گیاهان سمی و خطرناک خانگی را بشناسیم

به گزارش موسیقی آتش، گیاهانی مانند نخل شامادورا، دیفن باخیا، سینگونیوم، شیپوری، آنتوریوم، فیکوس ها و... یعنی گیاهانی که به فراوانی در منازل مشاهده می گردد سمی هستند و اگر به این موضوع دقت گردد نمی توان در منزل گیاه نگهداری کرد.

گیاهان سمی و خطرناک خانگی را بشناسیم

استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد گفت: حدود 90 درصد گیاهان که جنبه زینتی دارند سمی هستند البته این سمی بودن در گیاهان مختلف درجات متفاوتی دارد.

مسعود قنامی درخصوص گیاهان زینتی، مزایا و مضرات آن ها اظهار کرد: با توجه به ارزش بالای گیاهان و طبیعت در تمامی جهان توصیه های فراوانی برای حفظ آن ها می گردد، ضروری است بین اندازه اکسیژن و CO2 موجود در هوا تعادلی وجود داشته باشد، اما انسان ها با کار هایی از قبیل صنایع گوناگون گاز هایی فراوری می نمایند که موجب برهم خوردن تعادل ذکر شده می شوند درحال حاضر نیز شاهد از بین رفتن این تعادل هستیم برای مثال گاز های گلخانه ای که به معنای تجمع گرما اطراف زمین است باعث تغییر بارش ها شده و آن ها را از حالت برف به باران تبدیل نموده است و یا بروز سیل در اثر بارش های شدید و... از جمله مواردی است که به علت کاهش پوشش گیاهی رخ می دهد.

این استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه گیاهان باعث جذب CO2 و درنتیجه پایداری تعادل بین اکسیژن و CO2 می شوند، اضافه نمود:

درحال حاضر زندگی افراد به خانه های کوچک تر و معمولا بدون حیاط منتقل شده است بنابراین اشخاص سعی نموده اند گیاهان را از فضای بیرون به داخل منزل منتقل نمایند چراکه با وجود اجاق گاز در منزل مواد سوختی وجود دارد که موجب فراوری بعضی گاز ها در محیط می گردد که یکی از آن ها CO2 است درصورتی که در گذشته معمولا پخت غذا در محیطی خارج از منزل انجام می شد.

وی ادامه داد: مبلمان ها و نقاشی های موجود در منازل امروزه دارای مواد پلیمری و شیمیایی است و به ویژه در زمانی که نو هستند بویی از خود متساعد می نمایند که همین امر نشان دهنده گازی است که از این وسائل در فضا آزاد می گردد و دارای ترکیبات مضری هستند و باید راهی برای حذف آن ها پیدا گردد که یکی از این راه ها استفاده از گیاهان در محیط منزل است.

قنامی با اشاره به موضوعی تحت عنوان باغبانی تراپی افزود: در بعضی از آسایشگاه های نگهداری بیماران روانی سعی می گردد بیماران را مشغول کاشت و پرورش گیاهان نمایند چرا که از لحاظ علمی به اثبات رسیده است این موضوع در بهبود حال روحی انسان نقش بسزایی دارد در منازل نیز افراد بازنشسته وجود دارد که با توجه به این موضوع که تمامی سالیان عمر را مشغول کار و فعالیت بوده و به صورت ناگهانی بیکار می شوند در معرض خطر آسیب های روحی و روانی قرار دارند که یکی از راه های پیشگیری از این آسیب ها داشتن باغچه و سرگرم بودن با گیاهان است.

این استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد مطرح نمود: در گیاهان زینتی گروه بندی هایی وجود دارد یک گروه آن ها گیاهان باغچه ای است که باید در فضای آزاد و در محیط باغچه کاشته شوند، گیاهانی که دارای گل هستند، گیاهان با برگ های زینتی و یا گیاهانی که میوه های زینتی دارند نیز از دیگر مواردی است که در گروه گیاهان زینتی قرار می گیرند بعلاوه بعضی گیاهان دارای میوه های خوراکی هستند، اما در بعضی موارد نیز امکان خوردن میوه گیاهان زینتی وجود ندارد.

وی توضیح داد: توت، زالزالک و... از جمله گیاهانی است که دارای گیاهان خوراکی هستند و توصیه می گردد در فضای آزاد زیاد کاشته شوند چراکه برای انسان مفید است و بعلاوه به عنوان غذای خوراکی برای پرندگان نیز محسوب می شوند، اما این گیاهان جذابیت قابل توجهی ندارند، در منزل به این علت که شرایط و سم پاشی قابل کنترل است می توان گیاهان مختلفی را مورد کاشت قرار داد مثلا مرکباتی با نام کامکوات که با پوست خورده می گردد قابل کاشت در فضای آزاد نیست و معمولا در خانه قابل کاشتن است که این گیاه هم زیبایی بالایی دارد و میوه آن قابل خوردن است.

قنامی یادآور شد: گیاهان آپارتمانی در دو دسته قرار می گیرند اولین مورد گیاهانی مانند داوودی، کالانکوئه، بنت قنسول و... است که قابل گل دادن هستند دومین مورد نیز گیاهانی است که برگ های زینتی دارند، اما پس از انجام تحقیقات معین شده است تمامی این گیاهان باعث بهبود روحیه افرادی می شوند که در محیط های گوناگون مانند کلاس درس، محیط اداری و... با آن ها در ارتباط هستند بعلاوه موجب ارتقا راندمان کاری کارمندان نیز می شوند البته در مواقعی که افراد وابستگی زیادی به گیاهان پیدا می نمایند موجب می گردد وقت زیادی برای آن ها در محیط کاری خود صرف نمایند و درنتیجه در چنین مواقعی راندمان کاری کاهش پیدا می نماید.

این استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد اعلام کرد: چگونگی چیدمان گیاهان زینتی در منزل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که چیدمان ناصحیح می تواند موجب عصبی شدن افراد خانواده گردد بنابراین می توان گفت هرچند گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشند.

وی اضافه نمود: حدود 90 درصد گیاهان که جنبه زینتی دارند سمی هستند البته این سمی بودن در گیاهان مختلف درجات متفاوتی دارد بعضی گیاهان هستند که اگر به وسیله بچه ها خورده گردد او را تا حد مرگ پیش می برد بعضی نیز موجب بروز التهابات دهانی می شوند و یا بر دستگاه گوارش و کبد فرد اثر منفی دارند برای مثال گیاهانی مانند نخل شامادورا، دیفن باخیا، سینگونیوم، شیپوری، آنتوریوم، فیکوس ها و... یعنی گیاهانی که به فراوانی در منازل مشاهده می گردد سمی هستند و اگر به این موضوع دقت گردد نمی توان در منزل گیاه نگهداری کرد برترین کار این است که فرض بر این گذاشته گردد که تمام گیاهان زینتی به جز گیاهانی که جنبه خوراکی دارند سمی هستند و درنتیجه از دسترسی بچه ها به آن ها جلوگیری گردد.

قنامی با تاکید بر اینکه گیاهان سمی دارای جنبه های مفیدی نیز هستند و ترکیبات مضر موجود در محیط را جذب می نمایند، ادامه داد: گیاه خورشیدی بسیار زیبا، اما سمی است بعلاوه گیاهانی مانند شمشاد، آماریلیس، نیلوفر، لبلیا، لاله عباسی، نرگس، سنبل، لاله، آگلونما، بگونیا، کالادیوم، فوتوس، انواع فیکوس ها مانند فیکوس بنجامین که از نظر جذب آلاینده ها ارزش بالایی دارد، اما موجب بروز حساسیت در افراد می گردد، ناز آفتابی، آدنیوم، مرجان موجب سمیت در سلسله اعصاب می گردد، سیکاس، انگشتانه که در فراوری دارو های قلبی از آن استفاده می گردد، اما خوردن آن به وسیله بچه ها خطرناک است، ادریسی که می تواند موجب سیانوز و مرگ فرد گردد، آلاله، بنت القنسول، بنفشه آفریقایی و... از جمله گیاهان زینتی، ولی سمی هستند.

این استادیار گروه باغبانی در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه گیاهان زینتی موجب بروز حساسیت در افراد نیز می شوند، مطرح نمود: فلفل های زینتی نیز امروزه هواداران بسیاری پیدا نموده است و دارای دو نوع هستند گروه اول میوه های کشیده و دومین گروه میوه های گرد مانند گوجه فرنگی کوچک دارند که گروه اول میوه های بسیار تندی دارد و خوردن آن ها می تواند آسیب زا باشد، اما این گروه سمی نیستند، گروه دوم که دارای گیاهان گرد هستند بسیار سمی است.

وی افزود: بعضی گیاهان نیز وجود دارند که می توان در خانه کاشت و دارای خطر کمی هستند و حتی فوایدی نیز دارند و می توان از آن ها استفاده دارویی و خوراکی داشت که توصیه می گردد افرادی دارای فرزند کوچک که امکان دور کردن آن ها از گیاهان زینتی را ندارد بیشتر از این گروه گیاهان استفاده نمایند برای مثال گل جعفری که به نور زیادی احتیاج دارد و ممکن است در محیط منزل به خوبی رشد نکند، اما در بالکن و حیاط به خوبی رشد دارد، آویشن، اسطوخودوس، بنفشه، رزماری، برگ بو که فرق چندانی با گیاهان زینتی ندارد و می توان از برگ های آن نیز به عنوان ادویه مصرف کرد، فلفل های خوراکی، کامکوات، زنجبیل، گل همواره بهار، داوودی، رز، لادن و بسیاری از سبزی ها مانند ریحان، نعنا، اسفناج فرانسوی، کاهو و... زیبایی بسیاری دارند و به علت سمی نبودن خطری نیز برای انسان ندارند.

قنامی توضیح داد: گیاهانی مانند نخل شامادورا، آگلونما، عشقه، ژربرا، دراسینا، اسپاتی فیلوم، فیکوس بنجامین، پتوس طلایی، برگ ارغوان، انواع مارچوبه، پیچ مومی، دراسیناها، انواع فیکوس، زاموفیلیا، شمعدانی اژدر، دیفن باخیا و... نیز از جمله گیاهانی است که بیشتر آن ها سمی است، اما با انجام تحقیقات معین شده است از لحاظ جذب مواد مضر موجود در محیط ارزش بسیار بالایی دارند و بعلاوه تاثیرات مثبتی نیز بر روحیه و سلامت روان افراد می گذارند.

منبع: فرادید

به "گیاهان سمی و خطرناک خانگی را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهان سمی و خطرناک خانگی را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید