ایران در جمع 5 کشور تولیدکننده انسولین قلمی درجهان، با همت دانش بنیان ها بیماران دیابتی دیگر کمبود انسولین نخواهند داشت

به گزارش موسیقی آتش، به تازگی یک شرکت دانش بنیان پیروز شده برای اولین بار در ایران و غرب آسیا، انسولین های قلمی را در داخل کشور بومی سازی کند تا ایران به جمع 5 کشور تولیدکننده انسولین آنالوگ در دنیا بپیوندد.

ایران در جمع 5 کشور تولیدکننده انسولین قلمی درجهان، با همت دانش بنیان ها بیماران دیابتی دیگر کمبود انسولین نخواهند داشت

گروه علم و پیشرفت موسیقی آتش؛ حدود یک سال و نیم پیش بود که کمبود انسولین های قلمی در بازار، هشتگ انسولین نیست را در فضای مجازی داغ نموده بود. مسئله ای که به تیتر اول خبری آن روزها تبدیل شده بود و برای پنج میلیون مبتلا به دیابت در کشور موجی از نگرانی را ایجاد نموده بود. کمبود این دارو در داروخانه ها به مسائل ناشی از تأمین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به علت تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران برمی گشت.مسئله ای که باعث شده بود بعضی ازبیماران دیابتی برای تأمین انسولین مورد احتیاج خود مجبور به بازار سیاه و قیمت های نجومی روی بیاورند و بعضی دیگر نیز از انسولین های تاریخ مصرف گذشته استفاده کنند.

وقتی دانش بنیان ها برای تامین انسولین دست بکار می شوند

اما به تازگی یک شرکت دانش بنیان پیروز شده است این انسولین های قلمی را در داخل کشور بومی سازی کند و به زودی احتیاج600 هزار بیمار دیابتی را به این دارو را تامین کند.این شرکت دانش بنیان با آگاهی از ارزبری واردات انسولین و نیز فرایند روبه رشد آمار دیابت در کشور، فراوری ماده اولیه انسولین را برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه از سل لاین تا محصول نهایی به منظور تامین احتیاج بازار داخلی و خودکفایی ملی در دستور کار خود قرار داده است.

فاز یک این پروژه شامل محصولاتی مانند انسولین آنالوگ(قلمی) و انسانی و سایر محصولات بایوسیمیلار (فرآورده هایی که از لحاظ ساختار و عملکرد، بسیار شبیه به فرآورده بیولوژیک مرجع هستند) است که علاوه بر اینکه برای بیماران مبتلا به دیابت استفاده می گردد، برای درمان سرطان و بیماری های خاص نیز کاربرد دارد. ماده اولیه محصول انسولین برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در این شرکت فراوری خواهد شد که این امر در نوع خود منحصربه فرد است و با فراوری این محصول ایران به جمع پنج کشور فراوریکننده انسولین آنالوگ در جهان می پیوندد.از این رو برای آشنایی بیشتر با جزئیات فراوری اولین انسولین قلمی در یک شرکت دانش بنیان با زهره افسرطلا قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان ویتان فارمد گفت وگو نموده ایم. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می خوانید:

انسولین های قلمی فراوری شده به وسیله شرکت شما چه ویژگی هایی دارد؟ این انسولین ها چگونه فراوری می شوند؟

دستیابی به تکنولوژی پیشرفته فراوری انسولین نوترکیب

این محصول یک محصول نوترکیب است و تکنولوژی ساخت و فراوری آن در اختیار فراوریکنندگان بسکمک محدودی در جهان واقع شده است.

افسرطلا: انسولین گلارژین که با نام تجاری گلاین فراوری می گردد، برخلاف انسولین های انسانی که در بازار وجود دارند انالوگ می باشد و ایران را جز معدود کشورهای فراوری کننده انسولین های انالوگ قرار می دهد. اغلب فراوریکنندگان این محصول اروپایی و امریکایی هستند و بسیار خرسندیم که توانستیم جزو فراوریکنندگان این محصول در جهان قرار بگیریم. البته این محصول صرفا انسولین قلمی نیست چرا که هر محصولی حتی انسولین های انسانی که در ویال فراوری می شوند را می توان در قالب قلم فراوری کرد اما این محصول یک محصول نوترکیب است و تکنولوژی ساخت و فراوری آن در اختیار فراوریکنندگان بسکمک محدودی در جهان واقع شده است که به لطف خدا و کمک محققان ایرانی این تکنولوژی فراوری هم اکنون در اختیار شرکت ما واقع شده است.

این محصول برای چه بیمارانی قابل استفاده است و در چه مواردی کاربرد دارد؟

افسرطلا: این محصول برای بیماران دیابتی نوع دو بیشترین مصرف را دارد و جز محصول طولانی اثرLong Acting طبقه بندی می گردد که بیماران دیابتی با دریافت یکبار در روز می توانند قند خون خود را تنظیم کنند. علاوه بر تکنولوژی فراوری و دانش فنی فراوری می توان به سهولت استفاده از آن برای بیماران عزیزمان نام برد.

انسولین های قلمی فراوری داخل نسبت به نمونه های خارجی چه ویژگی های کلیدی و منحصربفردی دارد؟

با راه اندازی خط فراوری دیگر کمبود انسولین نخواهیم داشت

افسرطلا: با وجود مسائل ارزی کشور و عدم تخصیص ارز و یا زمانبر بودن تخصیص، متاسفانه شاهد کاهش موجودی و یا فقدان این محصولات در ایران بودیم و بیماران درسال های گذشته برای دنبال تامین این محصول دچار سردرگمی شده و سختی بسیار زیادی کشیدند که بعضی از بیمارن ناچار به تغییر انسولین و بازگشت به سوی انسولین های انسانی شدند که سه بار تزریق در روز را طلب می نماید. از این رو ما با درک این مطلب اقدام به فراوری این محصول در داخل کشور کردیم که با راه اندازی خط فراوری از این به بعد این دارو همواره در اختیار بیماران دیابتی احتیاجمند به انسولین خواهد بود.

ایران تنها فراوریکننده انسولین قلمی در خاورمیانه

افسرطلا: از سوی دیگر همه دستگاه ها و تجهیزات ما با استانداردهای اروپایی GMPمنطبق است،با این استاندارد ها به راحتی می توانیم به کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم و از این طریق برای کشور ارز آوری داشته باشیم. بعلاوه فراوری این محصول و ماده اولیه آن در داخل کشور، ایران را به تنها فراوریکننده این محصول بسیار خاص و استراتژیک در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد.

هزینه ساخت این انسولین ها نسبت به نمونه های وارداتی چقدر کمتر است و چه اندازه صرفه جویی ارزی را در پی دارد؟

فراوری انسولین قلمی با یک چهارم هزینه نمونه وارداتی

سالانه حدودا 300 میلیون یورو صرف واردات انسولین می گردد که با راه اندازی فاز یک انسولین قلمی(گلارژین) در کشور، شاهد صرفه جویی ارزی حداقل به اندازه 30 درصد خواهیم بود.

افسرطلا: تخصیص ارز بانکی برای واردات این محصولات در ایران عملا مزیت های فراوری این محصول استراتژیک به خوبی احساس نمی گردد. اما با توجه به افزایش سالانه اندازه بیماری دیابت در کشور، سالانه حدودا 300 میلیون یورو صرف واردات انسولین می گردد که با راه اندازی فاز یک انسولین قلمی(گلارژین) در کشور، شاهد صرفه جویی ارزی حداقل به اندازه 30 درصد خواهیم بود.بعلاوه اگر بخواهیم قیمت این محصول در داخل و خارج از ایران(صادرات) را مورد آنالیز قرار دهیم قیمت نمونه ایرانی در مقایسه با قیمت صادراتی آن حدود یک چهارم خواهد بود.

چند نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت دانش بنیان مشغول به کار هستند؟

افسرطلا: هم اکنون حدود 300 نفر در سایت فراوریی شرکت در نظرآباد مشغول به کار هستند که با افتتاح کامل فاز یک فراوری انسولین قلمی، این تعداد به 500 نفر می رسد و در آینده نزدیک با افتتاح فاز دوم و فازهای توسعه ای شرکت، امکان اشتغالزایی برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می گردد.

حجم فراوری این محصول در کشور چقدر است؟ آیا این اندازه می تواند جوابگوی احتیاجهای داخل کشور باشد؟

افسرطلا: این محصول حدودا 10 میلیون قلم در سال تقاضا دارد و تا به امروز بیش از 90 درصد محصولات موجود وارداتی بوده است . لذا این شرکت سعی در تامین بازار داخل و صادرات مازاد عرضه را در دستور کارهای خود قرارداده است.

این انسولین های قلمی هم اکنون در داروخانه ها در دسترس بیماران واقع شده است؟

افسرطلا:این محصول فراوری شده و به زودی در سراسر کشور و داروخانه در دسترس بیماران عزیزمان قرار خواهد گرفت .

منبع: خبرگزاری فارس

به "ایران در جمع 5 کشور تولیدکننده انسولین قلمی درجهان، با همت دانش بنیان ها بیماران دیابتی دیگر کمبود انسولین نخواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در جمع 5 کشور تولیدکننده انسولین قلمی درجهان، با همت دانش بنیان ها بیماران دیابتی دیگر کمبود انسولین نخواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید