چگونه آثار هنری و چاپی خود را به کامپیوتر وارد نموده و ادیت کنید ؟

به گزارش موسیقی آتش، اسکن آثار هنری: چطور آثار خود را وارد کامپیوتر کنید

طی این مقاله شما یاد میگرید که چگونه آثار یا طرح های خود را وارد کامپیوتر کنید. اما این به چه معنیه؟ اگر این طرح یک نقاشی در استودیو شما باشه شما چطور میخواهید اون رو تبدیل به یک فایل در کامپیوتر خود کنید، آیا فایلی که ایجاد کردید کیفیت لازم رو داره؟ مردم معمولا فکر می نمایند اسکنر یک بخش معمولی بالای پرینترشان است که ممکنه به طور اتفاقی از اون برای اسکن پاسپورت،شناسنامه یا عکسشون استفاده نمایند.

چگونه آثار هنری و چاپی خود را به کامپیوتر وارد نموده و ادیت کنید ؟

از زمان وارد شدن اسکنر ها به بازار تا امروز تحولات زیادی اتفاقات افتاده و ما قصد داریم شما رو راهنمایی کنیم تا بتونید آثار خودتون رو اسکن کنید.

چرا اسکن آثار اینقدر مهمه؟

اگه شما قصد داشته باشید که آثارتان رو بر روی پارچه، لباس چاپ کنید، شما یه یک نسخه دیجیتال از آثارتون احتیاج دارید اگه شما به سادگی فقط از آثارتون عکس بگیرید و اون رو آپلود کنید در کامپیوترتون قطعا کیفیت بالایی برای نسخه دیجبتالتون نخواهید داشت. در پایین راهنمایی های ما برای خرید یک اسکنر صرفا برای اسکن آثار شما میتونید ببینید.

خرید اسکنر

تعداد بیشماری از اسکنر ها رو میتونید امروزه در بازار ببینید. محدود قسمت ها باور کردنی نیست . با یه سرچ ساده نشون میده که قیمت اونها از 11 دلار آغاز میشه و به 19 هزار دلار می رسه. پس با اینهنه گزینه موجود شما چطور میتونید مطمئن باشید که مورد مناسب رو انتخاب رو انتخاب کردید؟

دو نوع مختلف از اسکنر ها وجود دارند یعنی از لحاظ تکنولوژی 2 نوع وجود داد:

Csi و Ccd

تفاوت های بزرگی بین این دو نوع وجود دارد اما کدوم یک از این موارد برای شما انتخاب بهتری است؟

اسکنر CSI

این نوع اسکنر ها از تکنولوژی به نام contact image sensors استفاده مینمایند. این تکنولوژی شامل سنسور هایی است که در تماس مستقیم با تصاویر هستند و در اسکنر های تخت استفاده می شوند. در واقع چیزی که قراره اسکن بشه باید با شیشه اسکنر در تماس باشه تا شناسایی بشه. به همین علت هست که وقتی شما مثلا دارین شناسنامه تون رو اسکن میکنید بین تو دو تصویر خط سیاه و سایه دیده میشه.

اسکنر CCD

مخفف نام charge coupled device می باشد. در این نوع اسکنر ها از آیینه برای بازتاب نور به سنسور ها که ثابت هستند استفاده مینمایند. در بیان ساده تر یک اسکنر سی سی دی عملکردی مشابه به یک دوربین عکاسی دارد.

در اسکنر سی سی دی، نوری که از شی مورد اسکن منعکس می گردد، با عبور از یک مجموعه آینه و لنز به سوی نوار سی سی دی ها راهنمایی می گردد. اما در اسکنر سی آی اس ، حسگرها درست زیر شی قرار دارند و خودشان نور منعکس شده را مستقیما دریافت می نمایند.

برترین گزینه برای اسکن آثار هنری چیست؟

خب در واقع، این به نوع هنر بستگی دارد. اگر تصویرگر یا یک انیماتور هستید ، یک اسکنر CIS کافی است ، زیرا قطعات شما به احتمال زیاد صاف هستند. تا زمانی که هیچ برجستگی ای در آثار هنری شما وجود نداشته باشد ،مسئله ای نخواهید داشت.

برای اسکن آثار هنری با کمی بافت و برجستگی بیشتر، مانند نقاشی ، به خصوص آکریلیک یا اسکچ، پس یک اسکنر CCD برای شما مناسب است. آنها کمی گران تر هستند ، و قیمت آنها از 50 دلار آغاز میگردد ، اما اسکن بسیار بهتری خواهند داشت ، خصوصاً وقتی اثر یک قطعه کاملاً مسطح نیست.

نکات مهم برای اسکن آثار هنری

این فقط نوع اسکنر نیست که باید در نظر بگیرید یا بودجه هنگام خرید تجهیزات برای اسکن آثار هنری. یک سری موارد دیگر هم وجود دارد ، فرمت فایل ، سیستم های رنگی و وضوح تصویر. ممکن است همه این موارد در مقایسه با ارقامی که به شما نشان داده می گردد کمی غم انگیز به نظر برسد ، اما تا زمانی که بدانید دقیقا در پی چه چیزی هستید کار راحت تری برای پیدا کردن یک دستگاه مناسب خواهید داشت.

برترین فرمت فایل برای اسکن کدام است ؟

سالهاست که محبوب ترین قالب پرونده برای ذخیره تصاویر JPEG بوده است. بسیاری از دوربین های دیجیتال از و بعلاوه نرم افزارهای مختلف از این فرمت استفاده می نمایند.یکی دیگر از فرمت های رایج bmp است. یک فرمت محبوب دیگر هم png است.

فرمت دیگری که روز به روز محبوب تر می گردد ، فرمت TIFF است. برخی از نرم افزارها از فرمت های منحصر به فرد خود استفاده می نمایند ، Photoshop از .psd استفاده می نماید ، Adobe Illustrator از .ai استفاده می نماید ، فرمت ها و پسوندهای مختلف زیادی وجود دارد و همه آنها با همه نرم افزارها سازگار نیستند.

بنابراین ، از کدام یک استفاده کنیم؟ در بیشتر موارد ، JPEG مناسب است ، اما گاهی اوقات با این فرمت فایل کیفیت خود را از دست می رود ، و نه فقط وقتی که ابتدا آن را ذخیره می کنید بلکه وقتی آن را باز می کنید ، ویرایش می کنید و سپس مجدداً آن را ذخیره می کنید ، باز هم با کاهش کیفیت رو به رو خواهید شد.

برای اسکن آثار هنری ، ویرایش آن و در نهایت چاپ آن ، TIFF گزینه خارق العاده ای است. می توان آن را در قالب بدون کاهش کیفیت ذخیره کرد و از سیستم رنگی CMYK استفاده می نماید ، JPEG و TIFF هر دو فرمت های شناخته شده ای در سطح جهان هستند.

چه سیستم رنگبندی برای اسکن آثار هنری باید استفاده کرد ؟

ما در طول زندگی چیزهای مختلفی در خصوص رنگها آموخته ایم. برای آغاز ، به ما رنگهای رنگین کمان آموزش می دهند. سپس در خصوص رنگهای پایه و نحوه ساخت همه رنگها به وسیله آنها آموزش داده می گردد. پس از آن با رنگهای اصلی نور ، قرمز ، سبز و آبی آشنا میشویم.

RGB

RGB اصطلاحی است که ما از آن برای قرمز ، سبز و آبی یاد شده استفاده می کنیم. آنها رنگهای اصلی نور هستند و بیشتر در مواردی مانند مانیتور رایانه ، دوربین های دیجیتال و تلویزیون استفاده می گردد. رنگ ها به نسبت های مختلف نشان داده می شوند و سپس سایه یا رنگ متفاوتی را روی صفحه نمایش می دهند

CMYK

دومین اصطلاحی که احتمالاً با آن روبرو خواهید شد CMYK است. این به رنگهای اولیه رنگدانه اشاره دارد. این موردی است که بیشتر در چاپ مورد استفاده قرار می گیرد ، خواه چاپ پارچه باشد یا کاغذ باشد. این کلمه مخفف عبارت cyan، magenta، yellow و key است. cyan یعنی آبی ، magenta یعنی صورتی است ، yellow یعنی زرد رنگ و key به رنگ سیاه اشاره دارد.

DPI

این اصطلاح مخفف عبارت dots per inch (نقطه ها در هر اینچ) می باشد. خیلی مهمه که مطئن باشید آثار شما از DPI خوبی بر خوردار است. تصور کنید که اثر شما یک اینچ است و ما آن را بر روی 9DPI اسکن میکنید این بدان معناست که در این یک اینچ از نه نقطه استفاده شده است که بخش کوچکی از تصویر شما را تشکیل می دهند. اگر طرح شما 12 اینچ باشد پس تصویر شما از 108 نقطه کوچک که از رنگ های مختلف ساخته شده است تشکیل می گردد.

حالا تصور کنید که تصویر شما بر روی 36DPI. قرار داده شده است. یعنی در هر اینچ از تصویر شما 36 نقطه وجود دارد.خب این طرح طبیعتا شامل جزئیات بیشتری خواهد بود این امر باعث می گردد مواردی مانند تغییر رنگ ها ملایم تر انجام گردد و بعلاوه خطوط و منحنی های ظریف ایجاد گردد. در این صورت شما برای همان ابعاد 12 اینچ 432 نقطه خواهید داشت.

خب چه اتفاقی می افتد وقتی شما از یک برنامه برای افزایش DPI استفاده میکنید؟ به بیان ساده تر کامپیوتر نمیدونه که با اضافه کردن نقاط اضافی داره چه رنگی فراوری میکنید. این 9 تا نقطه مشکی اصلی رو میبینید؟ خب اینها در لبه ها سفید میشوند. پس هنگامی که نقاط مصنوعی به آنها اضافه میشوند فقط یک حدس میتوان زد که چه رنگی میتوتند فراوری گردد. ترکییب رنگ سیاه و سفید میشه خاکستری.

در 100DPI چیزی را اسکن نکنید ، و سپس از نرم افزار برای بزرگنمایی 300DPI بهره ببرید. 100DPI احتمالاً باعث می گردد تصویر شما پیکسل یا مبهم به نظر برسد ، و افزایش آن با نرم افزار باعث تحریف می گردد. این بدان علت است که کامپیوتر نمی داند چه موارد دیگری را باید در این قسمت قرار دهد.

خلاصه اسکن آثار

اکنون ما در هنگام خرید تجهیزات برای اسکن آثار هنری می توانیم همه این اطلاعات را با دقت در نظر بگیریم. به طور خلاصه ، آنچه در بر داشتیم اینجاست:

  • اسکنرهای CIS فقط برای وسایل مسطح کار می نمایند اما هزینه اولیه کمتری دارند
  • اسکنرهای CCD گران تر هستند اما برای کارهای بافتی بهتر هستند
  • فرمت های JPEG گرچه با کاهش کیفیت روبه رو میشوند ولی برای اهداف چاپ بسیار مناسب هستند
  • JPEG از RGB استفاده می نمایند ، بنابراین در تمام صفحه ها یکسان نمایش داده می گردد ، اما ممکن است متفاوت چاپ گردد
  • پرونده های TIFF بدون کاهش کیفیت هستند و بعلاوه بسیار جهانی TIFF ها از CMYK استفاده می نمایند ، بنابراین رنگ ها برای چاپ درست هستند ، اما ممکن است در برخی از صفحه های دیجیتال متفاوت به نظر برسند
  • هرچقدر اسکنر شما بتونه DPI بالاتری رو اسکن کند تصویر واضح تری خواهید داشت
  • در صورت امکان از افزایش کیفیت اسکن های خود با استفاده از نرم افزار های کامپیوتر خودداری کنید
منبع: مجله چاپخونه

به "چگونه آثار هنری و چاپی خود را به کامپیوتر وارد نموده و ادیت کنید ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آثار هنری و چاپی خود را به کامپیوتر وارد نموده و ادیت کنید ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید