فلفل سیاه؛ تند پرخاصیت!

به گزارش موسیقی آتش، مجله دلتا/ فلفل سیاه با نام علمی Piper nigrum ادویه ای با طبع گرم و طعمی تند است. خواص فلفل سیاه برای سلامتی بسیار زیاد است. جزء فعال فلفل سیاه پیپرین نام دارد که مسئول طعم و عطر خاص فلفل است. پیپرین شامل آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی می گردد. بهترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است؛ زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن های فرار می گردد و عطر و طعم آن را کاهش می دهد. استفاده از دانه های فلفل سیاه در سوپ ها، خورش ها و غذاهایی که به آرامی پخته می شوند، باعث خوش طعم شدن غذا می گردد. در این مطلب مجله دلتا با خواص فلفل سیاه بیشتر آشنا می شویم.

فلفل سیاه؛ تند پرخاصیت!

1. افزایش جذب مواد مغذی

پیپرین موجود در فلفل سیاه قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و … را افزایش می دهد و به حفظ سلامتی فرد یاری می نماید.

2. بهبود گوارش

فلفل سیاه با تحریک جوانه های چشایی به افزایش ترشح اسید هیدروکلریک از معده یاری می نماید. جالب است بدانید کمبود اسید هیدروکلریک در معده به مراتب مسائل گوارشی بیشتری نسبت به مقدار اضافی آن، به بار می آورد.

فلفل سیاه با تسهیل گوارش موجب تسکین مسائلی مانند کولیت، نفخ، سوء هاضمه و یبوست می گردد. همچنین فلفل سیاه به واسطه خواص ضدباکتری اش در درمان بیماری های روده ای ناشی از باکتری ها نیز موثر است.

3. افزایش اشتها

فلفل سیاه علاوه بر تاثیری که در عطر و طعم غذاها و یاری به گوارش دارد، می تواند موجب افزایش اشتها نیز بگردد. تحقیقات نشان داده اند فلفل سیاه با تحریک حس بویایی، به افزایش اشتها یاری می نماید. این ویژگی فلفل سیاه را به یک درمان عالی برای بی اشتهایی تبدیل نموده است. در طب آیورودیک، برای درمان بی اشتهایی توصیه می گردد نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه را با 1 قاشق غذاخوری شکر زرد مخلوط کنید. این درمان را به طور منظم مورد استفاده قرار دهید تا تاثیرات مثبت آن را در افزایش اشتها مشاهده کنید.

4. یاری به کاهش وزن

اگرچه فلفل سیاه می تواند باعث افزایش اشتها گردد؛ ولی در عین حال می تواند راهی برای کاهش وزن نیز باشد. لایه خارجی دانه فلفل سیاه حاوی فیتونوترینت هایی است که در شکستن سلول های چربی موثرند.

در سال 2010 درمورد تاثیر پیپرین بر سوخت وساز موش ها مطالعه ای صورت گرفت. نتیجه این مطالعه حاکی از تاثیر فلفل سیاه در جلوگیری از ذخیره چربی در بدن بود. همچنین فلفل سیاه با افزایش سوخت وساز به سوزاندن کالری یاری می نماید. یکی دیگر از خواص فلفل سیاه این است که با ادرارآوری و افزایش تعریق، موجب دفع سموم و مایعات اضافی از بدن می گردد.

5. دارای خاصیت ضدنفخ

فلفل سیاه یک داروی ضدنفخ است و موجب کاهش گازهای معده می گردد و به جلوگیری از تشکیل آن ها یاری می نماید.

اگر از گاز معده و مشکل نفخ رنج می برید، بهتر است در غذاهایتان به جای پودر چیلی یا سایر فلفل ها، از فلفل سیاه بهره ببرید.

به منظور جلوگیری از سوء هاضمه و سنگینی معده، می توانید یک لیوان دوغ را با یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک چهارم قاشق چای خوری پودر زیره سبز ترکیب و میل کنید.

برای کاهش دردهای ناشی از تجمع گازها می توانید روغن فلفل سیاه را با روغن حامل ترکیب کنید و شکم تان را با آن ماساژ بدهید.

روغن فلفل سیاه

6. مبارزه با سرطان

فلفل سیاه با خواص آنتی اکسیدانی اش برای مبارزه با سرطان به خصوص سرطان روده عظیم و سرطان سینه مفید است. براساس مطالعات انجام گرفته در دانشگاه سنت لوئیس میزوری، مشاهده شد فلفل سیاه مانع از رشد سلول های سرطانی می گردد. همچنین پلی فنل موجود در فلفل سیاه، از بدن در برابر علائم فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی محافظت می نماید.

7. مبارزه با التهاب مفاصل

پیپرین موجود در فلفل سیاه به خاطر خاصیت ضدالتهابی و ضدآرتریتی خود در درمان التهاب مفاصل مفید است. این ادویه به گردش خون یاری می نماید و در نتیجه می تواند از دردهای مفصلی ناشی از گردش خون ضعیف، جلوگیری کند. محققان دریافته اند که فلفل سیاه می تواند به کاهش احساس درد و علائم التهاب مفصل یاری کند.

منبع: همگردی

به "فلفل سیاه؛ تند پرخاصیت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلفل سیاه؛ تند پرخاصیت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید