نمایشگاه بین المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد

به گزارش موسیقی آتش، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نمایشگاه بین المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد.

نمایشگاه بین المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد

محمد قاسمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که قرار است از 9 تا 12 بهمن 1400 در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردد، گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری سال جاری برای نخستین بار تبدیل به یک نمایشگاه تخصصی خواهد شد چنانکه دو روز نخست برگزاری این نمایشگاه بازدید عمومی نخواهد داشت تا اهالی گردشگری بتوانند به صورت تخصصی با یکدیگر ملاقات داشته باشند. در دو روز نخست شاهد برگزاری نشست های BTOB خواهیم بود و دو قشر اجازه بازدید خواهند داشت. غرفه داران و افرادی که در محیط نمایشگاه حضور دارند و افرادی که در حوزه ها و شاخه های گردشگری فعال هستند اما غرفه ندارند. فعالان گردشگری که غرفه ندارند، باید برای حضور در دو روز نخست، ثبت نام نمایند و با دریافت کارت مجوز ورود را دریافت نمایند. البته دو روز بعد بازدید عمومی امکان پذیر خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: دومین رویکردی که برای نمایشگاه گردشگری سال جاری در نظر داریم آن است که رویکرد از استان محور بودن به فعالیت و موضوع محور بودن تغییر نموده است. هرچند این مهم در سالهای دور انجام می شد اما طی چند سال گذشته شاهد استان محور شدن نمایشگاه گردشگری بودیم چنانکه یک استان غرفه ای داشت که در هر گوشه آن یکی از فعالان بخش گردشگری یا صنایع دستی آن استان فعال بود. اینگونه شاهد خارج شدن نمایشگاه از محور تخصصی آن بودیم. اما سال جاری سالن های متفاوتی را بر اساس گروه های کالایی و خدماتی گردشگری درنظر گرفته ایم. به این شکل که بر اساس موضوع فعالیت هر صنف، سالن مجزا داریم. اقامتی ها، دفاتر خدمات مسافرتی، فعالیت های فرهنگی و آموزشی، گردشگری الکترونیک و…هرکدام سالن مجزای خود را خواهد داشت.

توجه ویژه به گردشگری خوراک و کشاورزی یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه بین المللی گردشگری سال جاری خواهد بود چنانکه به گفته قاسمی قرار است یک سالن به این حوزه اختصاص داده گردد. در این میان شاهد شکل گیری شبکه کارشناسان گردشگری خوراک هستیم که در گام نخست متشکل از کارشناسان خوراکی است که در ادارات کل استان ها فعال هستند. چیستی و چرایی گردشگری خوراک برای آنها تبیین شده است. از آنجا که رشت و کرمانشاه به عنوان شهرهای خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده اند سایر شهرها می توانند از الگوهایی که این شهرها استفاده نموده اند، بهره مند شوند. البته گردشگری کشاورزی نیز مد نظر قرار گرفته است.

او بعلاوه از راه اندازی سامانه صدور مجوز برای گردشگری کشاورزی اطلاع داد و گفت: تور آشناسازی برای مزارع گردشگری استان گلستان برای کارشناسان خوراک برگزار گردید، چرا که بین گردشگری کشاورزی و گردشگری خوراک، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد از این رو کوشش بر آن است که در سالنی مشترک به این دو شاخه گردشگری بپردازیم. بعلاوه سالنی به گردشگری الکترونیک و استارت آپ های این حوزه اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درحالی از لزوم توجه به گردشگری الکترونیک اطلاع داد که سازمان جهانی گردشگری در سال 2018 (گردشگری و تحول دیجیتال) را به عنوان شعار روز جهانی گردشگری انتخاب نموده بود. ضمن آنکه این سازمان بین المللی (گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه) را به عنوان شعار سال 2017 و (گردشگری و مشاغل؛ یک آینده بهتر برای همه) را به عنوان شعار سال 2019 انتخاب نموده بود و (گردشگری و توسعه روستایی) به عنوان شعار سال 2020 برگزیده شد و (گردشگری برای رشد فراگیر) به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال 2021 انتخاب شد. اینگونه به نظر می رسد که مسئولان گردشگری ایران با 3 تا 4 سال تاخیر به یاد تاکیدات بین المللی در عرصه گردشگری می افتند و شعارهای روز جهانی را با تاخیر چندین ساله مورد توجه قرار می دهند.

قاسمی درخصوص چرایی توجه به گردشگری الکترونیک آن هم با گذشت بیش از 3 سال از تاکید سازمان جهانی گردشگری درخصوص لزوم توجه به جریان توسعه و تحول دیجیتال گفت: سال جاری یکی از کمیته های تخصصی کمیته گردشگری الکترونیک و استارت آپ ها بود که مسئولیت آن به همراه کمیته آموزش به بخش خصوصی واگذار شده است. گردشگری الکترونیک این روزها فرایند غالب در گردشگری است. استفاده از IT، فضای مجازی و دیجیتال سالهاست که تبدیل به فرایندی در حوزه گردشگری شده است. سال گذشته نیز سالن هایی به گردشگری الکترونیک اختصاص می یافت اما سال جاری قصد داریم تا یک سالن خاص با حضور تمامی فعالان این حوزه از سازندگان اپلیکیشن و طراحان و برنامه نویسان صنعت گردشگری گرفته تا OTA ها داشته باشیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا به علت شیوع ویروس کرونا و احساس احتیاجی که طی دو سال اخیر درخصوص توسعه گردشگری الکترونیک بوجود آمده، سال جاری قرار است توجه ویژه تری به این حوزه داشته باشند، گفت: بله، این امر نیز بی تاثیر نبود. کرونا تا حدودی به علایق کاربران و گردشگران سمت و سو داد و آنها را به استفاده از فضای الکترونیک کشاند. در این میان بحث پلتفرم هایی است که باید بسترهای آن در حوزه گردشگری ایجاد گردد. قابلیت های استارت آپ های گردشگری و شرکت های مرتبط با گردشگری را باید فعال کرد بگونه ای که آژانسداران، هتلداران و… از این بسترها استفاده نمایند. از رزرواسیون و فروش تور گرفته تا گارانتی و… را دربرمی گیرد. احتیاج است تا بخش خصوصی از حالت سنتی خارج و به سمت فناوری های نوین روی آورند.

منبع: همگردی

به "نمایشگاه بین المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه بین المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید