تکلیف ایران درباره عمره چیست؟

به گزارش موسیقی آتش، ایسنا/ بدنبال آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، این پرسش مطرح می گردد که تکلیف ایران درباره عمره چیست؟

تکلیف ایران درباره عمره چیست؟

عربستان ثبت نام عمره را از زائران خارجی واکسینه شده شروع نموده است. براساس تصمیم تازه این کشور و پیرامون اینکه تکلیف ایران درباره عمره چیست؟ باید بدانید که زائران خارجی باید برای ثبت نام در عمره گواهی واکسن های مورد تائید عربستان در برابر ویروس کرونا را ارائه دهند. بعلاوه زائران واکسینه شده در کشورهای لیست قرمز باید پس از ورود، مدتی را در قرنطینه سپری نمایند.

هنوز جزئیات بیشتری از عمره اعلام نشد، اما با تصمیم مقام های حج این کشور قرار است مجوز عمره در ابتدا ماهانه به 60 هزار زائر داده گردد و این تعداد به تدریج به دو میلیون زائر در هر ماه برسد.

با این وجود، وزارت امور مذهبی ترکیه مدعی شده که مقام های سعودی زائران 33 کشور را از شرکت در مراسم عمره سال جاری منع نموده که از جمله این کشورها به ایران، ترکیه، آمریکا، امارات، پاکستان، هند، مصر و لبنان اشاره شده است. مقام های حج ترکیه بعلاوه گفته اند قرار است لیست این کشورها در روزهای آینده بروز رسانی گردد.

اما آنالیز ها از منابع حج عربستان سعودی نشان می دهند نام ایران و دیگر کشورهای ذکر شده همچنان در لیست کشورهایی که مجاز به دریافت ویزای عمره معرفی شده اند، واقع شده است و نام هیچ یک هنوز حذف نشده است.

در وبسایت وزارت حج عربستان هم تاکید شد که زائران واکسینه شده به وسیله آژانس های مسافرتی عمره تائید شده از سوی این وزارتخانه می توانند برای ویزای عمره اقدام نمایند که نام ایران هم در این لیست مشاهده می گردد. یک مقام مطلع گفت که ایران از لیست ویزای عمره حذف نشده است.

ایران و عربستان هنوز درباره حضور زائران ایرانی در مراسم عمره به توافق نرسیده اند؛ علیرضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ درباره بازگشت ایران به عمره پس از پنج سال غیبت تاکید نمود: ازسرگیری عمره زائران ایرانی به پذیرش شروط جمهوری اسلامی از سوی عربستان منوط است.

تضمین عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی، حضور مسئولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان با توجه به متوقف کردن فعالیت دفاتر کنسولی و سفارتخانه ایران در این کشور و بعلاوه لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران، سه شرط ایران برای بازگشت دوباره به عمره است. رئیس سازمان حج و زیارت قبل از آنکه کرونا مذاکرات دو کشور درباره عمره را متوقف کند، گفت: عربستان دو شرط نخست ایران را پذیرفته و شرط سوم در حال آنالیز است.

موضوع بازگشت زائران ایرانی به عمره که از سال 1394 پس از تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، فرایند آن با تصمیم جمهوی اسلامی ایران متوقف شد، در مذاکرات اخیر ایران و عربستان پیگیری شده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی تازه گفت: برای موضوع اعزام زوار به عربستان گفت وگوهایی در سطوح مختلف و در بخش های مختلف اجرا شده و بخاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همانطور که گفتم گفت وگوهایی در سطوح مختلف انجام شده و در دو مورد ذکر شده وزارت خارجه کوشش نموده که زمینه های لازم را فراهم کند.

سازمان حج و زیارت پس از تصمیم عربستان برای برگزاری عمره با حضور زائران خارجی واکسینه شده هنوز مواضع و برنامه رسمی خود را اعلام ننموده است، اما علی رضا رشیدیان ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ ابراز امیدواری کرد با احیای روابط بین دو کشور، زمینه اعزام عمره گزاران ایرانی هم به سرزمین وحی فراهم گردد.

هرچند به علت محدودیت مردم ایران برای دسترسی به چهار واکسن مورد تائید عربستان (فایزر/بیون تک، آکسفورد/آسترازنکا، مدرنا و جانسون و جانسون) (و فقط استفاده از واکسن آسترازنکا برای تعداد معدودی در ایران) چگونگی حضور زائران ایرانی در عمره سال جاری هم مساله است. البته بعضی مقام های سازمان حج معتقدند واکسن نمی تواند مانع تلقی گردد و در صورت توافق دو کشور درباره شروط قبلی، در خصوص واکسن هم میتوان به راهکار هایی رسید.

منبع: همگردی

به "تکلیف ایران درباره عمره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف ایران درباره عمره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید