نکاتی درباره ابتلای بچه ها به کرونا

به گزارش موسیقی آتش، تا به امروز این اطمینان تاحدی وجود داشته که بچه ها کمتر به کرونا مبتلا می شوند و ابتلای آنها به بیماری کووید19 معمولا شدید نیست اما نکته قابل تامل این است که در حال حاضر تاثیر ویروس های جهش یافته بر شرایط و فراوری واکسن کرونا برای بچه ها تعیین نیست.

نکاتی درباره ابتلای بچه ها به کرونا

به گزارش موسیقی آتش، لوتار وایلر، رئیس مؤسسه روبرت کخ به تازگی در کنفرانس خبری مشترکی با ینس اشپان، وزیر بهداشت دولت فدرال آلمان گفته بود که موارد ابتلا در میان بچه ها و نوجوانان زیر 15 سال به شدت رو به افزایش است.

به گفته وایلر شواهد نشان می دهد که ویروس جهش یافته موسوم به B 1.1.7 که در انگلیس شناسایی شده، قوه محرک افزایش فزاینده شیوع کرونا در مهد کودک ها و مدرسه ها بوده است.

این مسئله درست در شرایطی مطرح شده که بخشی از مدرسه ها و مهد کودک ها در آلمان در حال بازگشایی هستند؛ گرچه دست کم برای یوهانس لیزه، مدیر بخش بیماری های عفونی و ایمنی شناسی بیمارستان دانشگاه ورتسبورگ، کاملا جدید و حیرت آور نیست.

لیزه که در زمینه شیوع کرونا در مهد کودک ها تحقیق می نماید، می گوید: این طبیعی است که وقتی مدرسه ها و مهد کودک ها را بازگشایی می کنیم، موارد سرایت ویروس افزایش می یابد. نتایج یک پژوهش در این زمینه در حال حاضر در دست آنالیز است و به همین دلیل هنوز امکان طرح جزئیات بیشتری در این مورد وجود ندارد.

احتمال نقش ویروس جهش یافته در ابتلای بچه ها

یوهانس لیزه می گوید تا کنون ویروس کرونا در مهد کودک ها شیوع زیادی نداشته اما در عین حال میزان انتقال بچه ها مبتلا به بیمارستان دانشگاه ورتسبورگ رو به افزایش است. او مانند لوتر وایلر بر این گمان است که در این تحول پای ویروس انگلیسی در میان باشد.

حدود یک سال پس از شروع پاندمی کرونا این گزاره همچنان تکرار می گردد که بچه ها کمتر به کرونا مبتلا می شوند و ابتلای آنها به بیماری کووید19 معمولا شدید نیست.

مارکوس کنوف، عضو هیئت مدیره انجمن بیماری های عفونی بچه ها آلمان یک سامانه گزارش دهی راه انداخته که اکنون در بیمارستان بچه ها دانشگاه درسدن به فعالیت مشغول است که مراکز درمانی در سراسر آلمان می توانند موارد بستری بچه ها و نوجوانان مبتلا به بیماری کووید 19 را در آن وارد نمایند.

او می گوید که تا روز هفتم ماه مارس سال جاری 1051 مورد بستری بچه ها مبتلا به بیماری کووید19 به این سامانه گزارش شده که از میان آنها فقط پنج درصد به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده اند. به گفته کنوف این آمار مربوط به خردسال ترین بچه ها است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماری های عفونی بچه ها می گوید: حدود دو سوم مبتلایانی که بستری شده اند نوزادان شیرخوار و بچه ها خردسال بوده اند و تقریبا 30 درصد آنها بیماری های زمینه ای از جمله مسائل ریوی داشته اند.

بیشترین مبتلایان در میان بزرگسالان

گرچه این احتمال منتفی نیست که بعضی مراکز درمانی اطلاعات مربوط به بچه ها مبتلا به کرونا را به سامانه یاد شده گزارش ننموده باشند، اما آمار جمع آوری شده نشان می دهد که کووید 19 یک بیماری عفونی است که به طور عمده بزرگسالان را مبتلا می نماید.

مارکوس کنوف می افزاید، برخلاف بزرگسالان که اغلب پس از بهبودی از بیماری کووید 19 تا مدتی درگیر عوارض مختلفی هستند، بیشتر بچه ها مبتلا پس از ترک بیمارستان هیچ مسئله ای ندارند.

با این همه کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش موارد ابتلای بچه ها به گونه جهش یافته ویروس کرونا این نگرانی وجود دارد که در آینده بیشترین مبتلایان بیماری کووید 19 بزرگسالان نباشند.

یوهانس لیزه و مارکوس کنوف ابراز تاسف می نمایند که هنوز واکسنی مخصوص بچه ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 فراوری نشده است.

بچه ها با بیماری های زمینه ای

کنوف می گوید در میان بچه ها تعداد زیادی وجود دارند که به دلیل تولد زودهنگام یا ابتلا به بیماری هایی نظیر Trisomie 21 جزو افراد در معرض خطر به شمار می فرایند. او اضافه کرد تا به امروز تدبیرهای پیشگیرانه برای این بچه ها تقریبا صفر بوده و این مسئله را می توان یک رسوایی دانست.

یوهانس لیزه هم هوادار فراوری واکسن کرونا مخصوص بچه ها است و می گوید این مسئله می تواند فراتر از حفاظت بچه ها در برابر پیامدهای احتمالا شدید ابتلا به بیماری کووید19 بوده و در عین حال در توقف چرخه انتقال ویروس هم موثر باشد.

بر خلاف رئیس مؤسسه روبرت کخ که نسبت به بازگشایی مدرسه ها و تاثیر احتمالی آن در افزایش موارد ابتلا ابراز نگرانی نموده، یوهانس لیزه تاکید می نماید که این کار بهتر است انجام گردد و آزمایش تشخیص کرونا به صورت رایگان در مدرسه ها در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار باشد.

به گزارش دویچه وله، لیزه با تائید نظر کنوف که بچه ها عامل پاندمی کرونا نیستند می افزاید شاید واقعا بهتر باشد که زودتر یا دیرتر بالاخره واکسن کرونا مخصوص بچه ها هم فراوری و عرضه گردد. با این همه هنوز درباره تاثیر گونه های جهش یافته ویروس در افزایش احتمالی ابتلا به کووید 19 در میان بچه ها اطلاعات کافی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نکاتی درباره ابتلای بچه ها به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره ابتلای بچه ها به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید