به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه نکنیم

به گزارش موسیقی آتش، رئیس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به اینکه در کنار بهره برداری بی رویه و استثمار جنگل های شمال شاهد تغییر اقلیم نیز هستیم، اظهار کرد: نباید به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه کنیم بلکه باید حفظ و حراست از همه اجزای اکوسیستم صورت بگیرد.

به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه نکنیم

به گزارش موسیقی آتش، هادی کیادلیری در نشست خبری تبیین سیاست های سازمان جنگل ها در موضوع نحوه اجرایی کردن طرح استراحت جنگل ها اظهار کرد: منابع طبیعی هر کشور زمانی منابع ملی خوانده می گردد که منافع ملی در برداشته باشد. استراحت جنگل ها طرحی برای منافع ملی است.

وی با بیان اینکه اگر تنها نگاهی بصری به طبیعت ایران داشته باشیم متوجه می شویم که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. اظهار کرد: منابعی که می بایست به عنوان مولد فرصت ها نقش آفرینی کند به عنوان مولد تهدیدها مطرح شده است. جنگل های شمال تنها یک درصد از خاک ایران را دربرمی گیرد و بسیار ناچیز است ولی همین یک درصد ارزش جهانی دارد و به عنوان میراث طبیعی جهان مطرح است.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به اینکه قطع هر درخت در جنگل های شمال برداشتن یک گام به سمت بیابانی شدن جهان است، اضافه کرد: از مجموع شش میلیون هکتار جنگل های زاگرس یک میلیون هکتار طی چند سال اخیر از بین رفت. همین سرنوشت برای 10 سال آینده در جنگل های شمال قابل تصور است. همه نشانه هایی که 20 سال پیش در زاگرس وجود داشت در حال حاضر در جنگل های شمال مشهود است.

کیادلیری با بیان اینکه طی پنج سال اخیر طغیان 45 گونه آفت را در سطح بیش از 350 هزار هکتار از جنگل های شمال داشتیم، گفت: بعضی از این آفت ها برای سلامت انسان ها نیز بسیار خطرناک هستند. علاوه بر این، این مسئله در صنعت گردشگری و توریست کشور نیز اثر منفی می گذارد.

وی با اشاره به اینکه طی 10 سال اخیر میزان آتش سوزی به 190 هزار هکتار از اراضی جنگلی افزایش یافته است، اضافه کرد: تمام الگوها در جنگل های شمال تغییر نموده است. 40 میلیون اصله درخت 300 ساله شمشاد را که بومی جنگل های ایران است از دست دادیم. مرگ و میر دست جمعی گونه های بومی ایران نشانه اضمحلال و فروپاشی اکوسیستم است.

رئیس انجمن جنگبانی کشور با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد فرسایش شدید خاک در شمال کشور داریم، گفت: 130 رودخانه دائمی و 12 تالاب از جنگل های شمال تغذیه می شوند که در شرایط حاضر بیشتر رودخانه ها از حالت دائمی به حالت فصلی درمی آیند. گونه های کلیدی را طی سال های اخیر در جنگل های شمال از دست داده ایم.

کیادلیری با تأکید بر اینکه جنگل تنها یک فضای سبز نیست، اظهار کرد: جنگل یک اکوسیستم است که کوچکترین اجزای آن حیاتی هستند. شمار حیات وحش در جنگل های شمال بسیار اندک است. بنابراین تنها با آنالیز یک پارامتر یعنی میزان حجم چوب نمی توان پایداری یک اکوسیستم را تأیید کرد.

رئیس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به اینکه اقدامات بشر بیشتر از هر عاملی باعث تخریب اکوسیستم شده است، گفت: بیش از شش برابر، از این اکوسیستم ها بهره برداری و برداشت نموده ایم. در کنار بهره برداری بی رویه و استثمار اکوسیستم ها تغییر اقلیم را نیز باید لحاظ کنیم که در شرایط لازم نشانه های آن نیز مشهود است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی در شمال کشور با از بین رفتن یخچال های طبیعی بروز نموده است، توضیح داد: مجموعه این عوامل ضرورت استراحت جنگل را تأیید می نماید. استراحت جنگل به معنای رها کردن جنگل نیست؛ بلکه باید تغییر رویکرد از بهره برداری چوب به نگاه اکولوژیک صورت بگیرد. نباید به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه کنیم بلکه باید رویکرد حفظ همه اجزای اکوسیستمی را داشته باشیم.

کیادلیری اظهار کرد: استراحت جنگل ها برای اولین بار در سال 1384 در یکی از همایش های انجمن جنگل های ایران از سوی استاد مرحوم جزیره ای مطرح شد که باید در فرصت تعیین امکان استراحت جنگل را فراهم کنیم.

رییس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به اینکه باید استاندارد جدیدی با موضوع توسعه پایدار برای جنگل های شمال پایه ریزی کنیم، گفت: در جنگل های شمال نمی توان به 10 سال بسنده کرد، زیرا اگر قرار باشد صرفا از بابت چوب به جنگل های شمال فرصت دهیم، باید حداقل 150 سال صبر کنیم.

کیادلیری با بیان اینکه در تمام جهان هیچ وقت برای اکوسیستم، هدف یگانه تعریف نمی گردد، اظهار کرد: برای هر اکوسیستم اهداف چندگانه تعریف می نمایند. بنابراین نمی توان به جنگل های شمال تنها به عنوان بهره برداری چوب توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی ها باید آمایش سرزمینی داشته باشیم، گفت: اهداف محوری باید براساس توان اکولوژی جنگل های شمال برنامه ریزی و تعریف گردد. بنابراین طی این 10 سال مطالعه بهترین کار است که می تواند انجام گردد. هر نوع برنامه ریزی بدون مواد و اطلاعات مورد احتیاج امکان پذیر نیست.

رییس انجمن جنگلبانی کشور با اشاره به اینکه توسعه یافتگی بی قاعده باعث از بین رفتن جنگل های شمال شده است، گفت: باید صنایع خود را براساس اکوسیستم تنظیم کند نه اینکه انتظار داشته باشیم اکوسیستم خود را براساس صنایع تنظیم کند.

کیادلیری با بیان اینکه در کشور تا 10 میلیون متر مکعب چوب احتیاج داریم، گفت: در هر صورت به خاطر کمبود شدید چوب به واردات چوب احتیاج داریم اما مسئله ای که در خصوص واردات وجود دارد، درخصوص آفات است که در این زمینه باید سازمان حفظ نباتات ورود جدی داشته باشد.

رییس انجمن جنگلبانی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه توقع حفظ جنگل ها تنها از سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست توقع بی جایی است، اظهار کرد: همانطور که تمام ارگان ها برای بهره برداری از جنگل ها، چنگ اندازی نموده و سهم خواهی می نمایند باید در حفاظت از جنگل ها نیز همه ارگان ها ورود نمایند. سازمان حفظ نباتات باید در مساله واردات چوب ورود نموده و به وظیفه خود عمل کند و نباید صورت مساله را پاک کند و به این بهانه که با واردات چوب آفات وارد کشور می گردد واردات چوپ را به کنار بگذارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جنگل های شمال به عنوان بنگاه چوب نگاه نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید