خبرنگاران کرونا جان هنر را در دنیا گرفت

به گزارش موسیقی آتش، تهران- خبرنگاران- شیوع ویروز کرونا از زمانی که در دنیا جان گرفت، هنر را نیز تحت تاثیر قرار داد و با سرایت به کشورهای مختلف، مسئولان هنری را بر آن داشت موزه ها و مراکز فرهنگی را برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن، تعطیل نمایند.

خبرنگاران کرونا جان هنر را در دنیا گرفت

این بیماری نخست از چین موجودیت یافت و سپس به دیگر نقاط دنیا از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی سرایت کرد. روزنامه هنر چاپ لندن در گزارشی مبسوط، آنچه را این ویروس بر سر موزه ها و مراکز فرهنگی دنیا آورده، توضیح داده است.

اروپا

ایتالیا اولین کشور در اروپا و دومین کشور پس از چین بود که بیش از سایر کشورها تحت تاثیر این ویروس قرار گفت و درپی اعلام شرایط فوق العاده در ایتالیا، موزه ها و میراث فرهنگی این کشور تا 3 آوریل (15 فروردین 99) تعطیل خواهد بود.

این تصمیم بدان معناست که برگزاری نمایشگاهی از آثار رافائل نقاش دوره رنسانس ایتالیا به مناسبت پانصدمین سال مرگ وی، فعلا منتفی است. قرار بود این نمایشگاه تا 2 ژوئن (13 خرداد 99) دایر باشد. موزه واتیکان نیز هم جهت با سیاست های اتخاذ شده دولت ایتالیا، تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

سال جاری، دو سالانه معماری ونیز به جای 6 ماه، 3 ماه برگزار می گردد. مراسم گشایش این دو سالانه از 23 می (3 خرداد 99) به 29 اوت (8 شهریور 99) موکول شد. تاریخ اختتامیه این دو سالانه نیز 29 نوامبر (9 آذر 99) اعلام شده است.

اسپانیا دومین کشور در اروپاست که بیش از سایر کشورها کرونا در آن شایع شده است. وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا همه موزه های دولتی و آرشیوها در سراسر این کشور را تا اطلاع ثانوی بسته است. دولت اسپانیا قبلا موزه های عظیم مادرید همچون پرادو (Prado)، رینا سوفیا (Reina Sofía) و تیسن بورنمیسا (Thyssen-Bornemisza) را تعطیل نموده بود.

مسئولان کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Família) در بارسلون نیز عملیات مرمت و بازسازی این مکان را متوقف نموده اند و بازدید از این مکان ممنوع شده است.

در آلمان نیز بنیاد میراث فرهنگی پروسیان (Prussian) گفت موزه های دولتی برلین از 14 مارس (24 اسفند) تا 19 آوریل (31 فروردین 99) تعطیل است. همچنین کاخ ها و منازل مجلل در برلین و برندنبورگ بسته است و یازدهمین دو سالانه برلین به حال تعلیق درآمده است.

دولت برلین پیشتر کنسرت ها و تئاترهای محل تجمع بیش از 500 نفر را بسته بود و دهها موزه آلمانی از این رویکرد تبعیت کردند. با این حال، کارمندان موزه یهودی برلین گفتند که کار روی موزه بچه ها و نمایشگاه جدید آنوها (ANOHA) را که قرار است طبق برنامه اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت 99) تکمیل گردد، ادامه می دهند. مونیکا گروترس (Monika Grütters) وزیر فرهنگ آلمان به موسسات فرهنگی و هنرمندانی که از قبل شیوع کرونا خسران اقتصادی می بینند، قول یاری اقتصادی داده است.

مدیران موزه های اتریش نیز تصمیم گرفتند برای جلوگیری از شیوع کرونا همه موزه های عمومی فدرال را تا آخر مارس (12 فروردین 99) تعطیل نمایند. همچنین تاریخ افتتاح موزه جدید آلبرتینا مدرن (Albertina Modern) در وین در روز 13 مارس (23 اسفند) تا اطلاع ثانوی به بعد موکول شده است.

موزه های فرانسه نیز هم راستا با ممنوعیت تجمعات بیش از 100 نفر در این کشور، تا اطلاع ثانوی بسته اند. این موزه ها و اماکن شامل موزه لوور، موزه اورسی، موسسه فرهنگی - هنری پمپیدو و گراند پله یا کاخ عظیم پاریس و کاخ ورسای است. برج ایفل نیز بسته شده است. نمایشگاه هایی که قرار بود در ماه های مارس و آوریل (اسفند 98 و فروردین 99) برگزار گردد، به زمان دیگری موکول شده است.

موزه لوور که پربازدیدترین موزه دنیا است، اعلام نموده که تنها افرادی که بلیط آنلاین رزرو نموده اند، حق ورود به این موزه را دارند. بهای بلیط های خریداری شده این موزه از قبل، پس داده می گردد.

هلند نیز تجمعات بیش از 100 نفر را ممنوع نموده و به همین دلیل، موزه هایی چون موزه ون گوگ در این کشور تا 31 مارس (12 فروردین 99) تعطیل شده است.

در همین حال، دولت فدرال بلژیک دستور تعلیق فعالیت های هنری را از 14 مارس (24 اسفند) تا 3 آوریل (15 فروردین 99) صادر نموده است. این دستور شامل همه فعالیت های هنری صرف نظر از اندازه و عظیمی آن و خصوصی یا دولتی بودن شان است.

شورای فدرال سوئیس 13 مارس (23 اسفند) رویدادهای عمومی یا خصوصی با بیش از 100 نفر را تا خاتمه آوریل (11 اردیبهشت 99) ممنوع برشمرد که شامل موزه ها نیز می گردد.

کشور پرتغال نیز تا 9 آوریل (21 فروردین 99) شرایط فوق العاده ملی گفت و تجمعات بیش از یک هزار نفر در فضای بسته و بیش از 5 هزار نفر در فضای باز را ممنوع دانست. موزه ها، نگارخانه ها، کتابخانه ها و تئاترهای شهر لیسبون تعطیل شد. همچنین موزه گالوست گلبنکیان (Calouste Gulbenkian) تا 3 آوریل (15 فروردین 99) و موزه هنر، معماری و فناوری بلژیک تا اطلاع ثانوی بسته است.

موسسات فرهنگی از جمله موزه ملی، نگارخانه ملی و موزه هنرهای مدرن لوئیزیانا (Louisiana) در دانمارک نیز تا 27 مارس (8 فروردین 99) تعطیل است. اما سوئد پس از آنکه توصیه های بهداشتی را برای مردم صادر کرد، به موزه ملی استکهلم و موزه هنرهای معاصر و مدرن استکهلم (Moderna Museet) اجازه ادامه فعالیت داد مشروط براینکه تعداد بازدیدنمایندگان در هر زمان از 500 نفر فراتر نرود.

از سویی، نگارخانه ملی فنلاند سه مرکز واقع در هلسینکی را طبق روال عادی فعال نگه داشت اما تعداد مراجعان را به حداکثر 500 نفر کاهش داد. موزه آموس رکس (Amos Rex) هلسینکی که از محل بودجه خصوصی اداره می گردد، شمار بازدیدنمایندگان خود را به 300 نفر رساند.

در این میان، همه رویدادهای فرهنگی در نروژ ممنوع شده و به همین منظور، درهای موزه مونک (Munch) در اسلو تا اطلاع ثانوی بسته است. موزه های ایرلند از جمله موزه ملی ایرلند، نگارخانه ملی ایرلند و موزه هنرهای مدرن آیریش (Irish) در دوبلین و تئاترهای عظیم تا 29 مارس (10 فروردین 99) تعطیل اعلام شده است. وزارت فرهنگ یونان نیز گفت موزه ها و اماکن باستان شناسی این کشور تا 30 مارس (11 فروردین 99) بسته است.

انگلیس

مجموعه ولکام (Wellcome) لندن که بر موضوعات مشترک بین بهداشت و فرهنگ متمرکز است، گفت که از 17 مارس (27 اسفند) بازدید کارکنان و مردم از این مکان را ممنوع می نماید.

روسیه

روسیه نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا تمهیداتی را اندیشیده است. آنتون بلوف (Anton Belov) مدیر موزه هنرهای معاصر گاراژ در مسکو گفت که این موزه، مرکز آموزش، کتابخانه و آرشیو پارک گورکی (Gorky Park) از روز 14 مارس (24 اسفند) بسته است.

آمریکای شاقتصادی

شماری از موزه های آمریکا از جمله موزه هنرهای مدرن، موزه سولومون گوگنهایم (Solomon R. Guggenheim)، موزه هنر آمریکایی ویتنی (Whitney)، مجموعه فریک (Frick)، موزه بروکلین (Brooklyn) و غیره روز 12 مارس (22 اسفند) تعطیلی خود را برای مقابله با کرونا گفتند.

کتابخانه و موزه مورگان، موزه هنر فولک آمریکا (American Folk Art)، موزه هنرهای برانکس (Bronx)، موزه نوگوچی (Noguchi)، موزه استودیو هارلم (Studio Museum) و موزه دل باریو (del Barrio) نیز به فهرست اماکن تعطیلی افزوده شدند.

به علاوه موسسات هنری و موزه های دیگری در سراسر آمریکا خبر از توقف فعالیت خود در روزهای کرونایی دادند. موزه ملی کانادا نیز گفت موسسات آن در سراسر این کشور از جمله نگارخانه ملی کانادا در اوتاوا و موزه تاریخ کانادا از 14 مارس (24 اسفند) تا اطلاع ثانوی تعطیل است. نگارخانه هنری انتاریو و موزه هنرهای معاصر تورنتو نیز خبر تعطیلی خود تا اوایل آوریل (اواسط فروردین 99) را گفتند.

آسیا

اما خبر خوب در خصوص کرونا اینکه موزه های آسیا پس از تعطیلی طولانی مدت، قرنطینه شهرها و آزمایش های اجرا شده روی افراد مبتلا، آغاز به بازگشایی نموده اند. به همین دلیل، موزه های واقع در چین، کره جنوبی و ژاپن پس از سرکوب این بیماری، فعالیت خود را از سرگرفته اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا جان هنر را در دنیا گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا جان هنر را در دنیا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید