گرمایش و شدت بالای طوفان ها در زمین

به گزارش موسیقی آتش، اکنون محققان نشان داده اند که تغییر اقلیم مانع زوال سریع این توفان ها بعد از رسیدن به خشکی می گردد. توفند ها از رطوبت ناشی از آب های گرم استوایی نیرو می گویند - که در واقع همان سوختی است که باعث باد های شدید می گردد.

گرمایش و شدت بالای طوفان ها در زمین

دانشمندان می گویند توفند های شمال اقیانوس اطلس اکنون با رسیدن به خشکی توان خود را بیش از گذشته حفظ می نمایند که به گرمایش زمین مربوط است. کارشناسان معتقدند که این توفان ها در گذشته بعد از ورود به خشکی به سرعت کم جان می شدند.

اما در 50 سال اخیر توفند ها به طور متوسط تقریبا دو برابر گذشته در خشکی دوام آورده اند. محققان می گویند که گرمایش نیروی محرکه بیشتری به توفند ها می دهد برای همین این توفان ها بعد از رسیدن به خشکی بیشتر توان خود را حفظ می نمایند.

آن ها پیش بینی می نمایند که به این ترتیب در سال های آینده قدرت تخریب این توفان ها بیشتر خواهد شد. سال جاری شمال اقیانوس اطلس شاهد 29 توفان فوق استوایی بود که یک رکورد تازه به حساب می آید. در سال 2005 بیست و هشت توفند ثبت شده بود.

کارشناسان اشاره نموده اند که در سال های اخیر توفان های استوایی که به خشکی می رسند، نسبت به گذشته، خیلی بیشتر به راه خود ادامه می دهند و خسارت خیلی بیشتری به بار می آورند.

در سال 2017 توفان هاروی برای چند روز بر فراز شهر هوستون تگزاس باقی ماند و باعث ثبت یکی از شدیدترین بارندگی ها در تاریخ توفند ها شد.

سیل هوستون در اثر توفان هاروی

اکنون محققان نشان داده اند که تغییر اقلیم مانع زوال سریع این توفان ها بعد از رسیدن به خشکی می گردد. توفند ها از رطوبت ناشی از آب های گرم استوایی نیرو می گویند - که در واقع همان سوختی است که باعث باد های شدید می گردد.

تغییر اقلیم باعث می گردد هوای بالای سطح اقیانوس ها مرطوب تر باشد، که شدت توفان ها را افزایش می دهد. اما وقتی توفان به خشکی رسید، دیگر نمی تواند از این رطوبت تغذیه کند و باید به سرعت زایل گردد. با این حال مطالعه تازه حاکیست که دیگر این اتفاق نمی افتد.

پروفسور پیناکی چاکرابورتی از موسسه علوم و فناوری اوکیناوا در ژاپن که این مطالعه را راهنمایی نموده گفت: ما نشان دادیم که توفند ها اکنون با گرمتر شدن شرایط اقلیمی دیرتر تجزیه می شوند.

در 50 سال گذشته توفند های شمال اطلس که به خشکی می رسند، تقریبا دو برابر بیشتر دوام می آورند. تحلیل ما در خصوص علت زیربنایی آن این است که تغییر اقلیم گناهکار است. دانشمندان دریافتند که در دهه 1960 توفند ها معمولا 75 درصد شدت خود را در اولین روز بعد از رسیدن به خشکی از دست می دادند، اما حالا حدود 50 درصد آن را در روز اول از دست می دهند.

محققان بر این باورند که کلید حفظ توانایی توفان ها رطوبت گرمی است که در طول جهت جذب نموده اند. این نقش یک باک اضافی سوخت را بازی می نماید و توفند را حتی بعد از ورود به خشکی فعال نگه می دارد. با گرمتر شدن زمین، پیش بینی می گردد این پدیده شدت پیدا کند.

گرم تر شدن اقیانوس بر شدت توفان ها می افزاید

منبع: فرادید

به "گرمایش و شدت بالای طوفان ها در زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمایش و شدت بالای طوفان ها در زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید