کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟

به گزارش موسیقی آتش، تهران (پانا)- برای سال آینده تمام کارگران مشمول قانون کار بین 3 میلیون و 820 هزار تومان تا 5میلیون و 730 هزار تومان عیدی خواهند گرفت. پرداخت عیدی کارگران از بهمن ماه آغاز می گردد.

کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟

به گزارش تسنیم، براساس ماده واحده قانون کار که در خاتمه شهریور ماه سال 1370 اصلاح شد، تمام کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد پایه، به عنوان عیدی و پاداش بپردازندف به شرطی که از سه برابر حداقل مزد کارگران فراتر نرود.

برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب سال را در 60 روز ضرب کنیم. در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از 90 روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند.

بر این اساس، با توجه به حداقل دستمزد 1 میلیون و 910 هزار و 427 تومانی کارگران در سال 99، سال جاری تمام کارگران مشمول قانون کار بین 3 میلیون و 820 هزار تومان تا 5 میلیون و 731 هزار تومان عیدی خواهند گرفت و هر نوع پرداختی کمتر از این رقم، غیرقانونی است و کارگران حق شکایت دارند.

*آغاز واریز عیدی کارگران با حقوق بهـمن ماه

فتح الله بیات, رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی درباره عیدی کارگران گفت: معمولاً عیدی و پاداش خاتمه سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفند ماه پرداخت می گردد؛ به این نحو که با در نظر دریافت تعطیلی بانک ها و آغاز تعطیلات عید و انجام بعضی حسابرسی ها تا 20اسفند ماه عیدی ها به حساب های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می گردد. اما عده ای از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول نکرده و با حقوق بهمن واریز می نمایند.

بیات با بیان اینکه منعی برای واریز عیدی و پاداش خاتمه سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، گفت: کارفرمایانی که از تمکن اقتصادی و نقدینگی لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش خاتمه سال را هم می پردازند.

به گفته وی بسیاری از ادارات، سازمانها و شرکت ها پرداخت عیدی کارگران را بهمن ماه انجام می دهند چرا که به لحاظ بعضی حسابرسی ها، تراکنش های اقتصادی و ازدحام بانکی برای کارفرمایان بهتر است و با توجه به مسائل معیشتی کارگران, پرداخت عیدی شاید کمکی برای آنها در خاتمه سال باشد. بسیاری از خانوارهای کارگری نیز با فراغ خاطر بیش تری نسبت به تهیه مایحتاج شب عید و اقلام مورد احتیاج خود اقدام می نمایند.

متن بخشنامه دستمزد سال 99 کارگران به توضیح زیر است:

منبع: خبرگزاری پانا

به "کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید