رویای دست نیافتنی آمریکایی ها

به گزارش موسیقی آتش، پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا در کنفرانس امنیت مونیخ اتهامات متنوعی را به ایران، روسیه و چین وارد کرد که بازتابهای متناسبی را نیز توسط مقامات رسمی جمهوری اسلامی و روسها و چینی ها در پی داشت.

رویای دست نیافتنی آمریکایی ها

اما یکی از موارد مهمی که می توان آن را به نوعی، رویای آمریکایی دانست و با وجود مطرح شدن آن توسط پمپئو و پوشش گسترده آن در ایالات متحده، بازخوردی در میان سیاسیون و حتی نظریه پردازهای دیگر کشورها نداشت، عبارات تامل برانگیز ذیل است. وزیر خارجه آمریکا، آزادی و دموکراسی را ارزش های غربی دانسته و افزوده، غرب در حال پیروزی است و ما با هم پیروز می شویم. فقط جغرافیا نشان نمی دهد که غرب کجاست. تمام کشورهایی که به آزادی و دموکراسی احترام می گذارند پیرو ایده غرب هستند.

این درحالی است که مهم ترین تعیینه دهه دوم قرن بیست و یکم کاهش تدریجی قدرت نسبی ایالات متحده و ایجاد بلوک های متعدد قدرت در تمدن غربی است.

آمریکا با رقبای نوظهور و قوی در شرق و در آسیا روبرو شده است، تا آنجا که بسیای اعتقاد دارند، رقبای نظامی و مالی آسیایی، منجر به جابجایی شگفت آور هژمون برتر دنیا خواهد شد. این کانونهای نوین مترادف با بازگشت تاریخی مراکز قدرت از غرب به شرق و سرانجام چیرگی تمدن غربی بر سیاست و فرهنگ دنیای است.

موضوعی که یادآور زمانی است که در سده بیستم با افول قدرت بریتانیا، ایالات متحده سردمدارهژمونی غرب گشت.

بی تردید ایالات متحده با درک این شرایط، کوشش دارد، خود را در پناه تمدن غربی،نگاه داشته و خطر انتقال قدرت به شرق و ظهور دوباره آسیا به عنان کانون قدرت را برای دیگر کشورهای غربی ترسیم دارد تا مانند هفتادسال گذشته اروپا و آتلانتیک خرج و هزینه رویای آمریکایی را بپردازند و در سرپانگه داشتن این غول بی یال و دم اشکم که اسیر بدهی های تریلون دلاری، زندانیان بی شمار دارند.

جوزف نای چندی پیش اذعان به فرسایش قدرت نرم آمریکا کرد. شواهد تعیین است ریاست جمهوری دونالد ترامپ، باعث فرسایش قدرت نرم امریکا شده است.

در رأی گیری موسسه گالوپ که در 134 کشور برگزار شده است تنها 30 درصد به مطلوبیت ایالت متحده تحت رهبری ترامپ رای داده اند که کاهش 120 امتیازی در مقایسه با دوران اوباما است.

وی در ادامه می گوید: مرکز تحقیقات پیو به این نتیجه رسیده است که چین با نرخ تایید 30 درصدی به صندلی مساوی با امریکا رسیده و شاخص بریتانیایی قدرت نرم 30 نشان می دهد که امریکا از رتبه اول در سال 2016 به رتبه سوم تنزل پیدا نموده است.

اعتراف به این حقیقت توسط جوزف نای در حالی صورت می پذیرد که او بدون در نظر دریافت قدرت رقیب خصوصا اسلام، پیش از این به ارائه منابع قدرت امریکا پرداخته و امریکا را تنها قدرت مالی دنیا با داشتن نیمی از 500 شرکت برتر دنیا می دانست و در شاخص های اجتماعی نیز در زمینه جذب مهاجرین، ایالت متحده را در رتبه دوم و صادر نماینده شماره یک فیلم های سینمایی در دنیا می دانست وهمینطور در موارد دیگر که نشان می داد جوزف نای، بخش زیادی از قدرت نرم امریکا را در داشتن امکانات و تجهیزات می بیند و اکنون امیدوار است امریکا بعد از ترامپ، مجددا قدرت نرم از دست رفته خویش را بازیابی می نماید.

رهبر معظم انقلاب در روزدانشجو براینکه بدون تردید آمریکا رو به افول است تاکید کردند و فرمودند: این وضعیتی که آمریکایی ها دچارش شدند، عامل بلندمدّت دارد؛ اینها در طول تاریخ وضعیتی را به وجود آوردند که نتیجه اش همین است و به این آسانی ها علاج شدنی نیست. این سنّت الهی است، اینها محکومند به اینکه ساقط بشوند، محکومند به اینکه افول نمایند، زایل بشوند از صحنه قدرت دنیای. باید اندیشمندان انقلابی ما آماده باشند برای روزگار نزدیک دنیا بدون ابرقدرتی به نام آمریکا.هفتم اسفند 98

دکتر علی فهیم دانش - مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین الملل سازمان صدا و سیما

منبع: جام جم آنلاین

به "رویای دست نیافتنی آمریکایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای دست نیافتنی آمریکایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید