یافته های نوین در نقش رستم نبوغ هخامنشیان را نشان می دهد

به گزارش موسیقی آتش، مدیر داخلی مجموعه نقش رستم از شناسایی موادی از مشتقات قیری بی نظیر که برای کنترل رطوبت در رگه های انحلالی توسط هخامنشیان مورداستفاده قرار گرفته بود، اطلاع داد.

یافته های نوین در نقش رستم نبوغ هخامنشیان را نشان می دهد

به گزارش موسیقی آتش به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، امروز 31 اردیبهشت ماه 1399 مصطفی رخشنده خو گفت: مطالعات ژئوفیزیک (GPR) در محدوده آرامگاه توسط گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز با همکاری دفتر فنی نقش رستم فعالیت خود را شروع کرد و با شناسایی عوارض مختلف زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی طی برداشت های صحرایی، پردازش تصاویر و روش های ژئوفیزیکی، محل رسوخ رطوبت به بخش های مختلف آرامگاه شناسایی شد.

او اضافه نمود: آرامگاه خشایارشا در نقش رستم بر اثر عوامل طبیعی از جمله شکستگی های متعدد به مرور زمان تبدیل به معبری برای آب های حاصل از بارندگی شده و تا ماه ها پس از بارندگی همچنان ریزش آب در فضای آرامگاه ها مشاهده می شد، در اثر انحلال ثانویه موجب تخریب و فرسایش فضای داخلی و نمای آرامگاه می گردد، در نتیجه انحلال سنگ های کربناته، محدوده آرامگاه مورد تهدید جدی بود.

مدیر داخلی مجموعه نقش رستم اضافه نمود: با شروع فعالیت های اجرایی و پاکسازی رگه ها از گل ولای در راستای اقدامات حفاظت و بازسازی اثر توسط کارگروه مجموعه نقش رستم و زیر نظر کارشناس باستان شناس، موادی از مشتقات قیری که برای کنترل رطوبت در رگه های انحلالی توسط هخامنشیان مورد استفاده قرار گرفته بود، شناسایی شد که در نوع خود بی نظیر است.

او گفت: رگه های انحلالی در زمان هخامنشیان در صخره وجود داشته اند و هخامنشیان با هوشیاری کامل و با مواد ذکر شده اقدام به کنترل رطوبت از فراز آرامگاه نموده اند، روش هخامنشیان برای کنترل رطوبت در آرامگاه ها متفاوت بوده و هر آرامگاه شیوه و روش خاص خود را دارد.

نقش رستم نام مجموعه ای باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصلهٔ شش کیلومتری از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته است که آرامگاه چهار تن از فرمانروایان هخامنشی است. نقش برجسته های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش برجسته از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارند.

منبع: میراث آریا

به "یافته های نوین در نقش رستم نبوغ هخامنشیان را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های نوین در نقش رستم نبوغ هخامنشیان را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید