ضرورت مراجعه به دندانپزشکی اطفال

به گزارش موسیقی آتش، بیماران خردسال با توجه به سن کم و شرایط خاص در مقایسه با افراد بالغ نیازمند خدمات متمایزی برای دندان پزشکی هستند، در این متن سعی داریم تا در باب دندانپزشکی اطفال، اهمیت آن و خدمات ارائه شده در این حوزه صحبت کنیم.

ضرورت مراجعه به دندانپزشکی اطفال

به دلیل سن کمتر این مراجعه نمایندگان، پزشک باید شکیبایی و صبر بیشتری را در فرایند درمانی داشته باشد چرا که در بعضی موارد ممکن است کودک پزشک را کمی کلافه کند، حال پزشکانی که فیلد عملکردی آنها در این خصوص است با توجه به تجربه لازم می دانند که در چنین مواقعی باید چگونه رفتار نمایند، به علاوه آنها واجد تمامی وسایل و تجهیزات لازم برای انجام تمامی مراحل درمانی برای بچه ها می باشند.

متاسفانه در سال های اخیر با افزایش حجم اختلالات دندانی از جمله پوسیدگی ها روبرو شده ایم. حجم زیادی از این مسائل عمدتا به دلیل عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک می باشد که این موضوع سبب ایجاد درگیری های بیشتر دندانی در بچه ها خواهد شد.

در دندانپزشکی اطفال چه خدماتی قابل ارائه است

- آنالیز کامل سلامت دهان و دندان ها در رده سنی کودک و نوجوان و بعلاوه نوزادان. (عملیات چکاپ دهان در نوزادان بدین منظور انجام می پذیرد که در صورت مشاهده ریسک پوسیدگی به دلیل مصرف شیر مادر مراقبت های لازم و پیشگیرانه انجام گیرد)

- انجام عملیات فلوراید تراپی و زدودن جرم های دندان ها که به جهت پیشگیری از آسیب های بعدی ضروری می باشد.

- آموزش و برطرف اشتباهات بهداشت دهان و دندان و مشاوره های تغذیه ای

- انجام فرایند های زیبایی و کامپوزیت دندان

- انجام ارتودنسی دندان به منظور جلوگیری از نامنظم شدن و اطمینان از صافی دندان ها در بزرگسالی

- عملیات عصب کشی، پر نمودن و ترمیم دندان ها

- برطرف اختلالات مربوط به عفونت های لثه و بیماری های مربوطه

- برطرف حفره و فاصله های بین دندان ها و...

هزینه دندانپزشکی اطفال چه اندازه است ؟

هزینه ها با توجه به چندین مورد اصلی معین می گردد. این موارد ممکن است شامل نوع و چگونگی درمان، نوع متریال استفاده شده، حجم آسیب دیدگی ایجاد شده ، طول فرایند درمان و... باشند.

به طور مثال : در دندانپزشکی اطفال این احتمال وجود دارد که در صورت عدم همکاری بیمار یا به دلیل شرایط سخت، پزشک صلاح بداند از درمان های متفاوتی مثل بهره گیری از ترکیبات بیهوش نماینده و یا آرامبخش ها استفاده نماید، لذا هزینه نهایی با توجه به تمامی موارد ذکر شده متفاوت خواهد بود.

دندانپزشکی اطفال باید شامل چه ویژگی هایی باشد :

  • پزشک می بایست برخورد مطلوبی با والدین کودک از خود نشان دهد و چنانچه پدر و مادرها درباره سلامت دندان های کودک کمی بی ملاحظه گی نموده اند آنها را مورد سرزنش قرار ندهد.
  • مطب می بایست دارای تمامی امکانات به روز و ضروری باشد.
  • دیزاین داخلی به شکل انجام شده باشد که کودک احساس آرامش نموده و ترس های او کاهش یابد.
  • بهتر است اتاق پزشک دارای پارتیشن های شیشه ای نباشد تا بچه ها شاهد فرایند درمان نباشند.
  • توصیه می گردد دیوارهای اتاق دندانپزشک از نوع عایق صدا باشند تا صداهای بچه ها و دستگاه ها به بیرون از اتاق و فضای انتظار نرسد چرا که ممکن است باعث تشدید ترس کودک گردد.
  • یکی از نکات کلیدی در دندانپزشکی اطفال این است که مدت زمان حضور کودک در اتاق انتظار حداقل زمان ممکن باشد.
  • پزشک موظف است تا اطلاعات درمان را در حد فهم کودک برای او شرح دهد تا کودک بداند قرار است چه فرایند درمانی بر روی او انجام گیرد.
  • · توصیه های لازم به منظور ارتقاء سطح بهداشت دهان و دندان به کودک و والدین از جانب پزشک انجام گیرد.

برترین زمان راجع به دندانپزشکی اطفال چه زمانی است ؟

طبق توصیه پزشکان، مطلوب ترین زمان مراجعه در هنگام رویش اولین دندان کودک است. گاهی والدین به دلیل بی اطلاعی از عواقب سهل انگاری، زمان مراجعه را به سال های بعدی موکول می نمایند و این امر فرایند درمان را سخت تر از پیش خواهد نمود.

هنگامی که آنالیز و مراجعه در زمان درست انجام پذیرد پزشک در صورت مشاهده اختلال یا ناهنجاری می تواند آسیب های آینده را تا اندازه چشمگیری کاهش دهد و دیگر لزومی بر انجام درمان های سنگین در بزرگسالی نخواهد بود.

به علاوه بر این موضوع دقت داشته باشید که بهتر است کودک شما از همان سنین پایین با دندانپزشکی اطفال و محیط های درمانی آشنا گردد تا در آینده واکنش های نامناسب را از بچه ها نبینیم.

والدین باید به این موضوع واقف باشند که تمامی خدمات دندانپزشکی می تواند با بالاترین کیفیت و متریال به وسیله پزشکان مجرب انجام پذیرد لذا جایی برای ترس یا نگرانی نخواهد بود و از این نظر اطمینان خاطر داشته باشند که با این کار سلامت دهان و دندان کودک خود را در آینده تضمین خواهند کرد.

*همواره به یاد داشته باشید که سلامت دهان و دندان بچه ها در بزرگسالی کاملاً وابسته به خردسالی آنها است و به عبارتی کیفیت سلامت دندان های آنها در این دوران تعیین می گردد.

م.خ

منبع: ایرنا زندگی

به "ضرورت مراجعه به دندانپزشکی اطفال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مراجعه به دندانپزشکی اطفال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید