند روز ورود ویروس به بدن، دچار عفونت می شوند. نواحی عفونی در فرد بیمار به آنفولانزا، در حدود یک متر است.

بیشتر بخوانید: علائم آنفولانزا در مقابل سرماخوردگی

چارلز گربا، یک میکروبیولوژیست زیست شناسی در دانشگاه آریزونا می گوید: برخی افراد این بیماری را یک بیماری دو نقشه می نامند. گربا تحقیقاتی را بر روی مسافران جت ها انجام دادند. او گفت: دو صندلی در روبروی شما و دو نفر دیگر در اطراف شما در بیمار شدن شما مؤثر هستند.

در این آزمایش، دانشجویان سلامت عمومی و پرستاری در بخش اکونومی 10 پرواز نشستند و بدین صورت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

محققین گفته اند که مسافران می توانند از سه روش اصلی به آنفولانزا مبتلا شوند: نشستن در ناحیه عفونی، قدم زدن در جهت به همراه کیس مبتلا و یا صحبت کردن با فرد مبتلا. برای در نظر گرفتن منابع بالقوه مربوط به توسعه آلودگی، دانشجویان حرکت های مشخص شده ای به سمت کابین خلبان داشتند.

برای آدرس دهی ریسک مربوط به باقی ماندن مسافران در حین پرواز، محققین تخمین زده اند که افرادی که در یک راهرو نشسته اند و یا در یک ردیف (یا روبروی هم یا پشت سر هم) نشسته اند، در یک ناحیه مشترک قرار دارند که در حقیقت عفونت می تواند بین آنها انتقال یابد. همچنین افرادی که مبتلا به سرفه بودند هم نشانه گذاری شدند.

از 1500 مسافر این پروازها، تنها یک فرد سرفه می کرد. ویس می گوید: به خاطر برخی دلایل، این مسئله من را گشفت زده کرد.

یکی از داشنجویان در انتهای هر پرواز نشسته بود که در واقع هوا در آن ناحیه خشک ترین حد ممکنه بود و دو مانیتور هوا در همین بخش قرار داشت که از هوا نمونه برداری می کرد.

38 درصد از تمام مسافران صندلی خود را در حین پرواز رها نکرده بودند، 13 % دوبار و 11 % بیش از دوبار صندلی خود را ترک کرده بودند. مسافران در کنار پنجره معمولاً به ندرت جابجا شده بودند در حالی که مسافران بخش راهرو ببشتر جابجا شده بودند. احتمالا این مسئله می تواند انتخاب صندلی را گوشزد کند. سرویس بهداشتی هم اصلی ترین مقصد آنها بوده است.

محققین همچنین متصدی کابین را در هر پرواز مورد بررسی قرار دادند. متصدیان پرواز به ندرت مریض بودند. این احتمال وجود دارد که آنها در صورت بیمار بودن، می توانند بیماری را تا حد زیادی انتقال دهند. این دلیل خوبی است برای آن دسته از متصدیان پروازی که احساس مریضی می کنند و باید در منزل استراحت کنند.

محققین می گویند: در حالی که هوا در نزدیکی فرد مریض، ممکن است عفونت داشته باشد، خطر سلامتی هوا در کابین به طور کلی، پایین است. هوای داخل جت های مدرن به صورت پیوسته از خارج از هواپیما تأمین می شود و پس از فیلتر شدن، داخل کابین چرخش پیدا می کند. این هوا هر ساعت، 20 بار جایگزین می شود. از این رو، هیچ هوایی از بازدم فردی وارد تنفس فرد دیگر نمی شود.

یکی از مزیت های سیستم این است که رطوبت در بیشتر بخش های کابین، در حدود 20 % نگه داشته می شود. این مسئله از رشد پاتوژن های بیماری زا جلوگیری می کند. البته برخی از طراحی های هواپیما، هوای مرطوب تری را در کابین ایجاد می کنند.

علاوه بر تنفس قطرات عفونی، مسافرین می توانند از طریق دست زدن به صندلی، پشتی آن و بخش های مختلف سرویس بهداشتی هم عفونت را بگیرند. متخصصین بر این توافق رسیده اند که کثیف ترین بخش از یک خط هوایی، بخش میز غذای صندلی است. در این بخش، معمولا مسافرین دستمال کاغذی های کثیف و زباله های خود را قرار می دهند. سرویس بهداشتی بخش کثیف دوم است. مطالعه های گبرا نشان می دهد که آلودگی هایی از جنس مدفوع بر روی در و دستگیره، قابل شناسایی است.

محققین جرجیا برخلاف محققین گبرا، کثیفی بر روی میز غذاخوری صندلی مشاهده نکردند اما آنها تنها از بخش های کوچکی نمونه برداری کرده اند و نمونه برداری آنها محدود تر از نمونه برداری گبرا است.

ویس می گوید: مدل آنها برای بیماری های دیگر مانند سل، سرخک، و یا آبله مرغان اعمال نشده است. اما برای آنفولانزا، مدل آنها ممکن است تخمین های نادرستی در مورد ریسک عفونت داشته باشد زیرا این مدل شامل احتمال عفونت از طریق خود صندلی را لحاظ نکرده است.

محققین همچنین گفته اند که پروازهای طولانی تر موجب می شود تا حرکت مردم در داخل کابین بیشتر شود و از این رو، شانس ابتلا به عفونت ها، افزایش می یابد.

اگر شما هنوز هم در این مورد نگران هستین، مطالعه های نو و گذشته پیشنهاد می دهد که بهترین مکان برای نشستن درکنار پنجره هست. همچنین کمتر برخواستن و استریل کردن میز غذای صندلی و استفاده نکردن از سرویس بهداشتی هم از جمله سایر اقداماتی است که می تواند از مریض شدن شما جلوگیری کند.

استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.

منبع تحقیق :

https://www.insidescience.org

منبع: راسخون

به "مطالعه نحوه توسعه میکروب ها در یک هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعه نحوه توسعه میکروب ها در یک هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید