فراوری 8 میلیون دوز واکسن پاستوکووک

به گزارش موسیقی آتش، رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه در حال حاضر پاستوکووک در مراکز واکسیناسیون کشور وجود دارد، گفت: فعلا هشت میلیون دوز از این واکسن در کشور فراوری شده است که نیمی از آن تحویل شده و نیم دیگر آن منتظر دریافت مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو است که تقریبا تا نیمه دوم آذر ماه توزیع این هشت میلیون دوز تمام می گردد.

فراوری 8 میلیون دوز واکسن پاستوکووک

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران درباره شرایط فراوری و توزیع واکسن پاستوکووک، گفت: واکسن پاستوکووک از مهر ماه در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته است.

از آنجایی که کارآزمایی بالینی این واکسن در کشورمان از سن 18 تا 80 سال بوده است، این واکسن در بزرگسالان و افراد بالای 18 سال مصرف می گردد.

در عین حال در کارآزمایی ما نکته مهم این بود که یک سوم افرادی که وارد کارآزمایی شدند، از بین داوطلبانی انتخاب شدند که یک بیماری زمینه ای اعم از دیابت، فشار خون و ... داشتند؛ بنابراین استفاده از این واکسن در افرادی که حتی بیماری زمینه ای هم دارند، در شرایطی بسیار مطمئن، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در عین حال این واکسن در بچه ها هم مجوز استفاده را از سن دو سال تا 18 سال کسب نموده است. البته این قسمت از کارآزمایی آن در کشور کوبا انجام شد.

کمیته ملی واکسن ایران هم با توجه به مجوزی که از سوی سازمان غذا و داروی ایران صادر شده و مطالعه را پذیرفته است، موافقت کرد که هر واکسیناسیونی علیه کرونا برای افراد زیر 18 سال، از سن 12 سال شروع گردد و به طور کلی فعلا در کشور واکسن کرونا در بچه ها، به افراد 12 تا 18 سال تزریق می گردد. البته واکسن پاستوکووک مجوز برای تزریق به گروه های سنی پایین تر هم دارد.

وی در این باره ادامه داد: در بچه ها طبق مصوبه کمیته فنی واکسن، دو دز از این واکسن تزریق می گردد و فعلا با توجه به شرایط، به دز یادآور در این گروه سنی نیاز نیست.

البته اگر واریانت های نو بروز یابد، ممکن است در بچه ها هم به دز یادآور نیاز باشد، اما فعلا در بچه ها به تزریق دو دز اصلی واکسن پاستکووک اکتفا می گردد.

در بزرگسالان علاوه بر دو دز اصلی، یک دز بوستر یا سوم هم تزریق می گردد. این دز سوم را که یادآور واکسن های دیگر هم می تواند باشد، به نام پاستوکووک پلاس می شناسیم.

فراوری 8 میلیون دوز پاستوکووک؛ تا به امروز

بیگلری ادامه داد: بنابراین از مهر ماه این واکسن در سبد واکسیناسیون کشور وجود دارد و هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد، در عین حال طبق سیاست های وزارت بهداشت، کادر بهداشت و درمانی که قبلا واکسن اسپوتنیک یا آسترازنکا را دریافت کردند، به عنوان یک گزینه می توانند برای دز بوستر از پاستوکووک پلاس استفاده نمایند.

باتوجه به برنامه فراوریی که داشتیم و قراردادی که با هیات امنای ارزی برای فراوری هشت میلیون دز واکسن پاستوکووک داشتیم، فعلا جمعا هشت میلیون دز از این واکسن در کشور فراوری شده است که تا نصف آن تحویل شده و نیم دیگر آن منتظر دریافت مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو است که تقریبا تا نیمه دوم آذر ماه توزیع این هشت میلیون دز تمام می گردد.

ظرفیت فراوری حداقل ماهانه 5 میلیون دوز واکسن پاستوکووک

وی اظهار کرد: در حال حاضر پاستوکووک در مراکز واکسیناسیون کشور وجود دارد. باتوجه به اینکه فراوریات بعدی منوط به اعلام نیاز وزارت بهداشت است، باتوجه به نیاز وزارت بهداشت تنظیم می گردد.

اما حداقل ظرفیت فراوری در حدود 5 میلیون دز در ماه پیش بینی شده است. اگر وزارت بهداشت اعلام نیاز کند، می توان ظرفیت فراوری را بیش از این هم بالا برد.

باتوجه به کیفیت واکسن و با توجه به آماده شدن مقاله کارآزمایی فاز سه که نشان دهنده کارایی بسیار چشمگیر واکسن است، مسلما این واکسن در بازار های جهانی هم مورد پذیرش خواهد بود.

زمان تزریق دوز سوم واکسن به افرادی که پاستوکووک پلاس دریافت نموده اند

بیگلری درباره فراوری پاستوکووک پلاس نیز گفت: واکسن پاستوکووک پلاس هم فراوری شده است. عموما از آنجایی که به ازای هر دو پاستوکووک، یک پاستوکووک پلاس ضروری است، از این فرمول استفاده می کنیم.

از طرفی از آنجایی که در بچه ها به پلاس نیاز نداریم و از پلاس به عنوان بوستر برای کادر درمان هم استفاده می کنیم، سعی می کنیم، نسبت دو به یک را در فراوری داشته باشیم.

مثلا اگر قرار باشد شش میلیون واکسن فراوری کنیم، می گردد چهار میلیون پاستوکووک یک و دو و دو میلیون پاستوکووک پلاس. در عین حال از نظر تئوری می توان پاستوکووک پلاس را برای همه پلتفرم های واکسن کرونا تزریق کرد، اما فعلا طبق دستورالعمل وزارت بهداشت این واکسن را به عنوان دز بوستر برای همکاران بهداشت و درمانی که واکسن اسپوتنیک یا آسترازنکا تزریق کردند، توصیه نموده است.

در عین حال داریم مطالعاتی انجام می دهیم که پاستوکووک یک و دو هم بتواند برای واکسن های دیگر به ویژه واکسن هایی که عملکرد ضعیف تری داشته اند، تزریق گردد که در حال آنالیز است.

وی درباره تزریق دز سوم به افرادی که پاستوکووک را تزریق نموده اند، گفت: دز سوم این افراد 28 روز یا یک ماه بعد از دز دوم، توزیع می گردد؛ بنابراین این افراد، از یک ماه بعد می توانند دز بوستر را تزریق نمایند.

منبع: فرارو

به "فراوری 8 میلیون دوز واکسن پاستوکووک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 8 میلیون دوز واکسن پاستوکووک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید