مک بوک ایر M3 در برابر مک بوک ایر M2؛ یک ارتقای مجذوب کننده؟

به گزارش موسیقی آتش، اپل دیروز از مدل های 13 و 15 اینچی مک بوک ایر M3 رونمایی کرد که از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبلی ندارند ولی حالا مجهز به چیپست نو M3 هستند. اما آیا این دو مدل واقعا با تغییرات جذابی روبرو شده اند؟ در این مطلب به مقایسه مک بوک ایر M3 با مک بوک ایر M2 می پردازیم تا ببینیم آیا با تغییرات جذابی روبرو شده است یا نه.

مک بوک ایر M3 در برابر مک بوک ایر M2؛ یک ارتقای مجذوب کننده؟

ابعاد بدنه

با توجه به اینکه طراحی این دو لپ تاپ با تغییری روبرو نشده است، بنابراین طبیعتا از نظر ابعاد بدنه هم تغییری عملی نشده و هر دو کاملا هم میزان نسل قبلی محسوب می گردد. از سوی دیگر وزن هم تغییری نداشته و مدل 13 و 15 اینچی مک بوک ایر M3 مانند نسل قبلی به ترتیب 1.2 و 1.4 کیلوگرم وزن دارند.

نمایشگر

نمایشگرهای Liquid Retina اپل برای مک بوک ایر 13 اینچی M2 و 15 اینچی M2 به ترتیب 13.6 اینچ و 15.3 اینچ میزان دارند. این مورد، برای نسخه های M3 نیز مشابه است.

پشتیبانی از طیف رنگی گسترده (P3) و فناوری True Tone نیز در تمامی نمایشگرها وجود دارد، در حالی که روشنایی آن ها به 500 نیت می رسد. رزولوشن مدل های 13 اینچی برابر با 2560 در 1664 و برای مدل های 15 اینچی برابر با 2880 در 1864 است که باز هم نسبت به نسل قبلی یکسان محسوب می گردد.

در مرکز بخش فوقانی نمایشگر، یک بریدگی قرار گرفته است که دوربین در آن تعبیه شده است. زمانی که در حال تماشای ویدیو هستید، این ناچ توجه زیادی را جلب نمی نماید و در کل خیلی سریع به حضور آن عادت می کنید. اما واقعیت این است که بعضی از کاربران هم دل خوشی از این مشخصه ندارند.

عملکرد مک بوک ایر M3 در برابر مک بوک ایر M2

مدل های مک بوک ایر M2 و M3 تازه همانطور که از نامشان پیداست از تراشه های M2 و M3 بهره می برند. این تراشه ها هر دو دارای یک پردازنده مرکزی (CPU) هشت هسته ای با تفکیک چهار هسته قدرتمند و چهار هسته کم مصرف هستند. با این حال، طبیعتا هسته های موجود در M3 نسبت به نمونه های مشابه در M2 از نظر عملکرد بهبود یافته اند.

علاوه بر این، این تراشه ها از پهنای باند حافظه 100 گیگابایت بر ثانیه و رم یکپارچه که از 8 گیگابایت آغاز شده و تا 16 و 24 گیگابایت قابل ارتقا است، بهره می برند. هر دو نسل بعلاوه دارای موتور پردازش رسانه ای (Media Engine) برای رمزگذاری و رمزگشایی سخت افزاری ویدیو و یک موتور عصبی 16 هسته ای هستند. با این حال، موتور پردازش رسانه ای M3 علاوه بر این، قابلیت رمزگشایی AV1 را نیز ارائه می دهد.

در مک بوک ایر 13 اینچی M2، کاربران می توانستند بین پردازنده گرافیکی 8 هسته ای یا 10 هسته ای ساخت اپل، انتخاب داشته باشند، در حالی که نسخه 15 اینچی تنها از نسخه 10 هسته ای بهره می برد. این گزینه ها در نسخه M3 نیز حفظ شده اند. به غیر از بهبود کلی عملکرد، پردازنده گرافیکی در M3 بعلاوه از ردیابی پرتو (ray tracing) با شتاب سخت افزاری بهره مند شده است که به اجرای بازی ها و بعضی دیگر از کارهای گرافیکی یاری می نماید.

هر دو مدل M2 و M3 در مجموع از دو نمایشگر پشتیبانی می نمایند که معمولا شامل نمایشگر داخلی و یک نمایشگر اکسترنال دیگر می گردد. با این حال، M3 می تواند با بستن درب لپ تاپ، از دو نمایشگر اکسترنال پشتیبانی کند.

کاربران حرفه ای که به استفاده از نمایشگرهای بزرگ تر و با رزولوشن بالاتر علاقه دارند و در پی استفاده از مک بوک ایر به عنوان یک کامپیوتر رومیزی هستند، احتمالا از این تغییر استقبال خواهند کرد. برای درک میزان بهبود عملکرد، می توانیم مدل M3 در MacBook Pro 14 اینچی را با مدل M2 در MacBook Air 15 اینچی مقایسه کنیم.

در آنالیز اجرا شده، مک بوک ایر 15 اینچی با M2 پیروز به کسب امتیاز 2,623 در تک هسته بنچمارک گیک بنچ شد. مک بوک پرو 14 اینچی با M3 در همین تست امتیاز 3,091 را کسب نموده است.

در عملکرد چند هسته ای، امتیاز مک بوک ایر 15 اینچی با M2 به 10,035 رسید، در حالی که مک بوک پرو 14 اینچی با M3 پیروز به کسب امتیاز 11,850 شده است. می توان با اطمینان گفت که کاربران مک بوک ایر M3 به طور کلی از 20 درصد افزایش عملکرد نسبت به مدل مشابه با M2 بهره مند خواهند شد.

دوربین و صدا

در هر دو نسل مک بوک پرو، داخل بریدگی بالای نمایشگر، دوربین 1080 FaceTime HD اپل قرار گرفته که به تازگی به این سری از لپ تاپ ها اضافه شده است. در این بخش، تفاوت قابل توجهی بین دو نسل وجود ندارد، زیرا از حسگر تصویر و قابلیت های یکسانی بهره می برند.

ا این حال، قابلیت های صوتی در مدل های تازه بهبود یافته است. سیستم های صوتی چهار و شش اسپیکره به ترتیب برای مدل های 13 و 15 اینچی همچنان وجود دارند. بعلاوه آرایه سه میکروفونه با قابلیت beamforming و پشتیبانی از دالبی اتمس با صدای فضایی (Spatial Audio) حفظ شده اند.

تفاوت مدل های 2024، استفاده از حالت های حذف صدای محیط (Voice Isolation) و طیف گسترده (Wide Spectrum) برای میکروفون ها است که پیش تر در سری آیفون 15 پرو مشاهده شده بود. این قابلیت ها باید به طور قابل توجهی کیفیت برقراری تماس های ویدیویی را بهبود بخشند.

ارتباطات

همچون نسل قبلی، مک بوک ایر M3 از دو پورت Thunderbolt/USB 4 بهره می برد. بعلاوه، MagSafe 3 به این لپ تاپ بازگشته است، تا کاربران بدون اشغال پورت های Thunderbolt، بتوانند آن را شارژ نمایند. بلوتوث 5.3 به عنوان یک استاندارد در این مدل وجود دارد، اما Wi-Fi ارتقای جزئی را در نسل تازه تجربه نموده است.

مدل های M3 به جای Wi-Fi 6 از Wi-Fi 6E استفاده می نمایند. این ارتقا البته محدودیت هایی دارد، زیرا برای بهره مندی از مزایای آن، به زیرساخت شبکه مناسب احتیاج دارید. با این حال، کاربرانی که از این زیرساخت برخوردارند، می توانند از پهنای باند بیشتر لذت ببرند.

باتری و سرعت شارژ

عمر باتری بین مک بوک ایر M2 و M3 تغییری ننموده است. اپل همچنان از باتری لیتیوم پلیمری 52.6 وات ساعت در مدل های 13 اینچی و 66.5 وات ساعت در مدل های 15 اینچی استفاده می نماید. اپل ادعا می نماید تمامی باتری ها در هر چهار مدل با سایز و پردازنده های مختلف، تا 15 ساعت وب گردی با وای فای یا تا 18 ساعت پخش فیلم با اپل تی وی را دوام می آورند.

در زمینه شارژ، مدل های 13 اینچی که به پردازنده گرافیکی 8 هسته ای مجهز هستند با آداپتور برق USB-C 30 وات عرضه می شوند. مدل های 13 اینچی با پردازنده گرافیکی 10 هسته ای و ظرفیت ذخیره سازی 512 گیگابایت یا بالاتر و بعلاوه تمامی مدل های 15 اینچی، به همراه آداپتور برق دو پورت USB-C با سرعت 35 وات عرضه می شوند. تمامی مدل ها، فارغ از پردازنده و میزان، قابلیت شارژ سریع با استفاده از شارژرهای با توان تا 70 وات را دارند.

قیمت و ظرفیت حافظه

اپل برای تمام مدل ها، چهار گزینه ظرفیت یکسان ارائه می دهد. این ظرفیت ها از 256 گیگابایت آغاز شده و با پرداخت 200 دلار اضافی، امکان ارتقا به 512 گیگابایت، با 400 دلار اضافی به 1 ترابایت و با 800 دلار اضافی به 2 ترابایت وجود دارد.

حافظه رم پیش فرض 8 گیگابایت است که با پرداخت 200 دلار دیگر قابل ارتقا به 16 گیگابایت و با 400 دلار دیگر به 24 گیگابایت، برای هر دو نسل قابل انجام است. هزینه پایه مک بوک ایر 13 اینچی با تراشه M3، پردازنده گرافیکی 8 هسته ای، 8 گیگابایت رم یکپارچه و 256 گیگابایت حافظه، 1099 دلار است. ارتقا به تراشه 10 هسته ای، 100 دلار هزینه اضافی در بر خواهد داشت.

در زمان عرضه، مک بوک ایر 13 اینچی با تراشه M2، پردازنده گرافیکی 8 هسته ای، 8 گیگابایت رم یکپارچه و 256 گیگابایت حافظه، 1199 دلار قیمت داشت. با این حال، با ادامه فروش نسخه M2 به وسیله اپل، همچنان می توانید آن را با قیمت پایین تر 999 دلار با همان مشخصات پایه بخرید.

مک بوک ایر 15 اینچی با تراشه M2، پردازنده گرافیکی 10 هسته ای، 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه، در زمان عرضه 1299 دلار قیمت داشت. نسخه تازه M3 با همان مشخصات پایه نیز 1299 دلار قیمت دارد. برخلاف مدل 13 اینچی، مک بوک ایر 15 اینچی با تراشه M2 دیگر مستقیماً از اپل قابل خرید نیست.

مک بوک ایر M3 در برابر مدل M2؛ یک ارتقای ارزشمند یا معمولی؟

به روزرسانی اخیر اپل برای مک بوک ایر تغییرات زیادی را به همراه نداشته است. تنها بخش مهمی که اپل تغییر داده، پردازنده است و به جز ارتقای Wi-Fi، چیز دیگری برای هیجان زده شدن وجود ندارد.

برای افرادی که هم اکنون مک بوک ایر با پردازنده M2 دارند، ارتقا به M3 با تنها 20 درصد افزایش عملکرد، چندان منطقی به نظر نمی رسد. کسانی که به عملکرد بالاتری احتیاج دارند، بهتر است سراغ تراشه های M3 پرو و M3 مکس در مک بوک پرو بروند. به طورکلی، تغییرات اجرا شده در مک بوک ایر M3، آن را به گزینه ای مجذوب نماینده برای دارندگان مک بوک ایر مبتنی بر تراشه های اختصاصی اپل تبدیل نمی نماید. این دسته از کاربران در پی یک دستگاه همراه و قدرتمند برای اینترنت و کارهای روزمره هستند، اما در پی عملکرد فوق العاده خط فراوری Pro نیستند.

احتمالاً مخاطب اصلی اپل برای این محصول، کاربران مدل های قدیمی تر مک بوک ایر و پرو مبتنی بر اینتل هستند. پس از سه نسل از معرفی سیلیکون اپل، انتظار می رود کاربران وفادار به اینتل، در نهایت به فکر ارتقا و استفاده از یک محصول تازه باشند. این به آن معنا نیست که مدل های تازه مک بوک ایر ضعیف هستند. این لپ تاپ ها همچنان به عنوان نمونه ای عالی از یک دستگاه باریک و سبک با کاربری عمومی شناخته می شوند و می توانند انتخاب مناسبی برای هر کسی باشند که در پی یک لپ تاپ برای کاربری روزمره است.

با این حال واقعیت این است که حتی اگر از مک بوک ایر M1 استفاده می کنید، خرید مک بوک ایر M3 هم قرار نیست مزیت های خیلی مهمی برای شما ارائه دهد.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ

به "مک بوک ایر M3 در برابر مک بوک ایر M2؛ یک ارتقای مجذوب کننده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مک بوک ایر M3 در برابر مک بوک ایر M2؛ یک ارتقای مجذوب کننده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید