مسمومیت؛ از گازگرفتگی تا عوارض داروهای درمان کرونا

به گزارش موسیقی آتش، یک متخصص مسمومیت ها با اشاره به تجویز داروهای آنتی مالاریا برای درمان کووید 19 گفت: این دارو برای بزرگسالان با دوزهای بالا در حال تجویز است اما در طولانی مدت و با مصرف طولانی مسمومیت ایجاد می نماید و می تواند روی چشم، گوش و قلب اثر داشته باشد بنابراین این بیماران از نظر عوارض این دارو، پیگیری می شوند.

مسمومیت؛ از گازگرفتگی تا عوارض داروهای درمان کرونا

به گزارش موسیقی آتش از ایسنا، دکتر علی حسن رحمانی اظهار کرد: مسمومیت به معنی ورود سم به بدن است و سم ماده ای است که وقتی وارد بدن موجود زنده ای گردد، موجب مرگ یا اختلال در عملکرد می گردد؛ حتی آنتی بیوتیکی که استفاده می گردد سمی برای باکتری ها است.

وی اضافه نمود: مسمومیت ها به انواع مختلف تقسیم بندی می شوند؛ مسمومیت دارویی، مسمومیت با سموم و آفت کش، مسمومیت با فلزات و مسمومیت با مواد مخدر و الکل بعضی از انواع مسمومیت ها هستند. گزش ها یا گازها هم جزو مسمومیت ها محسوب می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: در کرونا نیز یک سری داروها ممکن است موجب مسمومیت شوند. با شیوع کرونا، مسمومیت های ناشی از گزش ها بسیار کم تر شده است زیرا مردم در خانه مانده اند اما در مسمومیت دارویی تفاوت زیادی نداشته است.

وی اضافه نمود: در اوایل بروز بیماری کووید 19، این بیماری با بحران شدید مسمومیت با الکل همراه بود و تعداد زیادی از افراد برای از بین رفتن کرونا از الکل استفاده می کردند که با آگاهی و پیگیری ها این مسمومیت ها بسیار کاهش یافت. استفاده الکل متانول حتی در حد دو قاشق غذاخوری می تواند کشنده باشد.

این متخصص مسمومیت ها اعلام کرد: بیشتر مردم فکر می نمایند هر کسی دچار تهوع و استفراغ و اسهال می گردد، مسموم شده است در حالی که مسمومیت غذایی، بیشتر یک عفونت گوارشی است تا مسمومیت.

وی گفت: علائم مسمومیت بسته به نوع مسمومیت، متفاوت خواهد بود. تصور اینکه مسمومیت ها علائم خاصی دارند اشتباه است زیرا هر مسمومیت علائم خاصی دارد و مسمومیت بچه ها و بزرگسالان نیز با هم تفاوت دارد. با این حال، اکنون یکی از علائم کرونا نیز مسائل گوارشی است و ممکن است فرد مبتلا فکر کند این علائم به دلیل مسمومیت است و به مراکز درمانی مراجعه نکند.

رحمانی با اشاره به بعضی مسمومیت های دارویی ناشی از تجویزهای درمانی کرونا اضافه نمود: در بعضی موارد، داروهای آنتی مالاریا برای درمان کووید 19 تجویز می شد در حالی که این دارو برای اطفال بسیار خطرناک است و مصرف یک دوز از این دارو برای بچه ها زیر دو سال می تواند کشنده باشد. این دارو می تواند در اطفال مسمومیت های خطرناک و کشنده ایجاد کند.

وی ادامه داد: این دارو برای بزرگسالان با دوزهای بالا در حال تجویز است اما در طولانی مدت و با مصرف طولانی مسمومیت ایجاد می نماید و می تواند روی چشم، گوش و قلب اثر داشته باشد بنابراین این بیماران از نظر عوارض این دارو، پیگیری می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به علائم عمومی مسمومیت، توضیح داد: تهوع، استفراغ و شکم درد، علائم کلی مسمومیت ها هستند و کاهش سطح هوشیاری ناگهانی یا تشنج نیز ممکن است از علائم اولیه مسمومیت ها باشند.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از مسمومیت، گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با سموم باید فراورینمایندگان، سم هایی فراوری نمایند که خطر کمتری داشته باشند. باید سم هایی که کشندگی بیشتری دارند، حذف شوند یا طبق پروتکل های خاص تنها به بعضی افراد داده شوند و در اختیار عموم قرار نگیرند.

رحمانی اضافه نمود: کسانی که سم را خریداری می نمایند نیز باید به مقدار احتیاج سم بخرند و استفاده نمایند و مابقی آن را بعد از استفاده دور بریزند و در دسترس افراد به ویژه بچه ها قرار ندهند زیرا ممکن است حتی بزرگسالان به صورت تصادفی از این سموم استفاده نمایند و دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به مسمومیت های دارویی نیز اعلام کرد: بسیاری از افراد داروهای زیادی می خرند و در منزل نگهداری می نمایند و ممکن است کودک یا فردی به قصد خودکشی از این داروها مصرف کند و دچار مسمومیت گردد بنابراین نباید دارو به راحتی در اختیار افراد قرار بگیرد.

این متخصص مسمومیت ها گفت: بعضا داروهایی که برای درمان کووید 19 مصرف می شوند نیز بسیار خطرناک هستند و نباید به راحتی در اختیار افراد قرار بگیرند. باید به تعداد احتیاج و طبق یک پروتکل درمانی دارو در اختیار بیمار قرار بگیرد. در مجموع، تا حد امکان نباید دارو یا سم در منزل نگهداری گردد یا به میزان کم و در حد احتیاج در اختیار فرد قرار بگیرد.

رحمانی با اشاره به خطرات گازگرفتگی نیز توضیح داد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن باید از بخاری استاندارد و دودکش استاندارد استفاده گردد و قبل از استفاده، این وسایل آنالیز شوند. آبگرم کن های غیراستاندارد نیز می توانند گاز را به وسیله لوله آب وارد حمام نمایند و فرد دچار مسمومیت گردد.

وی اضافه نمود: بهترین یاری اولیه برای درمان مسمومیت ها به جز گاز، این است که هیچ کاری برای بیمار انجام نگردد زیرا معمولا کارهای غلطی انجام می گردد که شرایط بیمار را بدتر می نماید و ما را در تشخیص به اشتباه می اندازد. بهترین کار این است که هیچ کاری برای بیمار انجام نگردد و بیمار را به بیمارستان ببرند اما برای مسمومیت با گاز باید اقدام گردد و بیمار را از محیط آلوده خارج نمایند تا هوای آزاد را تنفس کند و دیگر اقدامات نیز بیمارستانی هستند.

منبع: جام جم آنلاین

به "مسمومیت؛ از گازگرفتگی تا عوارض داروهای درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت؛ از گازگرفتگی تا عوارض داروهای درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید