سیستم هشدار تشخیص خواب آلودگی راننده

به گزارش موسیقی آتش، طبق آخرین برآوردها، بیش تر تصادفات شدید و منجر به فوت جاده ای در شب بوده است، یعنی هنگامی رخ داده است که رانندگان دچار خواب آلودگی بوده اند.

سیستم هشدار تشخیص خواب آلودگی راننده

به گزارش خبرگزاری مالی ایران، خواب آلودگی راننده، کابوسی است که همیشه بر روح و جان مسافران سایه انداخته است. متأسفانه این کابوس در جاده های کشورمان در بیشتر موارد به واقعیت پیوسته و همیشه شاهد از بین رفتن هموطنان عزیز در سطح جاده های کشور هستیم. ایران از لحاظ تلفات جاده ای رتبه نخست دنیا را دارد و سالانه حدود 30 هزار نفر از عزیزانمان در این حوادث، جان خود را از دست می دهند. لازم به ذکر است که این موضوع محدود به کشور ما نبوده و در سراسر دنیا معضل تصادفات جاده ای وجود دارد. برطبق آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات خواب Loughborough انگلیس، خستگی راننده یکی از عوامل اصلی تصادفات جاده ای منجر به مرگ و یا آسیب های جدی در انگلیس است.

طبق آخرین برآوردها، بیش تر تصادفات شدید و منجر به فوت جاده ای در شب بوده است، یعنی هنگامی رخ داده است که رانندگان دچار خواب آلودگی بوده اند. طبیعی است، وقتی راننده می خوابد، چشم ها بسته می گردد و در هنگام خطر و احتمال وقوع برخورد، او نمی تواند هیچ نوع کنترل یا واکنشی به منظور پیش گیری از برخورد انجام دهد. به همین دلیل شرکت های عظیم در سرتاسر دنیا همیشه به دنبال ابداع سیستمی بوده اند که بتواند خواب آلودگی راننده را تشخیص بدهد و با هشدار به راننده، از وقوع تصادفات جلوگیری کند.

محققان جهت تشخیص حالت های خواب آلودگی راننده، ابتدا الگوهای رفتاری راننده را مورد مطالعه قرار دادند. وقتی راننده در هوشیاری کامل به سر می برد، چشم های او باز است و با تمرکز، رانندگی می نماید. درحالی که در هنگام خواب آلودگی، به دلیل عدم هوشیاری، چشم ها یا بسته می شوند یا حرکت ندارند و کنترل راننده روی فرمان بسیار پایین است. از این رو، حس گرهایی را مقابل صورت راننده تعبیه نموده اند که دائما حرکت فرمان، چشم ها، و سایر الگوهای رفتاری راننده را تحت نظر دارند. حال اگر تشخیص بدهند که نحوه رانندگی به گونه ای است که با حالت خواب آلودگی در حال اجرا است، آلارمی پخش می گردد و به راننده هشدار می دهد که او در حال خواب رفتن است.

امروزه برای تشخیص خواب آلودگی یا خستگی راننده روش هوشمندانه تری پیشنهاد شده است. این روش برای اولین بار از سوی شرکت ولوو ارائه شده است. شرکت ولوو یکی از شرکت های پیش تاز در زمینه تجهیزات ایمنی خودرو به شمار می آید. دکتر ولفگانگ بیرک، مدیر پروژه طراحی سیستم هشدار خواب آلودگی راننده، اظهار نموده است: ما به جای کنترل حرکت فرمان و چشم های راننده، نحوه حرکت خودرو در جاده را کنترل می کنیم، زیرا با این روش، احتمال وقوع خطا در رانندگی به طور دقیق تری تعیین می گردد و سیستم زمان بیشتری دارد تا شرایط را بسنجد و تا قبل از این که دیر گردد، خواب آلودگی راننده را هشدار دهد. در روشی که ما به دنبال آن هستیم، رفتار راننده کنترل نمی گردد، چون رفتار رانندگان مختلف با هم فرق می نماید. بنابراین بهتر است به جای الگوهای رفتاری رانندگان، عملکرد یا تأثیر الگوهای رفتاری رانندگان بر نحوه رانندگی کنترل گردد. با این روش، احتمال هشدار های غلط نیز کاهش می یابد. لازم به ذکر است، این سیستم هم چنین در مواقعی که راننده به دلایل دیگری جز خواب آلودگی، در حال از دست دادن تمرکز خود است، هشدار می دهد. به طور مثال، در مواقعی که راننده بیش از حد بر روی نویگیشن یا سیستم صوتی تمرکز نموده است.

سیستم هشدار خواب آلودگی اغلب شامل یک دوربین، تعدادی حس گر، و چندین پردازشگر است. دوربین در پشت آینه جلو نصب شده است و دائماً فاصله بین خودرو و علامت های سطح جاده را اندازه می گیرد. حس گرها نیز الگوی حرکت خودرو را ثبت می نمایند و اطلاعات در پردازشگرها ذخیره می گردد. پس از ذخیره سازی اطلاعات، احتمال خطر محاسبه می گردد. درصورتی که احتمال خطر بالا باشد، سیستم با استفاده از هشدار های صوتی، راننده را هشیار می نماید. لازم به ذکر است، در طول سفرهای طولانی، الگوهای رانندگی توسط سیستم ثبت می گردد. سیستم این امکان را دارد تا از روی الگوهای رفتاری راننده، ثبات رانندگی او را از یک تا پنج ستاره رتبه بندی کند. اگر رانندگی راننده، با ثبات و پایدار باشد، پنج ستاره روشن می گردد و با کاهش ثبات در رانندگی، از تعداد این ستاره ها کم می گردد.

منبع: اقتصاد ایران

به "سیستم هشدار تشخیص خواب آلودگی راننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم هشدار تشخیص خواب آلودگی راننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید