جاهای دیدنی ماسوله؛ نگین شهرهای شمال

به گزارش موسیقی آتش، در ایران سه روستای پلکانی وجود دارد؛ یکی پلنگان در سنندج، دیگری اورامان در کردستان و یکی هم ماسوله گیلان. که البته از حالت روستا تا حدود زیادی خارج شده و در کنار زندگی روستایی، زندگی شهری هم در این منطقه رنگ غالبی به خود گرفته. جاذبه های ماسوله تنها به معماری شگفت انگیز آن خلاصه نمی گردد، از این رو ما در اینجا درباره جاهای دیدنی ماسوله و طبیعت ماسوله نوشته ایم. با خبرنگاران تریپ همراه باشید.

جاهای دیدنی ماسوله؛ نگین شهرهای شمال

ماسوله را که در 26 کیلومتری جنوب غربی فومن و در 65 کیلومتری جنوب غربی رشت قرار گرفته، به خانه های پلکانی اش که در دامنه کوه های سرسبز ساخته شده می شناسند. نه فقط در ایران که در بیرون مرزها. اما فقط همان خانه های پلکانی نیست که ماسوله را بر سر زبان ها انداخته. ماسوله پر از رنگ و چیزهای مجذوب کننده و غیرمنتظره است. رودخانه ماسوله رودخان که از میان روستا می گذرد. و مه ای که بیشتر وقت ها منطقه را دربرگرفته، کامل کننده آن همه زیبایی است.

بازار ماسوله

بازار هر شهر و روستایی از اولین جاهایی است که آدم دلش می خواهد به تماشاش برود. اگرچه ماسوله شهری توریستی است و بالا رفتن از پله ها و گشتن در کوچه پس کوچه هایش به مقدار کافی مجذوب کننده است، اما اگر خواستید از بازارش تماشا کنید، جایی که روستاییان دست ساخته ها و بافتنی هایشان یا مربا و ترشی های رنگارنگی که در خانه درست نموده اند را در آن می فروشند، سری به بازار ماسوله بزنید. بازار ماسوله چهار سطح مستقل از هم دارد که در هر طبقه از آن صنایع دستی ماسوله و اقلام مجذوب کننده دیگر به فروش می رسد. ساده تر بگوییم در اینجا جشنواره خوراکی های ترش و شیرین برپاست و کافه ها و رستوران های متعددش و نشستن در آنها میتواند کلی حالتان را از این رو به آن رو کند. خرید نان روغنی، کلوچه فومن و حلوا کنجدی از بازار را نباید فراموش کنید.

آبشار کوشم

در اطراف ماسوله آبشارها و چشمه های زیادی وجود دارد. و اگر فرصت داشته باشید و بتوانید از همه آنها تماشا کنید سفرتان به ماسوله بسیار کامل خواهد بود. آبشار کوشم که جهت دسترسی به آن هم آسان است و هم پیاده روی سبکی دارد، یکی از اینجاهاست. ارتفاع آبشار 30 متر است و قرار گرفتنش در دره جنگلی ماسوله، در امتداد رودخانه و جهت پردارو درختش، لذت ملاقات از آن را بیشتر هم می نماید. برای رسیدن به آبشار کوشم، باید یک ساعت پیاده روی کرد. آبشار ماسوله رودخان با ارتفاع 20 متر، آبشار خرم بو (خربو) و آبشار لارچشمه از آبشارهای این منطقه اند.

بقعه عون بن علی

برای شمایی که در کنار طبیعت گردی و روستاهای تماشای به تماشا جاهای تاریخی هم علاقه مندید، ملاقات از بقعه عون بن علی را هم پیشنهاد می کنیم. بقعه عون بن علی یکی از سه امامزاده ماسوله است که طبقه شجره نامه های موجود متعلق به عون بن محمد حنیفه بن علی (ع)، پسر امام علی (ع) است. کنده کاری موجود روی سنگ قبر این بنای هشت ضعلی مربوط به سال 969 هجری قمری است. این بقعه در وسط شهر ماسوله قرار گرفته.

پارک جنگلی ماسوله

از دیگر جاهای تماشای ماسوله، پارک جنگلی آن است. پارک جنگلی ماسوله یکی از زیباترین پارک های جنگلی شمال است. هوای خنک و پاک این پارک جنگلی میتواند حسابی سر ذوق بیاوردتان. این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و 35 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده. و با 2400 هکتار مساحت از بزرگ ترین پارک های این ناحیه محسوب می گردد. ﺣﺪاﻗﻞ ارﺗﻔﺎع این پارک 800 ﻣﺘﺮ از ﺳﻄﺢ درﯾﺎ و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ارتفاع آن 1800 ﻣﺘﺮ است. تنوع گیاهان این پارک که بیشترشان راش، توسکا و فندق هستند و بعلاوه گیاهان دارویی و علفی، امکانات رفاهی و آلاچیق و رستوران و دکه هایی که این منطقه دارد، آن را به یکی از گردشگاه های اطراف ماسوله تبدیل نموده. خوردن آش دوغ را چه در این پارک و چه در خود ماسوله از دست ندهید.

از دیگر جاهای تماشای ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله، آبشار لار چشمه، قلعه شاه معلم یا ماسوله داغ، ییلاق کوربار ماسوله

جاهای تماشای فومن

منبع: اسنپ تریپ

به "جاهای دیدنی ماسوله؛ نگین شهرهای شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی ماسوله؛ نگین شهرهای شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید