چگونه کودک خود را برای اولین بار رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

به گزارش موسیقی آتش، همواره انجام دادن کارها برای اولین بار کار سخت و دشواری است؛ اگر این کار فرستادن یک بچه به مدرسه باشد، سخت تر هم خواهد شد چون بچه ها این روزها کمتر به مدرسه علاقه دارند و اگر از لحاظ روحی و روانی آماده نباشند، ممکن است از همان ابتدا از درس و مدرسه زده شوند. اگر کودک کلاس اولی یا پیش دبستانی دارید در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه می توانیم او را برای نخستین روز مدرسه آماده کنید.

چگونه کودک خود را برای اولین بار رفتن به مدرسه آماده کنیم؟

آماده سازی کودک برای نخستین روز مدرسه؛ مقدمه

کودک دلبند شما چه پیش دبستانی باشد چه کلاس اول، باید از لحاظ روحی و روانی آنقدری آماده باشد که بتواند به مدرسه برود. چون ترس، استرس و نگرانی در رابطه با اینکه باید از محیط خانه فاصله گرفته و به محلی برود که مادر، پدر و افراد خانواده اش در آن جا حضور ندارند، ممکن است به او چیره شده و از درس و مدرسه بیزارش کند.

با نزدیک شدن به ماه پاییز، نگرانی بچه ها هم افزایش پیدا می نماید. بعد از ماه ها، کودک شما قرار است به محیطی ساختاریافته و تازه برود که اگرچه آن را خانه دوم می نامند؛ اما قوانین آن می تواند بسیار سخت گیرانه و جدی تر باشد. بعضی از بچه ها این تغییرات را با آغوش باز می پذیرند اما برای بعضی دیگر، تحمل آن به مراتب سخت تر است.

کودک با مهارت ها، اهداف و اخلاق های اجتماعی-احساسی مختلف نخستین روز مدرسه را شروع می نماید. با علم بر این موضوع است که معلم ها سعی می نمایند یک رابطه بسیار خوب و قدرتمند با آن ها برقرار نمایند. اما معلم فقط نیمی از راه را طی می نماید؛ والدین در خانه باید وظیفه طی کردن نیم دیگر را بر عهده دارند. از آن جایی هم که خانواده ها کودک خود را بهتر می شناسند، در نتیجه به راحتی می توانند با به کارگیری یک سری استراتژی خاص که در ادامه به آن ها می پردازیم، کودک خود را برای رفتن به مدرست و کلاس درس آماده نمایند.

1. مدرسه یا کلاس درس کودک خود را به همراه او بازدید کنید

سر زدن به محیطی که کودک قرار است در آن درس بخواند، یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای آماده سازی او قبل از رفتن به مدرسه انجام دهید. کودک وقتی برای اولین بار به مدرسه می رود، باید قوانین آن را هم بپذیرد و هضم تمام این ها شاید برایش سخت باشد. سر زدن به مدرسه قبل از شروع رسمی سال تحصیلی تازه، او را مجبور به رعایت هیچ قانونی نمی نماید؛ در نتیجه کودک مشتاقانه در اطراف مدرسه یا کلاس درس پرسه می زند. اگر هم به هر دلیلی اجازه ورود به مدرسه را قبل از شروع سال تحصیلی ندارید، می توانید تصاویر آن را به صورت آنلاین دیدن کنید.

2. داستان های مجذوب کننده درباره شروع سال تحصیلی یا مزیت های آن برای کودک بخوانید

خواندن داستان، برترین راه برای تأثیر روی فکر ناخودآگاه کودک است. بنابراین سعی کنید در دورانی که کودک آماده رفتن به مدرسه می گردد، داستان هایی را برایش بخوانید که موضوع بازگشت به مدرسه یا شروع سال تحصیلی تازه در آن به زیبایی به تصویر کشیده می گردد. بعلاوه می توانید با او یک بازی مرتبط با این موضوع انجام دهید تا کودک در شرایطی مجذوب کننده، به صورت ناخودآگاه رفتن به مدرسه را برای فکرش عادی سازی کند.

3. با کودک خود درباره احساساتش نسبت به مدرسه، معلم و دوستانش بپرسید

برای اینکه متوجه شوید کودک شما چه احساسی نسبت به مدرسه و کلاس درس دارد، ضروری است با او در رابطه با این موضوع صحبت کنید. در این صورت شناخت به مراتب بیشتری از او پیدا نموده و می دانید چگونه و از چه راهی باید با او در رابطه با آنچه که به مدرسه مشتاقش می نماید صحبت کنید. علاوه بر این ها، صحبت کردن درباره مدرسه فرصت خوبی است که فرزند خود را به این محیط علاقه مند کنید. مثلا برایش از خاطرات خودتان در دوران مدرسه بگویید و اینکه چقدر اوقات خوشی در این دوران داشتید و دلتان می خواهد دوباره تکرار گردد.

بعلاوه، آموزش حس اجتماعی-احساسی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و به کودک می آموزد تا با خود و اطرافیانش، رابطه صمیمی و سالم برقرار کند. فراگیری این مهارت به او یاری می نماید با دوستانش رابطه بهتری داشته باشد و در نتیجه دوران مدرسه را با اوقات بسیار خوشی پشت سر بگذارد. صحبت کردن با کودک به او این فرصت را می دهد که ترس هایش را به زبان بیاورد، علاقه مندی هایش را بگوید و آن ها را بشناسد و… تا بدین ترتیب برای ورود به محیط تازه آماده باشد.

4. برای یک سال تحصیلی پیش رو، با کودک خود برنامه ریزی کنید

با کودک خود یک هدف معین کنید. دکتر اوکانر می گوید بهتر است یک کلمه هدف معین نموده و از کودک خود بخواهید در طول یک ماه، در راستای تحقق آن هدف در مدرسه کوشش کند و در ازایش از شما پاداش دریافت کند. برای مثال برای ماه نخست، رفاقت می تواند کلمه خوبی باشد. او باید کوشش کند تا جایی که می تواند رابطه درستی با دوستانش ایجاد کند. کلمات دیگر مثل مهربانی، انضباط و… هم می تواند اهداف خوب و قابل دسترسی برای بچه ها باشد.

بعلاوه با یاری این کلمات، شما هر ماه برای اینکه با کودک خود درباره تجربه اش در مدرسه بپرسید، اصلا احتیاجی ندارید به خود زحمت دهید؛ چراکه یک موضوع صحبت معین و جالب دارید. کودک هم از این موضوع استقبال می نماید چون می داند با درست انجام دادنش، پاداش دریافت می نماید. به خاطر داشته باشید اهداف نباید خیلی سخت باشند و بعلاوه حتما برای انجام ندادنشان، یک تنبیه آموزنده هم در نظر گرفته گردد تا کودک مقررات را از همان ابتدا یاد بگیرد. توجه کنید تنبیه حتما باید آموزنده باشد، نه سفت و سخت و آزاردهنده که کودک را به پنهان کاری وادارد.

5. یک محل برای خواندن معین نموده و همواره کتاب خواندن را تمرین کنید

هیچوقت اهمیت خواندن را از قلم نیاندازید! خواندن و ترویج کتاب خوانی در محیط خانه، بزرگ ترین لطفی است که می توانید در حق کودک خود بکنید. از همان ابتدا خودتان سعی کنید یک محل مجذوب کننده و دلنشین برای کتاب خواندن در محیط خانه در نظر بگیرید تا کودک مشتاقانه به آن سمت برود. حال برایش کتاب بخوانید و با او صحبت کنید. با ترویج عادت کتاب خوانی، کودک درس مدرسه اش را هم مشتاقانه جدی می گیرد و برای درس خواندن، دیگر مجبور نیستید او را تحت فشار قرار دهید. توجه کنید اتاق کتاب خوانی باید هر آنچه را که یک کودک به آن احتیاج دارد در خود داشته باشد؛ از مداد و اتوماتیک و پاک کن گرفته تا استیکرهای مجذوب کننده و کتاب هایی با موضوعات متنوع.

6. یک نوشته یا استیکر مجذوب کننده را در ظرف غذای کودک خود قرار دهید

اینکه به کودک نشان دهید چقدر دوستش دارید، اهمیت زیادی دارد. فقط هم گفتن دوستت دارم قبل از رفتن به مدرسه کافی نیست. بلکه او باید در تمام مراحل زندگی این حس را از شما دریافت کند. از آن جایی هم که درون مدرسه، والدینی وجود ندارد که این محبت کلامی را به کودک ارائه دهد، پیشنهاد می گردد در ظرف غذای او، یک استیکر یا تکه کاغذ کوچک قرار داده و رویش جملات احساسی و عاشقانه برای کودک خود بنویسید. بعلاوه می توانید برای تغییر روحیه کودک خود، از جوک یا نوشته های کوتاهی که می دانید دوست دارد و از آن ها خوشش می آید بهره ببرید.

7. کودک را به خرید لوازم مدرسه ببرید

خرید لوازم تحریر حتی برای بزرگ ترها لذت بخش است، چه برسد به بچه ها! بنابراین هیچوقت به تنهایی برای کودک خود لوازم مدرسه اش را خریداری نکنید و حتما او را با خود حتی برای خرید ساده ترین لوازم همراه کنید. خرید لباس مدرسه، کوله پشتی، دفتر و کتاب، لوازم تحریر و… چون توأم می شوند با به کارگیری ذوق و سلیقه کودک برای انتخاب یک چیز مورد علاقه، قطعا اوقات خوشی را برایش به ارمغان می آورند.

البته این خرید لزوما نباید برای مدرسه باشد. همین که به او بفهمانید با شروع مدرسه، باید یک سری چیزها را نو و تازه کند کافی است. مثلا کتاب خانه او را با خرید یک سری لوازم تازه، غنی تر کنید تا فکر او آماده پذیرش محل تازه باشد. یا حتی می توانید برایش دفترچه خاطرات زیبا و مجذوب کننده خریداری کنید تا او اتفاقات هیجان انگیز دوران مدرسه را درونش بنویسد. آن وقت او لحظه شماری می نماید تا مدرسه باز گردد و بتواند از دفترچه خاطراتش استفاده کند.

8. فرزند خود را به انجام یک کار مجذوب کننده تشویق کنید

دکتر اوکانر می گوید از کودک خود بپرسید در طول تابستان، به چه چیزی علاقه پیدا نموده و دوست دارد چه مهارتی را یاد بگیرد. این کار سبب می گردد علاقه اش به یادگیری افزایش پیدا کند و چون مدرسه محل یادگیری است، بیشتر به مدرسه رفتن تمایل پیدا می نماید. معلم ها هم معمولا در نخستین برخورد، از دانش آموزان در رابطه با علاقه ها و سلیقه شان می پرسند تا بتوانند در مسیر، کار آسان تری برای مشتاق نگه داشتن دانش آموزان داشته باشند. علاوه بر این ها، می توانید کودک خود به انجام یک کار خاص در محیط خانه تشویق کنید تا مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. مثلا اسباب بازی هایشان را جمع نمایند، میز ناهار را بچینند، خودشان لباس بپوشند، خودشان غذا بخورند و مواردی از این دست.

کلام پایانی

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه آن هم برای نخستین بار اصلا کار ساده ای نیست و همواره برای یک مادر یا پدر، از بزرگ ترین چالش های زندگی اش بوده است. اما خوشبتانه آنقدر راهکار برای بهبود شرایط در این شرایط وجود دارد که بتوانید با یاری گرفتن از آن ها، این چالش سخت و بزرگ را به کاری لذت بخش و البته ثمربخش تبدیل کنید. از قلم نیاندازید آینده کودک شما تا زمانی که قدرت تصمیم گیری ندارد و شخصیتش شکل نگرفته بر عهده شماست. پس از کسب علم و تجربه در زمینه رشد و تربیت هرچه بهتر شخصیت او دریغ نکنید.

منبع: Scholastic

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه کودک خود را برای اولین بار رفتن به مدرسه آماده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کودک خود را برای اولین بار رفتن به مدرسه آماده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید