آیین گلی گشو در ماه رمضان در بوشهر با همکاری بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد

به گزارش موسیقی آتش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، آیین گلی گشو در ماه رمضان در بوشهر با همکاری بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد.

آیین گلی گشو در ماه رمضان در بوشهر با همکاری بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد

گلی گشو آیینی برگرفته از رفتار حسنه امام حسن (ع) در یاری به نیازمندان بوده و ریشه در فرهنگ، آداب رسوم و باورهای مردم دارد.

بعضی منابع شفاهی بر این باورند که آیین گره گشو برای هیچ منظوری نبوده مگر خوشحالی شیعیان و گگردده شدن گره انتظار و امیدواری آنان پس از زاده شدن حضرت امام حسن (ع)، چون بعضی دشمنان رسول الله (ص) از جمله عاص بن وائل سهمی آن حضرت را به خاطر نداشتن و نماندن پسر بلاعقب می خواندند، بعدها که امام حسن (ع) به جهان آمد به میمنت و مبارک روزی تولد امام حسن (ع) جشنی گرفته شد به نام جشن گره گُشو.

پس از افطار بچه ها و نوجوانان با کیسه هایی که خانواده برایشان تهیه نموده اند، به کوچه می روند و در خانه ها را یکی یکی می زنند و درخواست مواد غذایی می نمایند، پس از آن شعر خونه گچی پُر همه چی را می خوانند سپس در خانه بعدی می روند. اگر خانه ای در را باز نکرد، شعر خونه گدا هیچ هم ندا را می خوانند. این مراسم تا نیمه شب ادامه دارد.

یک پژوهشگر تاریخ، میراث فرهنگی و زبانهای باستانی اظهار کرد: آیین گره گشو در پانزدهمین روز از ماه رمضان در بوشهر و شهرستانهای تابعه گناوه، دیلم، بندر ریگ و کنگان، عسلویه، دیر، خارگ، منطقه ها عرب زبان و بعلاوه کشورهای حاشیه خلیج فارس عربستان، قطر، کویت، عمان و...برگزار می گردد.

الهه غریب زاده اضافه نمود: این آیین بیشتر ماهیت بچه هاه دارد و در باور مردم منطقه برای گره گشایی مسائل است. در بوشهر و در بعضی منطقه ها تابعه، بعد از افطار بچه ها به صورت دسته جمعی به درب خانه ها رفته و از صاحب خانه طلب گره گشو می نمایند. صاحب خانه نیز با مواد خوراکی از قبیل آجیل، خوراکی وشیرینی (تخم هندوانه بو داده، نخودچی، بادام، کشمش، زولبیا و بامیه) از آنها پذیرایی می نماید و در کیسه آنها می ریزد.

وی توضیح داد: اگر صاحب خانه ای به آنها خوراکی بدهد، به منظور قدردانی همگی با هم شعار خونه گچی، پر همه چی سر می دهند. اما اگر خانه ای مراسم گره گشو را برگزار نکند یا فراموش نموده باشد چیزی تدارک ببیند، با شعار خونه گدا، هیچیش ندا صاحب خانه را رسوا می نمایند.

به گفته این نویسنده بوشهری، این آیین در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مرسوم است؛ به عنوان مثال در بحرین به آن قرقیعان گفته می گردد.

خانم عادله، ساکن بحرین نیز درباره این مراسم این گونه گفت: قرقیعان در هر محله ای به صورت جداگانه انجام می گردد و بچه ها یکی یکی به در خانه ها می روند. در بعضی محلات هم میزهای به نام مظیف می گذارند و روی آن انواع شیرینی ها گذاشته می گردد (مشابه شربت ها و شیرینی های صلواتی در ایران) این میزها در نیمه شعبان و نیمه رمضان آماده می گردد.

وی اضافه نمود: کیف های کیسه ای مخصوص برای بچه ها دوخته و به فروش می رسد و آجیل های سنتی مثل بادام زمینی با پوست، آدامس، شکلات و...در کیسه ها می گذارند.

به گفته خانم عادله، بچه ای که تازه متولد شده و رمضان اولش است، برایش گیوه های کوچک می دوزند. بچه ها لباس های محلی می پوشند حتی زنان لباس سنتی می پوشند و آرایش نموده برای این مراسم آماده می شوند.

وی اضافه نمود: این مراسم بعلاوه به صورت مفصل در ماتم ها (همان حسینیه ها) هم انجام می گردد.

آیین گره گشا در سال 1395 به عنوان میراث ناملموس به نام استان بوشهر ثبت ملی شده است.

منبع: همگردی

به "آیین گلی گشو در ماه رمضان در بوشهر با همکاری بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین گلی گشو در ماه رمضان در بوشهر با همکاری بچه ها و نوجوانان برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید