لیموناد خانگی یک نوشیدنی خنک و سرشار از ویتامین

به گزارش موسیقی آتش، لیموناد یک نوشیدنی لیمویی و نسبتا شیرین است که انواع مختلفی از آن در سراسر دنیا تهیه می شود. آیا می دانستید قدمت لیموناد به هزاران سال پیش در مصر برمی شود؟ شواحد تاریخی نشان می دهد که لیمو از آسیا نشأت گرفته و در سال 700 میلادی به مصر آورده شده است. در مصر باستان، یک نوشیدنی متشکل از آب لیمو که با شکر شیرین می شد، بسیار محبوب بود. با توجه به این که لیمو می تواند عطش را برطرف نموده و از کم آبی بدن جلوگیری کند، بسیاری با تهیه لیموناد خانگی و مصرف این نوشیدنی خوشمزه و گوارا، به برطرف تشنگی و کاهش دمای بدنشان در گرمای طاقت فرسای تابستان یاری می نمایند.

لیموناد خانگی یک نوشیدنی خنک و سرشار از ویتامین

لیموناد پس از گذشت هزاران سال تغییر چندانی نکرده است. درست کردنش هنوز هم ساده است و هواداران بسیاری دارد. آیا می خواهید لیموناد خانگی خود را درست کنید؟ در زیر دستورالعمل لیموناد آورده شده است که مطمئنا تشنگی شما را به خصوص در گرمای شدید تابستان برطرف می نماید.

لیموناد خانگی

مواد لازم:
  • لیموترش: 5 عدد (برش داده شده)
  • شکر: 1 پیمانه
  • آب: 1 پیمانه
  • یخ: به اندازه دلخواه
طرز تهیه:
  1. برای تهیه لیموناد خانگی، اولین کاری که باید انجام دهید تهیه مخلوط شربت قند است. کافی است شکر و فنجان آب را در قابلمه بریزید. قابلمه را روی اجاق گاز قرار داده و حرارت را روی میانه بگذارید. در حالی که به طور مداوم هم می زنید، اجازه دهید ترکیب آرام بجوشد تا زمانی که مطمئن شوید قند کاملا حل شده است. حرارت را خاموش کنید و بگذارید خنک گردد.
  2. آب لیموها را بگیرید تا 1 پیمانه کامل از آب لیمو پر گردد.
  3. بعد، شربت قند را در یک کاسه بزرگ بریزید. آب لیمو را اضافه کنید. سپس دو تا سه پیمانه آب سرد به آن اضافه کنید. هم بزنید تا همه مواد کاملا مخلوط گردد.
  4. نوشیدنی را بچشید و به دلخواه شیرینی آن را کم یا زیاد کنید. اگر نوشیدنی خیلی شیرین است، آب بیشتری اضافه کنید. اگر طعم لیمو کم است، اندازهی آب لیموترش داخل آن بریزید و نوشیدنی را خوب هم بزنید. در نهایت در صورت تمایل می توانید چند برگ نعنا هم به نوشیدنی اضافه کنید تا هم ظاهر زیباتری پیدا کند و هم به خنکی و طراوت آن افزوده گردد.

فواید لیموترش

لیمو یک میوه محبوب است که افراد به اندازه کم از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می نمایند. با این حال، آن ها به دلیل طعم شدید و ترش آن، به ندرت این میوه را به تنهایی مصرف می نمایند. لیمو به عنوان یک طعم دهنده قوی برای انواع غذاها و نوشیدنی ها بکار برده می گردد و یکی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C برای سلامتی لازم است و کمبود آن می تواند مسائلی را برای سلامت افراد ایجاد کند. در ادامه محتوای تغذیه ای لیمو و فواید بالقوه این میوه را آنالیز خواهیم کرد.

کاهش خطر سکته

فلاونوئیدهای موجود در مرکبات می توانند به کاهش خطر سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی در زنان یاری کند. سکته ایسکمیک متداول ترین نوع سکته مغزی است. این مشکل می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که لخته خون مانع جریان خون به مغز گردد. مصرف منظم و طولانی مدت غذاهایی که حاوی فلاونوئید هستند، می تواند افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی محافظت کند. با این حال، این ترکیب برای افرادی که سیگار می کشیدند یا الکل زیادی مصرف می نمایند، خیلی موثر عمل نمی نماید.

فشار خون

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که زنان ژاپنی که مرتب راه می فرایند و هر روز لیمو مصرف می نمایند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند، فشار خون پایین تری دارند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

لیمو و آب لیمو منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین C هستند. آنتی اکسیدان ها می توانند در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد به سلول که منجر به سرطان می گردد، یاری نمایند. با این حال، دقیقا این که چگونه آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز سرطان جلوگیری نمایند، هنوز معین نیست.

جوانسازی و شادابی پوست

ویتامین C نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی هوا، افزایش سن و سایر عوامل می توانند باعث آسیب به پوست شوند. مطالعات نشان داده که خوردن ویتامین C به شکل طبیعی یا استفاده موضعی از آن می تواند از بروز این نوع آسیب جلوگیری کند.

جلوگیری از آسم

بر اساس یک آنالیز، مبتلایان به آسم که در هنگام سرماخوردگی مقادیر بیشتری از ویتامین C و سایر مواد مغذی دریافت می نمایند، ممکن است حملات آسم کمتری را تجربه نمایند.

افزایش جذب آهن

کمبود آهن دلیل اصلی کم خونی است. جفت شدن غذاهای حاوی ویتامین C زیاد با غذاهای غنی از آهن توانایی بدن در جذب آهن را به حداکثر می رساند. با این حال، مصرف زیاد ویتامین C می تواند مسائل گوارشی را در افرادی که از مکمل های آهن استفاده می نمایند، ایجاد کند. به همین خاطر، بهتر است آهن را از منابع غذایی مانند جگر گاو، عدس، کشمش، لوبیای خشک، گوشت حیوانات و اسفناج تهیه کنید. فشردن کمی آب لیمو روی سالاد حاوی اسفناج به حداکثر رساندن اندازه مصرف آهن و ویتامین C یاری کند.

تقویت سیستم ایمنی

غذاهایی که سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب های ایجاد نماینده سرماخوردگی و آنفولانزا یاری می نمایند. یک آنالیز نشان داد، اگرچه مکمل های ویتامین C باعث درمان سرماخوردگی در افراد نمی شوند، اما می توانند به کاهش مدت زمان سرماخوردگی یاری نمایند. ویتامین C بعلاوه قادر است به تقویت سیستم ایمنی در افرادی که تحت فعالیت بدنی شدید هستند، یاری کند. فشردن یک لیمو کامل در یک لیوان آب داغ با یک قاشق بزرگ عسل یک نوشیدنی تسکین دهنده برای فردی که سرفه می نماید یا دچار سرماخوردگی است، فراهم می نماید.

کاهش وزن

طی یک آزمایش در سال 2016، تعدادی زن کره ای قبل از یائسگی با شاخص توده بدنی بالا (BMI) به مدت 7 روز رژیم سم زدایی با لیمو یا رژیم دیگری را دنبال کردند. کسانی که رژیم سم زدایی لیمو را دنبال کردند، در مقایسه با رژیم های دیگر بهبود بیشتری در مقاومت به انسولین داشته و چربی بدن، BMI، وزن بدن و نسبت ران به کمر آن ها کاهش پیدا کرد.

ترکیب آب و لیمو

بعضی از افراد معتقدند که ترکیب آب و لیمو دارای فواید وسیعی است، از کاهش وزن گرفته تا تسکین افسردگی. در مقادیر کافی، مواد مغذی مختلف موجود در لیمو می تواند این فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. نوشیدن اندازه زیادی آب و لیمو بعلاوه می تواند از کمبود آب بدن جلوگیری کند.

خطرات احتمالی

لیمو اسید بالایی دارد، بنابراین آب لیمو می تواند در بعضی افرادی مشکل ایجاد کند:

  • آفت و زخم دهان: مصرف آب لیمو در افراد مبتلا به آفت یا زخم های دهانی احساس سوزش ایجاد می نماید.
  • بیماری ریفلاکس معده: در افراد مبتلا به رفلاکس معده ممکن است آب لیمو علائمی مانند سوزش معده و نارسایی داخلی را بدتر کند.
منبع: اسنپ مارکت

به "لیموناد خانگی یک نوشیدنی خنک و سرشار از ویتامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیموناد خانگی یک نوشیدنی خنک و سرشار از ویتامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید