قیمت لیر به کانال هزار تومانی نزدیک شد

به گزارش موسیقی آتش، تهران (پانا) - قیمت هر لیر ترکیه امروز شنبه 18 دی ماه در سرانجام معاملات افت 2.45 درصدی داشت. به قیمت دو هزار و 40 تومان رسید.

قیمت لیر به کانال هزار تومانی نزدیک شد

به گزارش تجارت نیوز، امروز شنبه 18 دی ماه قیمت لیر ترکیه با کاهش 2.45 درصدی به محدوده دو هزار و 40 تومان رسید. نسبت به روز گذشته خود افت 50 تومانی را تجربه کرد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی 17 دی ماه با رقم سه هزار و 280 تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش 37.8 درصدی معادل هزار و 240 تومانی را تجربه نموده است.

امروز نرخ برابری لیر در برابر دلار افرایش یافته؛ هر لیر ترکیه برابر با 13.8 دلار آمریکا است.

در سال 2021 شاهد از دست دادن 45 درصد از ارزش لیر در برابر دلار بودیم و به گفته کارشناسان مالی این فرایند ادامه دار خواهد بود.

تورم در کشور ترکیه به بالاترین اندازه خود طی 19 سال گذشته رسیده و اکنون برابر با 36.1 درصد است. اقتصاددانان هشدار می دهند که به علت سیاست غیرمتعارف اردوغان در کاهش و امتناع از افزایش نرخ بهره قیمت ها در این کشور همچنان بالا خواهد رفت.

ارزش این ارز در یک سال گذشته در بازار تهران هزار و 450 تومان کاهش یافته است اما نسبت به سه سال گذشته ارزش این ارز در بازار تهران 106 تومان افزایش داشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اگر رجب طیب اردوغان در سیاست های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می گردد و ممکن است به محدوده 20 الی 25 نیز برسد.

هفته نامه خبری اکونومیست در گزارشی آورده است: به نظر می رسد طرح ادوغان برای بیمه کردن سپرده های بانکی در برابر نوسانات در کوتاه مدت پاسخگو باشد چراکه یک روز پس از اعلام این موضوع به وسیله اردوغان، قیمت لیر افزایشی شد و زیان یک ماهه را از بین برد.

بسیاری از کارشناسان مالی-سیاسی خواهان کاهش سیاست های انبساطی بی پروا شده اند این سیاست ها سبب شده تا قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر به 36.08 درصد افزایش یابد که بیش از پیش بینی ها بوده و علت آن سقوط ارزش لیر، بالا رفتن قیمت حمل و نقل و مواد غذایی بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "قیمت لیر به کانال هزار تومانی نزدیک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت لیر به کانال هزار تومانی نزدیک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید