قدیمی ترین فرودگاه خاورمیانه

به گزارش موسیقی آتش، اولین فرودگاه ایران در سال 1287 در مسجد سلیمان (شهر اولین ها) شروع به کار کرد!این فرودگاه، نخستین نقطه خاورمیانه است که به صورت رسمی صاحب فرودگاه شد و از آن هواپیما بر می خاست و هم اکنون نیز با نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می شود.فرودگاه مسجد سلیمان در پی فعالیت های کشف میادین نفتی در این شهر افتتاح شد.زمانی که اولین هواپیما در مسجد سلیمان نشست فرودگاهی وجود نداشت و تنها زمین مسطحی بود که برای نشستن هواپیما در نظر گرفته شده بود، با افزایش تردد انگلیسی ها در مسجد سلیمان تصمیم گرفته شد در همان مکان فرودگاهی تاسیس شود که در حال حاضر با آن گلگیر گفته می شود./ قدیمی ترین فرودگاه خاورمیانه

قدیمی ترین فرودگاه خاورمیانه

این فرودگاه در منطقه ای به نام یکمهه حدفاصل بین روستاهای امیرآباد و سبزآباد و پای تپه ای سنگی به نام کوه زورون (زائران) ساخته شده و تمامی سنگ های استفاده شده در ساخت باند پرواز این فرودگاه از این کوه استخراج شده(لازم به توصیح میباشد که باندهای پرواز این فرودگاه به صورت سنگفرش بوده که فضای خالی بین سنگها با ملات سیمان پر شده بود) و در زمان جنگ جهانی اول جهت رساندن سوخت و سایر اقلام نظامی به روسیه و همچنین در مشخص سرنوشت جنگ نقش بسیار مهمی داشته است. این فرودگاه از دو باند متقاطع شمالی - جنوبی و شرقی - غربی ساخته شده که با توجه به وزش بادهای فصلی امکان استفاده از این فرودگاه را در تمام فصلهای سال برای هواپیماهای ملخی و کوچک امکان پذیر می نموده .

فرودگاه مسجد سلیمان هم با انتها کار شرکت نفت و انگلیس ها در مسجد سلیمان به فراموشی سپرده شد و تعطیل شد. این فرودگاه هم مانند قلعه مرغی انتها غریبی دارد. روزگاری فرودگاه مسجد سلیمان محلی برای رفت و آمد انگلیسی ها و شرکت نفتی ها بود اما الان رها شده است. این فرودگاه هم اکنون با نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می شود. شرکتهای هواپیمایی بسیاری در گذشته در این فرودگاه مشغول بکار بودند . از جمله شرکتهایی که در فرودگاه مسجد سلیمان بیشترین فعالیت و خدمات را ارایه می کردند می توان به شرکت کی ال ام هلند و بریتیش ایرویز انگلستان اشاره کرد. بعد از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزرات نفت در ایران و در پی آن خرید چندین فروند هواپیما برای وزارت نفت، این هواپیماها نیز در کنار سایر شرکتهای خدمات دهنده مسیرهای متعددی را در دست گرفتند.

هواپیما ها در آسمان مسجد سلیمان بال می گشودند و پرواز آن ها نقل محافل مردم شگفت زده می شد. خاطرات آن روزگاران ، تاریخ شفاهی ارزشمندی است که شنیدن و مرور هر کدام ، هنوز هم آدمی را به وجد می آورد و افتخاری آمیخته با غرور را بر وجود او مستولی می سازد.(به نقل از سامانه شرکت هواپیمایی نفت ایران)

روزگاری فرودگاه مسجد سلیمان محلی برای رفت و آمد انگلیسی ها و شرکت نفتی ها بود اما الان رها شده است. هرچند هنوز آن را تبدیل به پارک و بوستان ننموده اند.از دیگر ویژگی های برجسته فرودگاه مسجدسلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که به گفته یکی از هوانوردان با سابقه کشور در جهان کم نظیر است. همانطور که می دانید اغلب فرودگاه ها در منطقه ها مختلف، در بستر و هم سطح شهرها احداث شده اند، در حالی که فرودگاه مسجد سلیمان به علت تپه ای بودن منطقه، در بالای شهر قرار گرفته و از این دست فرودگاه ها در جهان کمتر دیده می شود.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور

به "قدیمی ترین فرودگاه خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فرودگاه خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید