مذهب بوشهر، شهری دیدنی در پناه آب های خلیج فارس

به گزارش موسیقی آتش، استان بوشهر استانی است با شکوه و دیدنی در جنوب کشور که نقش مهم و استراتژیکی در صادرات و واردات کشور به جهت قرار گرفتن در مجاورت خلیج فارس دارد. مرز دریایی مشترک این استان با خلیج فارس چیزی بیش از 600 کیلومتر می باشد و اقتصاد بوشهر می تواند تاثیر فراوانی در سیاست های کلان مالی کشور داشته باشد و در پیشبرد اهداف مالی و بلند مدت مهم واقع گردد. مقاله آب و هوای بوشهر در کنار زیبایی های بوشهر شما را با مذهب بوشهر نیز آشنا می سازد.

مذهب بوشهر، شهری دیدنی در پناه آب های خلیج فارس

موقعیت جغرافیایی استان بوشهر

این استان در جنوب خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد، در شمال خلیج فارس، در غرب فارس و در شرق خلیج فارس واقع شده است. مساحت آن بالغ بر 27653 کیلومتر مربع بوده و جمعیتی در حود 886267 نفر دارد. تعداد شهرستان های این استان کمتر از تعداد انگشتان دست است. چیزی در حدود 9 شهرستان در آب و هوای بوشهر وجود دارد. شهرستان بوشهر، دشتستان، تنگستان، کنگان، دشتی، گناوه، دیر، دیلم و جم شهرهای این استان را تشکیل می دهند که این شهرها در اقتصاد بوشهر و مذهب بوشهر تاثیرگذار هستند.

زبان و گویش های مردم بوشهر

گویش های مختلفی در استان بوشهر و آب و هوای بوشهر وجود دارد که مردمان خون گرم و صمیمی این استان با آن تکلم می نمایند. اما زبان اصلی مردم زبان شیرین فارسی می باشد که بیشتر بوشهری های عزیز با گویش محلی خود با زبان فارسی صحبت می نمایند. در بعضی از شهرها چون کنگان، شیف و عسلویه زبان عربی بین اهالی خوب این منطقه رواج دارد. بعلاوه خود زبان فارسی با گویش های مختلفی چون دشتی، بردستانی، کازرونی، تنگستانی و اچمی در منطقه ها مختلف بوشهر تکلم می گردد. اگر کمی به سمت سواحل خلیج فارس برویم، می بینیم که مردم آنجا گویش هایی که با آن صحبت می نمایند ریشه در زبان های شبانکاره ای، کردی، ترکمنی وبلوچی دارد و در این گویش ها می توان واژه هایی از زبان هندی، انگلیسی، عربی، هلندی و پرتغالی را به وفور یافت.

نژاد و گروه ها در بوشهر

اگر بخواهیم درباره نژاد و اصل و نصب مردمانی که در بوشهر زندگی می نمایند به تحقیق بپردازیم باید بیان کنیم که در این استان گروه ها و اقوام مختلف سالیان سال است که در کنار یکدیگر با مسالمت و آرامش زندگی می نمایند. آنچه که از کشفیات و آثار مکتوب تاریخی به دست آمده، بیان می دارد که قبل از این که آریائیان در این ناحیه وارد شوند، منطقه بوشهر از نژادهای بومی خالی نبوده است. با آنالیز آثار و مدارک مربوط به دوران حجر، عصر برنز و کاکولیتیک به این نتیجه می رسیم که اقوامی چون دراویدی، سامی، نوردیک، عیلامی، سیاه پوست، نژادهای مدیترانه ای، لر، عرب و بهبهانی در این سرزمین روزگار گذرانیده و فرهنگ ها و نژادهای مختلفی بر مذهب بوشهر از زمان های دور سایه افکنده بود.

دین مردم استان بوشهر

در بخش مذهب بوشهر آمده که اکثریت مردم این استان دینشان اسلام است. بعلاوه اقلیت هایی همانند مسیحی، زرتشتی و یهودی در این منطقه زندگی می نمایند که بیشتر کسانی هستند که به خاطر کار به این استان مهاجرت نموده و بیشتر این اقلیت ها در شهرهایی چون عسلویه، جم و بوشهر سکونت دارند. شهرستان کنگان که در قسمت جنوبی بوشهر قرار گرفته، بیشتر اهالیش دارای مذهب سنی هستند.

مهاجرت در بوشهر

افراد زیادی از شهرهای مختلف کشور برای کار در استان بوشهر هر ساله راهی این استان و شهرستان هایی چون عسلویه، بوشهر می شوند. این استان از نظر صنعت کشتی سازی، نیروگاه هسته ای و بعلاوه وجود شرکت های بزرگ نفتی در آن مکان مناسبی برای اشتغال افراد بیکار می باشد که باعث شده جمعیت آن روز به روز افزایش یابد. خیلی از افرادی که در روستاهای این استان زندگی می نمایند به دلایل مختلفی چون کمبود زمین، آب کافی برای کشاورزی، شرایط نامطلوب و اوضاع بد اقتصاد بوشهر اقدام به مهاجرت به کشورهای مجاور دریای عمان و خلیج فارس نموده اند.

صنایع و شرکت های صنعتی بوشهر

بوشهر از نظر پیشرفت صنعتی در بین دیگر شهرها و استان های ایران حرف اول را می زند. شاید تعجب کنید که بگوییم اولین روزنامه جوانان ایرانی از اهالی بوشهر بودند زیرا کارخانه چاپ سنگی برای اولین بار در بوشهر برپا شد. روزنامه هایی که در اینجا به چاپ می رسید شامل خلیج ایران، مظفری و ندای جنوب بود. بوشهر را می توان به عنوان بزرگترین منبع مستق گازی در کل دنیا معرفی کرد. در این استان صنایع مختلفی چون گاز و نفت حرف اول را در منطقه می زنند. برای نمونه بزرگ ترین منبع مستقل گازی کل دنیا در شهرستان دشتی قرار گرفته یا وجود میدان گازی پارس جنوبی در کنگان و عسلویه و پارس شمالی در بردخون و دشتی و دیر سبب شده که بوشهر در جهت تبدیل شدن به یک قطب مالی و صنعتی در دنیا گام بزرگی بردارد. استان بوشهر به علت به علت داشتن نیروگاه اتمی و صنعت بزرگ کشتی سازی و بعلاوه طرح های کلان صنعتی که در اقتصاد بوشهر در حال انجام شدن است و پالایشگاه های بزرگ نفت و گازی که دارد از اهمیت استراتژیک و مالی و سیاسی مهمی برخوردار می باشد، روز به روز بر این ارزش و اهمیت در حال افزوده شدن است. این مقاله شما را هر چه بیشتر با مذهب بوشهر آشنا می سازد.

موقعیت اقتصاد بوشهر

علاوه بر صنعت کشاورزی، شیلات، دامداری از منابع مهم تامین مالی اهالی بوشهر هستند. بوشهر را می توان در ردیف یکی از استان های مهم کشور در زمینه فراوری خرما قرار داد. مردم بوشهر علاوه بر این به کار صید کاهی نیز مشغول هستند. بعلاوه صنایع دستی و ماشینی از دیگر منبع عایدی بوشهری های عزیز و خونگرم می باشد.

منبع: همگردی

به "مذهب بوشهر، شهری دیدنی در پناه آب های خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذهب بوشهر، شهری دیدنی در پناه آب های خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید