نحوه قلمه زدن گل کاغذی و نگهداری از آن

به گزارش موسیقی آتش، قلمه زدن گل کاغذی از شاخه های جوان و نرم گیاه در فصل بهار و تابستان صورت میگیرد. نور کافی و مستقیم و کوددهی منظم از شرایط نگهداری گل کاغذی است.

نحوه قلمه زدن گل کاغذی و نگهداری از آن

موسیقی آتش | سرویس گیاهان و حیوانات - گل کاغذی از گلهای بسیار زیبای موجود در طبیعت است که هم قابلیت نگهداری در آپارتمان و هم قابلیت کاشت و نگهداری از آن در فضای سبز باغچهها و محیط باز به صورت یک درختچه رونده و رو به بالا به صورت دیواری پر از گل وجود دارد. قلمه زدن گل کاغذی، خواباندن زمینی یا هوایی گیاه و تکثیر به وسیله پیوند از روشهای ازدیاد این گیاه زینتی زیبا است. در این بخش از موسیقی آتش نحوه قلمه زدن گل کاغذی و نگهداری از آن را به شما آموزش میدهیم. با ما همراه شوید.

روش قلمه زدن گل کاغذی

تهیه و ریشهدار کردن قلمه گل کاغذی برای افرادی که در امر باغبانی مبتدی هستند کمی مشکل است چرا که این گل نیز همانند گل بنجامین سخت ریشه میدهد و در خیلی از مواقع قلمهها دچار پوسیدگی میشوند. برای اینکه قلمه گل کاغذی شما به خوبی گرفته و به راحتی بتوانید گیاه خود را تکثیر کنید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ساقه های سالم، بدون آفت و قوی گیاه را برای دریافت قلمه انتخاب کنید. ساقه مورد نظر بایستی حداقل 4 گره داشته باشد و ضخامت آن به اندازه یک مداد وآن طول 5 تا 15 سانتی متر باشد.
  • قلمه انتخابی، باید جوان باشد و اگر گیاهتان چوبی است یکی از شاخههای جوان و با چوب نرم آن را انتخاب کنید . در برخی منابع امده است چنانچه، در بهار یا تابستان قلمه زدن گل کاغذی را انجام میدهید، قلمه را از چوب نرم انتهای ساقه تهیه کنید و اگر زمان تکثیر پاییز و زمستان است قلمه را از چوب سخت تهیه کنید.
  • بهترین محل قطع قلمه، درست در زیر گره است. گره محل اتصال برگ به ساقه است و منطقهای است که احتمال ریشه دهی در آن بیشتر است . برش را به صورت مورب و در پایین گره انجام دهید.
  • ضروری است انتهای قسمت برش داده شده را با پودر ریشهزایی آغشته کرده تا گیاه راحتتر ریشه دهد.
  • مزایای استفاده ازهورمون ریشه زایی برای گیاه یاری به ریشه دار شدن سریعتر گیاه و جلوگیری از پوسیدگی ریشهها به دلیل دارا بودن مواد ضد قارچ است.
  • برگ و گلهای اضافی را از ساقه جدا کنید تا تمام انرژی گیاه صرف ریشه دار شدن گردد.
  • قلمهها را در ماسه شیرین شسته شده با زاویه 45 درجه بکارید.
  • توجه داشته باشید در این مدت بستر قلمه ها کاملا مرطوب بماند. برای ایجاد شرایط گلخانه ای و حفظ رطوبت میتوانید روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و برای انجام تهویه روی پلاستیک را چند سوراخ بزنید.
  • گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید و برای اینکه فرایند ریشهزایی به خوبی انجام گردد قلمهها را به طور منظم و قبل از خشک شدن بستر آبیاری کنید.
  • زمان لازم برای جوانه زدن قلمه ها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی بین 10 تا 8 هفته خواهد بود.
  • هنگامی که بر روی قلمه، حداقل 4 تا 6 برگ ظاهر شد، زمان انتقال قلمه ها است. برای انتقال و جابهجایی توجه داشته باشید تا ریشه های ظریف گیاه آسیب نبینند. بهترین زمان انتقال قلمهها، سه ماه بعد از قلمه زدن گل کاغذی است.
  • پس از انتقال قلمه ها به گلدان بزرگتر، گلدان را به محلی با نور بیشتر خورشید انتقال دهید.
  • برای انتقال گیاه گل کاغذی، به مکان آفتابی در طی 3 مرحله باید این کار را انجام داد. ابتدا گیاه را برای یک هفته در مکانی با نور بیشتر قرار دهید. هفته دوم گلدان خود را در آفتاب کامل قرار دهید و هفته سوم گلدان را در مکانی با نور کافی و محلی که می خواهید نگهداری کنید، قرار دهید و برای یک دوره یک ماهه با آب زیاد گیاه خود را سیراب کنید تا ریشه ها عمیق تر رشد نمایند.

شرایط محیطی مورد احتیاج گل کاغذی

خاک: گل کاغذی در هر خاکی رشد میکند.

نور: گل کاغذی به نور فراوان احتیاج دارد و باید در روشنترین بخش آپارتمان نگهداری گردد .

دما: گل کاغذی مخصوص آب وهوای نواحی گرمسیری است و نسبت به سرما و یخبندان بسیار حساس می باشد.

آبیاری: احتیاج آبی گیاه پایین است. این گل محیط مرطوب را نمی پسندد و باید در گلدانی با زهکشی مناسب کاشته گردد، در غیر این صورت به انواع بیماریهای ریشهای دچار میگردد . توجه داشته باشید، آبیاری زمانی انجام گردد که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک گردد وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گیاه، گل نمیدهد.

کوددهی:در فصل رشد تا اواخر مهرماه هر سه هفته یک بار با کودهای کامل تغذیه گردد .

منابع: کتاب پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل، سایت جامع گل و گیاه، نارگیل

منبع: setare.com

به "نحوه قلمه زدن گل کاغذی و نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه قلمه زدن گل کاغذی و نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید