راز مومیایی آرژانتینی با بزاق دهان شپش ها

به گزارش موسیقی آتش، محققان اعلام کردند که با استفاده از دی ان ای بزاق چسبنده شپش ها بر سر یک مومیایی به راز زندگی این مومیایی 2000 ساله باستانی پی بردند.

راز مومیایی آرژانتینی با بزاق دهان شپش ها

به گزارش موسیقی آتش به نقل از یاهو، تحقیقات بر مومیایی 2 هزار ساله نشان داد که در فرهنگ باستانی آنسیلتا مردم از جنگل های دور آمازون به آرژانتین مهاجرت نموده اند.

مومیایی مرد بالغ فرهنگ آنسیلتا، اهل شهر آند سن خوان، آرژانتین، با قدمت حدود 2000 سال اطلاعات جالبی در این زمینه به دانشمندان داده است.

یک مطالعه نو نشان می دهد که مواد ژنتیکی استخراج شده از سر این مومیایی که هزاران سال پیش به وسیله شپش ها برای چسباندن تخم هایشان به موها استفاده می شد، می تواند سرنخ های مهمی در خصوص مردم باستان و الگوهای مهاجرت آنها ارائه دهد.

در ابتدا، محققان، از جمله محققان دانشگاه ریدینگ در بریتانیا، DNA انسان را از روی موهای برگرفته از بقایای مومیایی شده بازیابی کردند.به گفته دانشمندان، این ماده که به وسیله شپش ها فراوری شده و به موی مومیایی چسبیده است بهتر از دی ان ای موجود در دندان یک مومیایی اطلاعاتی از فرایند زندگی مومیایی به محققان می دهد.

آلخاندرا پروتی از محققان این پروژه می گوید: مانند داستان تخیلی پشه های محصور در کهربا در فیلم پارک ژوراسیک، حامل DNA میزبان دایناسور، ما نشان داده ایم که اطلاعات ژنتیکی ما را می توان با ماده چسبنده ای که از سر روی موهایمان فراوری می گردد حفظ کرد.

دکتر پروتی، دانشیار زیست شناسی بی مهرگان، شرح داد: علاوه بر ژنتیک، زیست شناسی شپش می تواند سرنخ های ارزشمندی در خصوص چگونگی زندگی و مردن مردم هزاران سال پیش ارائه دهد.

در مطالعه نو که روز سه شنبه در مجله Molecular Biology and Evolution منتشر شد، محققان DNA را از نمونه های جمع آوری شده از تعدادی بقایای مومیایی شده افرادی که به کوه های آند در استان سن خوان در مرکز غرب آرژانتین رسیده بودند استخراج کردند که قدمتی 2 هزار ساله دارد.

با استفاده از روش نو، محققان توانستند یک پیوند ژنتیکی بین سه مومیایی و ساکنان در آمازون در 2000 سال پیش پیدا نمایند، که برای اولین بار نشان می دهد که جمعیت اصلی استان سان خوان از زمین و جنگل های بارانی آمازون در شمال مهاجرت نموده و خود را به آرژانتین رسانده اند.

پژوهشگران در این مطالعه نوشتند: وابستگی های ژنتیکی رمزگشایی شده از تجزیه و تحلیل های ژنومی این DNA نشان می دهد که این جمعیت از شمال غرب آمازون به کوه های آند در مرکز-غرب آرژانتین مهاجرت نموده اند.

انتهای پیغام،

منبع: ایران آنلاین

به "راز مومیایی آرژانتینی با بزاق دهان شپش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مومیایی آرژانتینی با بزاق دهان شپش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید