رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور

به گزارش موسیقی آتش، از بخش اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور با عنوان الزامات ایمنی در مراحل طراحی ایستگاه ها تونل ها و بهره برداری از آن ها درجلسه کمیسیون تدوین استاندارد با حضور نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه رونمایی شد.

رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور

به گزارش گروه اجتماعی موسیقی آتش، به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، جلسه کمیسیون تدوین استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل درون شهری کشور به صورت حضوری و ویدیو کنفرانس با حضور علی عبداله پور مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، رئیس کمیسیون تدوین استاندارد ملی ایمنی و آزیتاخضرایی مدیر کل دفتر تدوین استاندارد های ملی و نمایندگان سایر قطار شهری های کشور برگزارشد.

در ابتدای این جلسه مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه استاندارد ملی ایمنی در 7 بخش در حال تدوین شدن است گفت: تا به امروز حدود 7380 نفر ساعت روی این استاندارد فعالیت شده است.

عباس نظری اضافه کرد: امروز از بخش اول با عنوان الزامات ایمنی در مراحل طراحی ایستگاه ها تونل ها و بهره برداری از آن ها رو نمایی می گردد و بخش دوم الزمات ایمن با عنوان ایمنی تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان (ناوگان وراهبری) و بخش چهارم الزامات ایمنی در امور خدمات مسافری هم کار خود را آغاز می نمایند.

دبیر کمیسیون تدوین استاندار ملی از انجام شدن 85 درصد کار های بخش هفتم با عنوان الزامات مربوط به مقدار صدا و ارتعاشات مجاز در خطوط ریلی هم اطلاع داد؛ و اضافه کرد: بخش سوم استاندارد ملی ایمنی با عنوان الزامات تجهیزات ایمنی، امدادرسانی، سامانه ها و تجهیزات پیشگیری و مقابله با حریق و دود، در سال 1395، بخش ششم استاندارد با عنوان الزامات مهندسی عوامل انسانی در طراحی مراکز کنترل، درسال 1396 رونمایی شده است.

در ادامه این جلسه نایب رییس هیات مدیره ومدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ضمن خوشامد گویی و تبریک هفته استاندارد گفت: امروز صرفا برای گفتن خدا قوت به افرادی آمده ام که 7 سال گذشته کوشش کردند تا استاندار حمل و نقل را تدوین نمایند.

علی عبداله پور با اشاره به اینکه این کار به کندی انجام شد توضیح داد: این بحث را به طور جدی دنبال می کنیم و امیدواریم یک طرح جامع استاندارد ایمنی در تمامی حوزه های حمل و نقل درون شهری داشته باشیم.

وی گفت: این کار نتیجه ساعت ها مطالعه، مباحثه و زحماتی است که دوستان کشیده اند به واسطه تجربه ای که داشتیم مستند سازی خوبی صورت گرفته و به عنوان گنجینه ای ارزشمند در اختیار داریم. اما در اجرا ضعیف هستیم همه می دانیم یک نقشه راه خوب تضمین نماینده اجرا پیروز نیست باید به این موضوع هم توجه کنیم.

رئیس کمیسیون تدوین استاندار های ملی اضافه کرد: از روز اول با شما این دغدغه را داشتم، اما باید آیین نامه اجرایی استاندارد را تدوین کنیم وتمامی قطار شهری های کشور را ملزم کنیم تا انجام دهند.

عبداله پور نبود استاندارد را یکی از آسیب های جدی صنعت مترو بیان کرد و اضافه کرد: استاندارد می تواند باعث یکپارچه شدن سیستم ریلی درون شهری کشور و ارتقاء سطح ایمنی در آن گردد و بسیار حائز اهمیت است چرا که برگرداندن اعتماد مردم به حمل و نقل عمومی بسیار سخت است و شاید بسیاری از مدیران شهری هم این دغدغه را داشته باشند ما همه جا اعلام می کنیم مترو در نوع خودش ایمن ترین وسیله حمل و نقل انبوه بر است و بایدآن را حفظ کنیم.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: کار گروهی خوبی صورت گرفته امیدوارم دراین مرحله رها نگردد و بازبینی گردد تا در کوتاه مدت یک مرجع قابل اعتماد برای تمام قطار شهری ها باشد.

در ادامه هممدیر کل دفتر تدوین استاندار های ملی که به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشت گفت: تدوین استاندارد از سال 1396 آغاز شده است، اما با توجه به اهمیت استاندار در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه این کار از سال 1393 آغاز شد و این نشان از توجه ویژه این شرکت به مسائل استاندارد و ایمنی است.

آزیتا خضرایی توضیح داد: همکاری خیلی خوبی با شرکت بهره برداری متروی تهران در راستای تدوین اولویت های استاندارد ملی برای نظامند کردن استاندار در دستور کار قرار داده ایم؛ و در حال حاضر 3 قسمت از استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور روی پرتال سازمان استاندارد قرار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم این مجموعه را با یاری شما تکمیل کنیم، اما تدوین کردن استاندارد ها از اهمیت برخوردار نیست بلکه به روز کردن این استاندرد ها هم باید مورد توجه باشد و ضروریست که سالی یکبار با یاری شما مورد آنالیز قرار دهیم..

مدیر کل دفتر تدوین استاندار های ملی با اشاره به اینکه سه قسمت 4، 2 و 7 این مجموعه در دستور کار قرار گرفته است گفت: اجرایی شدن این استاندار ها از اهمیت بالایی برخوردار است و مشارکت سایر قطار شهری کشور را می طلبد و می تواند تاثیر بسزایی درافزایش ایمنی داشته باشد.

خضرایی در خاتمه اضافه کرد: ما آمادگی هرگونه همکاری با شرکت بهره برداری متروی تهران را داریم امیدواریم با یاری شما یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، سیاست گذاری برای موارد پیش رو داشته باشیم.

در خاتمه این جلسه از قسمت اول استاندارد ملی ایران، به وسیله نایب رییس هیات مدیره ومدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه و دبیر کمیسیون تدوین استاندار ملی ایمنی رو نمایی شد.

گفتی است در ادامه این جلسه کارگروه های مختلف کمیسیون، ضمن ارائه گزارش عملکرد نسبت به مباحث مربوط به تدوین استاندارد در این حوزه به بحث و آنالیز پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید