پله و عمو نصی؛ 49 سال بعد

به گزارش موسیقی آتش، هیچ فرقی نداشت، نیم قرن پیش هم که یک ستاره به تهران می آمد مردم به فرودگاه می ریختند و فریاد می کشیدند. حالا تصور کنید این ستاره چه کسی بود؟

پله و عمو نصی؛ 49 سال بعد

به گزارش موسیقی آتش ، 49 سال پیش در چنین روزی سلطان به تهران آمده بود، سلطانی مشهور و تکنیکی به نام ادسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله. مروارید سیاه دنیای فوتبال این روزها روی ویلچر می نشیند و حال و روز غم انگیزی دارد اما آن روزها و حتی تا سال های بعد از آن دردانه فوتبال دنیا بود. مردی که در 17 سالگی و در جام دنیای سوئد نتایج تیم ملی کشورش را با تلفن و تلگراف به پدرش خبر می داد، 49 سال پیش به همراه تیم سانتوس به ایران آمد تا مقابل تیمی به نام منتخب تهران قرار بگیرد. سانتوس برای یک سفر سه روزه به تهران آمده بود و در این سه روز مقابل منتخب تهران هم به میدان رفت. کیوان نیک نفس درون دروازه نهاده شد و حسن حبیبی و مهدی لواسانی در قلب دفاع بودند. عزت جان ملکی و مسعود معینی مدافعان کناری و همایون شاهرخی، نصرا... عبدالهی (رودرروی پله) و اصغر ادیبی در خط میانی نهاده شدند. حسین باباخانلو، غلام وفاخواه و پرویز میرزا حسن هم در خط حمله به میدان رفتند. 49 سال گذشته و نصرا... عبدالهی که آن موقع مقابل پله بود اکنون عمو نصی آبی هاست. هر چند پله اکنون بیمار و ناخوش احوال است اما خوشبختانه عمو نصی فوتبال سالم است و پرنشاط. با او درباره آن مسابقه همکلام شدیم.

می توانید خاطرات تقابل با پله را بازگو کنید؟

تنها چیزی که به خاطر می آورم شلوغی و ازدحام مردم برای تماشا ستاره ای به نام پله و البته هیجان خودمان در ملاقات با عظیم ترین ستاره های برزیلی بود که البته پله در صدر آنها قرار داشت. ملاقات هیجان انگیزی بود و هرگز آن را فراموش نمی کنم. این را هم باید بگویم بر خلاف آنچه که در تمام این سال ها گفته اند من هرگز مامور رو در روی پله نبودم. او مهاجم بود و من هافبک. نمی دانم چرا بعد از این همه سال هنوز می گویند من مامور مهار او بودم. اصلا اینطور نیست. به هر حال سانتوس به ایران آمد و یک مسابقه خیلی تماشای هم با آنها برگزار کردیم.

یک سوال به شدت تکراری. پله برترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا است؟

بله. خیلی ها می گویند او برترین در دنیا است و بعضی نظر دیگری دارند. اما به نظر من هم او برترین بازیکن تاریخ است.

چرا دیگر پای ستاره هایی عظیم و اسطوره ای مثل پله در فوتبال ایران باز نمی گردد؟

برای آنالیز شرایط موجود باید به خیلی پیش برگردیم، یعنی دهه 60. شما یادتان نمی آید اما با هفت، هشت سال تعطیلی فوتبال به علت جنگ تحمیلی روبه رو بودیم. بعد از آن هم که فوتبال دوباره روی غلتک افتاد کمتر شاهد چنین اتفاقی بودیم که یک تیم عظیم با بازیکنان درجه یک و مشهور خود به ایران بیاید. البته در این میان استثناهایی مثل بایرن مونیخ هم وجود داشت ولی به هر حال چیزی که معین به نظر می رسد این است که پول نقش اساسی را ایفا می نماید. اگر پول خوب بدهید برترین ستاره ها و تیم ها به ایران می آیند. اما خب، می دانیم که مدیران فوتبالی ما از این پول ها ندارند.

او عاشق توپ است

حمیدرضا صدر / تاریخ نگار فوتبال

تیم ملی در شرق آسیا به سر می برد و پله افسانه ای در تهران، سانتوس برابر تیم منتخبی از تهران. بازی با پله شروع و با او هم تمام می گردد، گل اول و آخر را می زند. در نبردی که تمام گل ها در نیمه اول به ثمر می رسند، نمایشی که از دقیقه یک با گل میرزاحسن درون دروازه سانتوس شروع می گردد. پله 3 گل می زند و سانتوس 5 بر یک برنده می گردد. با گل باران کردن دروازه کیوان نیک نفس که در هشت دقیقه پایانی نیمه اول چهار گل دریافت نموده. حضور سه روزه پله در تهران غوغایی بر پا خواهد نمود. قصه زندگی پسرک محله های فقیرنشین نقل زبان ها می گردد. استعداد غریزی اش را در زمین های خاکی با آب و تاب تعریف می نمایند. حکایت دریبل ها، شوت ها و ضربه های برگردانش را. می گویند توپ او را دوست دارد و او هم عاشق توپ است. در سانتوس و در تیم ملی برزیل بیش از هزار گل زده. هیاهوگران درآن روز و دو روز بعد با پله عکس ها خواهند گرفت. امضاها.

از او ستایش خواهند کرد. در آغوشش خواهند کشید. به او خواهند گفت نام باشگاه دیهیم را به پله تغییر داده اند... پله خواهد پرسید چرا تیم منتخب تان پنج گل دریافت کرد؟ همه خواهند گفت تیم اصلی ایران در سفر به سر می برد، و پله خواهد پرسید مگر شما فقط یک تیم دارید؟

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه موسیقی آتش

منبع: جام جم آنلاین

به "پله و عمو نصی؛ 49 سال بعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پله و عمو نصی؛ 49 سال بعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید