تکیه حریری بر حمایت خارجی در تشکیل کابینه

به گزارش موسیقی آتش، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: آخرین گزارش ها در مورد فرایند تشکیل کابینه جدید لبنان حاکی از آن است که رایزنی های سیاسی در این زمینه تا به امروز بی نتیجه و بی ثمر بوده اند. این درحالی است که در حال حاضر قریب به 4 ماه از زمان انتصاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان سپری می گردد. با این حال، او تا به امروز پیروز به تشکیل کابینه مورد نظر خود نشده است.

تکیه حریری بر حمایت خارجی در تشکیل کابینه

افزون بر این، میانجی گری های طرف های مختلف میان میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد الحریری نخست وزیر مکلف این کشور برای انتها بخشیدن به پفراینده تشکیل دولت تا به امروز نتیجه بخش نبوده است. به همین دلیل، تا به امروز رایزنی های زیادی با رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف لبنان برای برون رفت از بحران تشکیل کابینه صورت گرفته است اما تمامی مذاکرات با بن بست روبرو شدند.

روزنامه لبنانی الجمهوریه در این زمینه تأکید می نماید: در حال حاضر پفراینده تشکیل دولت جدید لبنان با پیچیدگی های زیادی روبرو شده است. نمی توان چشم انداز مثبتی را در راستا تشکیل کابینه جدید به ریاست سعد الحریری مشاهده کرد. روزنامه مذکور در ادامه مطلب خود تأکید نموده است: نبیه بری رئیس مجلس لبنان به تازگی طرح ابتکاری جدیدی را به منظور حل و فصل بحران تشکیل کابینه ارائه نموده است اما طرف های مختلف تا به امروز در مورد این طرح به نتیجه واحد دست نیافته اند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی علت اصلی و اساسی عدم تشکیل کابینه جدید لبنان را کارشکنی ها و سنگ اندازی های سعد الحریری در این راستا می دانند. حتی رئیس جمهور لبنان اخیراً در جریان ملاقاتهایی که داشته است، سخنان صریحی را در مورد علت اصلی اختلافات خود با سعد الحریری مطرح نموده است. او گفته است که در حسن نیت الحریری در تشکیل ائتلافات داخلی شک و تردید دارد.

عون معتقد است که سعد الحریری کوشش می نماید تا بر شرکای سیاسی داخلی خود بیفزاید و یک ائتلاف را تشکیل دهد و در عین حال برای جلب حمایت های بین المللی نیز کوشش می نماید. رئیس جمهور لبنان بر این باور است که هدف اصلی حریری تسلط بر نهادها و مؤسسات مختلف است.

در همین ارتباط، یکی از اهدافی که الحریری برای تحقق آن کوشش می نماید، ممانعت از تحقیقات قضائی در مورد فعالیت های اقتصادی بانک مرکزی به ریاست ریاض سلامه است. در حال حاضر نام ریاض سلامه نیز در لیست ائتلافی که الحریری کوشش می نماید آن را تشکیل دهد، حضور دارد. از همین روی، نخست وزیر مکلف تمام کوشش خود را به کار بسته است تا از رهگذر تشکیل یک ائتلاف داخلی و جلب حمایت خارجی، دیدگاه خود را به میشل عون تحمیل کند.

با تمامی اینها، رئیس جمهور لبنان تا به امروز پاسخ قاطعانه ای به این کوشش های سعد الحریری داده است. او در جریان ملاقات خود با بعضی شخصیت های لبنانی صراحتاً تأکید نموده است که تحت هیچ شرایطی تسلیم فضاسازی های داخلی و نیز فشارهای سیاسی نخواهد شد و زیر بار آنچه که منافع و مصالح عموم لبنانی ها را با مخاطره روبرو می سازد، نخواهد رفت.

نکته قابل تأمل در مورد عدم تشکیل دولت لبنان، نادیده دریافت اختیارات رئیس جمهور در این زمینه توسط سعد الحریری است. الحریری برخلاف قانون اساسی لبنان همچنان بر تک روی در فرایند تشکیل کابینه اصرار می ورزد و معتقد است که خود به تنهایی و بدون جلب نظر میشل عون می بایست دولت را تشکیل دهد. این درحالی است که میشل عون معتقد است که طبق قانون اساسی، باید نظر رئیس جمهور در مورد اسامی وزرایی که قرار است سکان راهنمایی وزارتخانه ها را عهده دار شوند، جلب گردد.

این درست همان چیزی است که سعد الحریری آن را نادیده انگاشته است. از همین روی، حریری اصرار دارد تا وزرای وزارتخانه های حیاتی را خود به تنهایی و بدون رضایت میشل عون، به مجلس معرفی کند. به عنوان نمونه، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان می خواهد یک فرد مسیحی را در پست وزارت کشور بگمارد. با این حال، عون معتقد است که او در مقایسه با سعد الحریری، برای انتخاب وزیر کشور از اولویت بیشتری برخوردار است.

در این میان، دخالت های خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و فرانسه در فرایند تشکیل دولت جدید لبنان، در تأخیر در تحقق این مهم بی تأثیر نبوده اند. آمریکایی ها و فرانسوی ها به دنبال آن هستند تا به وسیله اعمال فشار بر ساختارهای سیاسی لبنان، فضایی را فراهم آورند که مُهره های مورد تأییدشان زمام امور در دولت جدید لبنان را برعهده گیرند.

در این میان، سعد الحریری، الحریری برخلاف قانون اساسی لبنان همچنان بر تک روی در فرایند تشکیل کابینه اصرار می ورزد و معتقد است که خود به تنهایی و بدون جلب نظر میشل عون می بایست دولت را تشکیل دهد. سفر اخیر نخست وزیر مکلف لبنان به ابوظبی در امارات خود مؤید این مدعاست. حریری در جریان این سفر کوشش کرد تا از آخرین مواضع ریاض در قبال تحولات لبنان و تأخیر در فرایند تشکیل کابینه آگاه گردد.

به همین دلیل، حریری در سفر به امارات متحده عربی از ولیعهد ابوظبی در مورد موضع مقامات عربستان در قبال مسئولیت خود در لبنان سوال نموده است و بن زائد نیز به او پاسخ داده است: عربستان پفراینده لبنان را به وسیله ابوظبی پیگیری می نماید و از نخست وزیری شما نیز حمایت به عمل می آورد. به دلیل همین حمایتهای خارجی است که حریری حاضر نیست برای تحقق منافع ملی در لبنان از شروط حزبی خود در برابر میشل عون کوتاه آید.

نخست وزیر مکلف لبنان تمام کوشش خود را به کار بسته است تا میشل عون را به عنوان مقصر تأخیر در فرایند تشکیل کابینه جدید معرفی کند. کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که اغتشاشات و اقدامات خشونت طلبانه اخیر در لبنان نیز نشأت گرفته در همین استراتژی دارد، زیرا بعضی در صدد هستند تا میشل عون را از قدرت ساقط نمایند. با توجه به تحولات اخیر در لبنان و اصرار حریری بر تک روی در تشکیل کابینه از یک سوی و دل خوش کردن به حمایت های خارجی از سوی دیگر، به نظر نمی رسد که تشکیل دولت لبنان حداقل در آینده نزدیک دارای افق روشنی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تکیه حریری بر حمایت خارجی در تشکیل کابینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکیه حریری بر حمایت خارجی در تشکیل کابینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید