مجموعه ای با عنوان اتاق علم و ساختکده در کتابخانه های عمومی کشور

به گزارش موسیقی آتش، هراتی گفت: ظرفیت اعضای کودک و نوجوان را رها نکرده ایم و در حال اضافه کردن مجموعه هایی در کتابخانه ها با عنوان اتاق علم و ساختکده هستیم.

مجموعه ای با عنوان اتاق علم و ساختکده در کتابخانه های عمومی کشور

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور میهمان تلفنی برنامه کتاب فرهنگ رادیو فرهنگ با موضوع ترویج کتابخوانی در بین بچه ها و نوجوانان شد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این مصاحبه اظهار کرد: مدیران نهاد در ادوار مختلف به ویژه در دوره گذشته کوشش کردند تا نهاد به لحاظ زیرساختی توسعه چشمگیری داشته باشد و به حمدالله این مهم رقم خورد. در کنار این توسعه زیرساختی، توسعه فرهنگی و ترویجی فضای کتابخوانی نیز از رسالت های نهاد است.

وی ادامه داد: مردم ایران، به ویژه بچه ها و نوجوانان با مقوله داستان و مطالعه مأنوس هستند؛ بچه ها و نوجوانان ما کتابخوان هستند، اما اتفاقاتی می افتد که در فضای مدرسه و دانشگاه سبک و سیاقی متفاوت پیدا می نمایند. همه دستگاه ها باید کوشش نمایند که با همکاری یکدیگر بچه ها کتابخوانمان، کتابخوان بمانند. با این رویکرد، نهاد در حوزه مکتوب، مجموعه ای تحت عنوان هدهد سفید منتشر می نماید که ویژه نوجوانان است.

او می گوید: مهم ترین ویژگی این مجموعه این است که نزدیک به 40 درصد از محتوای نشریه به وسیله اعضای نوجوان کتابخانه های عمومی کشور فراوری می گردد. تا به امروز 16 جلد از این مجموعه منتشر شده است.

به گفته هراتی ، یکی از خروجی های این مجموعه، جشنواره نشان هدهد سفید بود که طی آن اعضای کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی سراسر کشور که 60 درصد از کل اعضا را تشکیل می دهند، به ارزیابی کتاب های کودک پرداختند.

هراتی تأکید کرد: اعضای کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی سراسر کشور، ظرفیت قابل توجهی هستند که در صورت همکاری دستگاه ها و برنامه ریزی مناسب، اتفاقات مثبتی برای این قشر رخ خواهد داد. در حال حاضر نهاد کتابخانه های عمومی کشور نزدیک به 2700 کتابخانه مجهز به بخش کودک و نوجوان دارد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کوشش است مجموعه ای تلویزیونی تحت عنوان هدهد سفید، ویژه ایام هفته کتاب 1401 فراوری کند. برای فراوری این برنامه 26 قسمتی از اعضا و کتابداران کتابخانه های عمومی کشور استفاده شده است. در واقع ظرفیت اعضای کودک و نوجوان را رها نکردیم و آیتم های مختلف این برنامه با همکاری آن ها فراوری شده است.

هراتی گفت: بعلاوه در حال اضافه کردن مجموعه هایی در کتابخانه ها با عنوان اتاق علم و ساختکده هستیم، این فضا ها به وسیله اعضا اداره می گردد و آن ها می توانند آنچه در کتاب ها در قالب بازی های علمی، علوم تجربی و ریاضیات خوانده اند را با استفاده از ابزار های موجود در این محیط ها تجربه نمایند.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نهاد وظیفه ورود به حوزه فراوری نشریه ویژه کودک و نوجوان را دارد یا خیر، گفت: اگر نگاهمان این باشد که نهاد کتابخانه ها تنها وظیفه امانت کتاب را دارد، بله نهاد اجازه ورود به این حوزه را ندارد. اما در جهان کتابخانه ها به محلی برای اتفاقات فرهنگی- اجتماعی تبدیل شده اند و ایران نیز کوشش نموده از این راستا جا نماند و در بین کشور های منطقه پیشرو باشد. ورود یک فرد به کتابخانه و امانت یک کتاب آغاز یک ماجرا است؛ بعد از این، فضای زیرساختی که آماده نموده ایم باید در خدمت این عزیزان قرار گیرد؛ باید فضای مطالعه و نویسندگی ظهور و بروز پیدا کند. نهاد این ظرفیت بالقوه را در اختیار عزیزانی که انگیزه دارند، قرار می دهد.

موسیقی آتش فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مجموعه ای با عنوان اتاق علم و ساختکده در کتابخانه های عمومی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه ای با عنوان اتاق علم و ساختکده در کتابخانه های عمومی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید