شباهت مواد غذایی تراریخته، معمولی و ارگانیک: چیزی فراتر از انتظار

به گزارش موسیقی آتش، با اینکه گفته می شود محصولات ارگانیک از نظر ارزش غذایی بهتر از محصولات تراریخته یا معمولی هستند، اما شواهد کمی برای اثبات و حمایت از این ادعا وجود دارد.

شباهت مواد غذایی تراریخته، معمولی و ارگانیک: چیزی فراتر از انتظار

مواد غذایی تراریخته، ارگانیک و معمولی مواد مغذی ارزشمندی را وارد رژیم غذایی ما می کنند.

تفاوتی میان محصولات تراریخته و غیر تراریخته از نظر مواد مغذی یا ارزش های غذایی وجود ندارد. محصولات خوراکی چه تراریخته باشند و چه نباشند، بدن ما DNA را به همان شیوه خرد و تجزیه می کند.

آن قدیم ترها، کشاورزی مثل امروز آنقدر مورد بحث و جدل نبود. کشاورزان به دلیل نقشی که در تأمین منابع غذایی کشورها داشتند مورد احترام و قدردانی بودند. اما در دهه اخیر، انگار رویه تغییر کرده است. کسانی که خیلی وسواس فکری دارند مدام محصولات تراریخته یا GMO، معمولی و ارگانیک کشاورزی را رصد می کنند و همیشه اخبار مربوط به غذا و رسانه های اجتماعی را در این مورد پیگیری می کنند. اما به ندرت می بینیم که مواد مغذی موجود در محصولات ذکر شود. غذا برای تغذیه و قوت دادن به بدن انسان تولید شده است. بنابراین، آیا در روش های تولید محصولات تراریخته، معمولی و ارگانیک عاملی وجود دارد که بر ارزش غذایی نهایی تأثیر منفی بگذارد؟

تعریف اصطلاحات کشاورزی

اول از همه بیایید با هم نگاهی بیندازیم به تعاریفی که سازمان کشاورزی امریکا در مورد این محصولات ارائه داده است. قبل از هر چیز، یادتان باشد که این سازمان همه قوانین مربوط به محصولات کشاورزی را تنظیم و تصویب می کند. پس خوردن محصولات غذایی ایمن است و این مواد حاوی مواد مغذی هستند و ارزش غذایی دارند.

  • مواد غذایی ارگانیک: محصولات کشاورزی ارگانیک به محصولاتی اطلاق می شود که به وسیله بذرهای ارگانیک و بدون استفاده از کود مصنوعی، آفت کش، پرتوافکنی یا مهندسی ژنتیک پرورش داده شده اند. با اینکه در کشت این محصولات آفت کش ها و کودهای طبیعی استفاده می شدند، اما در صورت ناکافی بودن روش طبیعی، به تعداد محدودی از مواد مصنوعی اجازه استفاده داده شده است.
  • مواد غذایی معمولی: مزارع معمولی با استفاده از ابتکارات فناوری و پرورش یک محصول به کمک آفت کش ها و کودهای بارورکننده مصنوعی بزرگ و بزرگ تر می شوند. در یک زمین کوچک می توان مواد غذایی بیشتری تولید کرد و منابع غذایی بسیار فراوان و ارزان تری ایجاد کرد.
  • مواد غذایی بیوتکنولوژی، تراریخته یا GMO: بیوتکنولوژی کشاورزی از ابزارهای مختلفی شامل روش های باروری سنتی و مهندسی ژنتیک برای ایجاد تغییرات در جهت بهبود گیاهان و حیوانات و تولید میکروارگانیسم یا ریزموجوداتی برای مصارف خاص کشاورزی استفاده می کنند. این شیوه مدیریت حشرات و علف های هرز را ایمن تر و ساده تر کرده و از محصولات در برابر بیماری محافظت می کند.

مواد غذایی تراریخته

با تمام غوغا و سروصدایی که مواد غذایی تراریخته ایجاد کردند اما حتماً تعجب خواهید کرد اگر بدانید که تنها 10 محصول تراریخته در امریکا تأییدیه گرفته اند: ذرت شیرین و علوفه ای، دانه سویا، پنبه، کانولا، یونجه، چغندر قند، انبه، کدو تنبل، سیب زمینی و سیب. بیشتر این مواد غذایی برای استفاده در ترکیبات مواد غذایی دیگری مانند نشاسته ذرت، شربت ذرت، روغن ذرت، روغن کانولا، روغن دانه سویا و شکر به کار می رود.

ارتباط مواد تراریخته با سلامت:

با اینکه گفته می شود محصولات ارگانیک از نظر ارزش غذایی بهتر از محصولات تراریخته یا معمولی هستند، اما شواهد کمی برای اثبات و حمایت از این ادعا وجود دارد. در واقع، مطالعات متعددی هستند که نشان می دهد مواد غذایی ارگانیک هیچ مزیتی بر مواد غذایی که معمولی یا تراریخته هستند ندارند.

خبر خوب این است که مواد غذایی تراریخته، معمولی و ارگانیک همه مواد مغذی و ارزشمندی وارد رژیم غذایی ما می کنند. ذرت، دانه سویا، انبه، کدو تنبل، سیب زمینی و سیب سرشار از فیبر هستند. فیبر به کنترل کلسترول و قند خون کمک می کند و در سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. این مواد منجر به احساس سیری بیشتر در زمانی که ما کمتر دوست داریم پرخوری کنیم می شوند. ذرت، دانه سویا و کانولا در تولید روغن های گیاهی با چربی اشباع کم به کار می فرایند و برای سلامت قلب مفیدند. انبه و سیب زمینی ویتامین ثِ و پتاسیم بدن را تأمین می کنند. علاوه بر این، انبه حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است.

افزودن به رژیم غذایی

افزودن میوه و سبزیجات زیاد به رژیم غذایی اهمیت فراوانی دارد. مهم نیست که این محصولات چطور تولید می شوند. بنا بر توصیه های وب سایت امریکایی MyPlate، بهتر است نصف بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات پر کنید. همه ما باید این هدف را برای حفظ سلامت خود در پیش بگیریم. در کشوری مانند ایران که مواد خوراکی متنوع با قیمت مناسب فراوان است بهترین کار مصرف محصولاتی است که مغذی تر هستند. چه در روستا زندگی می کنید یا در شهر، باید از خوردن انواع مواد غذایی خوشمزه که برای سلامتی مفید هستند لذت ببرید.

منبع: فوت و فن

به "شباهت مواد غذایی تراریخته، معمولی و ارگانیک: چیزی فراتر از انتظار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت مواد غذایی تراریخته، معمولی و ارگانیک: چیزی فراتر از انتظار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید