درخواست قاضی لبنان برای دریافت تصاویر ماهواره ای انفجار بندر بیروت

به گزارش موسیقی آتش، طارق البیطار قاضی تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت از سیزده کشوری که بر فراز لبنان ماهواره در اختیار دارند، خواست تصاویر مربوط به قبل، بعد و در هنگام وقوع انفجار این بندر را در اختیار دولت این کشور قرار دهند.

درخواست قاضی لبنان برای دریافت تصاویر ماهواره ای انفجار بندر بیروت

به گزارش گروه بین الملل موسیقی آتش، البیطار در ارتباط با نام کشورهایی که از آنها خواسته شده تا تصاویر ماهواره ای خود را در ارتباط با این انفجار در اختیار بیروت قرار دهند، سخنی به میان نیاورد.

بیش از 2750 تُن نیترات آمونیوم با قابلیت انفجار شدید و قابل استفاده در فراوری کود، به طور نادرست سال ها در بندر بیروت انبار شده بود.

وقوع انفجار هولناک در چهارم اوت 2020 (سه شنبه 14 مرداد 1399) 211 کشته و بیش از 6 هزار زخمی و ویرانه های بسیاری در بیروت برجا گذاشت.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان چند روز پس از این انفجار اظهار داشت که از فرانسه درخواست نموده تا تصاویر ماهواره ای مربوط به این حادثه را در اختیار کشورش بگذارد تا تعیین گردد که در زمان وقوع حادثه هواپیمایی یا موشکی در آسمان لبنان وجود داشته است یا خیر.

حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان هم گفته بود، پس از انفجار از رئیس جمهوری فرانسه خواسته تصاویر ماهواره ای قبل و بعد انفجار بندر را در اختیار مقامات ذیربط لبنان قرار دهد.

به رغم گذشت 9 ماه از وقوع این حادثه، هنوز علت وقوع اولین آتش سوزی در انبار که منفجر به وقوع یک انفجار مهیب در بندر بیروت گشت، تعیین نشده است . همچنین هنوز معلوم نشده چه کسی مسوول انبار بندر بیروت بوده است.

بر پایه همین گزارش، البیطار در ماه فوریه گذشته پس از برکناری قاضی تحقیقات قبلی به عنوان مسئول پیشبرد پفراینده مربوط به این انفجار انتخاب شد.

قرار است البیطار در آینده نزدیک بازپرسی از شاهدانی که قبلا مورد بازپرسی قرار نگرفته اند را مجددا شروع کند.

از سوی دیگر خانواده های قربانیان انفجار بندر بیروت امروز به مناسبت گذشت 9 ماه از وقوع این حادثه در مقابل بندر گردهم جمع شدند.

ابراهیم حطیط سخنگوی این خانواده ها در این گردهمایی با ایراد سخنانی خطاب به سیاستمداران کشورش گفت: از نظر ما همه شما در پفراینده انفجار بندر بیروت متهم هستید، مگر اینکه عکس آن ثابت گردد.

وی اضافه نمود: اجازه دهید قوه قضائیه به طور مستقل به آنالیز این پفراینده بپردازد تا مشمول سیاسی کاری و اتلاف وقت نگردد.

خانواده های قربانیان انفجار بندر بیروت همچنین تهدید کردند که دوران برخورد مسالمت آمیز و مودبانه سپری شده و هر کاری را باید از آنها انتظار داشت.

جورج عازار یکی از دست اندرکاران پویش قصاص هم اکنون گفت: فشار سیاسی فرآیند تحقیقات را از فرایند عادی خود خارج می نماید. ما در دوران قاضی فادی الصوان مسوول تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت شاهد چنین واقعیت تلخی بودیم و هم اکنون چنین شرایطی در خصوص قاضی تحقیقات طارق البیطار نیز در حال تکرار شدن است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخواست قاضی لبنان برای دریافت تصاویر ماهواره ای انفجار بندر بیروت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست قاضی لبنان برای دریافت تصاویر ماهواره ای انفجار بندر بیروت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید