خبرنگاران تا آخرین مرحله با زلزله زدگان آذربایجان غربی

به گزارش موسیقی آتش، ارومیه- خبرنگاران- آواربرداری و معدوم سازی لاشه دام ها در مناطق زلزله زده آذربایجان غربی در حالی طی روز گذشته، پنج شنبه تا تاریکی هوا دنبال شد که مسوولان و امدادگران همچنان بر امدادرسانی تا آخرین مرحله تاکید دارند و با حضور مستمر در این مناطق، گام به گام به سمت بهبود شرایط پیش می رود.

خبرنگاران تا آخرین مرحله با زلزله زدگان آذربایجان غربی

پنج روز از زلزله قطور و زرآباد شهرستان خوی که بعضی روستاهای سلماس را نیز تحت تاثیر قرار داد، می گذرد و مرحله نخست امدادرسانی به وسیله برطرف کمبودهای زلزله زدگان رو به انتها است تا به گفته نماینده عالی دولت در آذربایجان غربی، بازسازی خانه ها در اسرع وقت شروع شد.

محمدمهدی شهریاری می گوید که امدادرسانی در حال حاضر به مرحله آواربرداری و بازسازی اماکن خسارت دیده وارد می گردد و مسوولان با کوشش جهادی و تا آخرین مرحله در کنار مردم خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی مدارس تخریبی در اولویت قرار می گیرد، تاکید دارد که بنیاد مسکن و راهداری استان برای تامین ماشین آلات لازم جهت آواربرداری در سریع ترین زمان ممکن اقدام می نمایند.

استاندار آذربایجان غربی یکی دیگر از دغدغه های اهالی را نیز مورد توجه دارد و می گوید: مسوولان مربوطه در راستای تامین دام های تلف شده باید اهتمام ویژه داشته باشند؛ هرچند برنامه اصلی برای تامین دام های تلف شده در زلزله هنوز اعلام نشده اما همین که دغدغه روستاییان این منطقه که دام برایشان سرمایه ای غیرقابل جایگزین است، مورد توجه مسوولان قرار می گیرد، بسیار ارزشمند است.

امنیت زلزله زدگان هم از دغدغه های مسوولان به شمار می رود و بر همین اساس شهریاری از کوشش و حضور مستمر عوامل نظامی و انتظامی در تامین امنیت و همکاری برای امدادرسانی به زلزله زدگان، هم قدردانی می نماید و هم تداوم آن را خواهان است.

وی بر توزیع لوازم بهداشتی در مناطق زلزله زده، ضدعفونی کردن منازل روستایی جهت پیشگیری از بیماری های مسری، تامین مکان لازم برای نگهداری دام های زنده، توزیع گسترده غذای گرم بین زلزله زدگان و پرداخت یاری های معیشتی و بلاعوض هم تاکید دارد.

ایجاد 7 واحد نگهداری موقت احشام در سه روستا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کمیته ساماندهی احشام زنده و مشخص تکلیف احشام تلف شده طی روز پنجشنبه در قطور برگزار گردید، اضافه نمود: هفت واحد نگهداری موقت در سه روستای منطقه طی این روز ایجاد و یک هزار و 100 واحد دام زنده به این واحدها منتقل شدند.

آیدین رحمانی رضائیه به طی مراحل انتهای ارزیابی ها هم اشاره نمود و اضافه نمود: بر اساس این ارزیابی ها سه هزار و 700 واحد تاسیسات دامی احتیاج به بازسازی دارد و تا به امروز 6 اکیپ دامپزشکی در هفت روستای اصلی و هدف نسبت به جمع آوری و معدوم سازی 255 راس دام تلف شده اقدام نموده اند.

وی شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی آتش با بیان اینکه بر اساس ارزیابی اولیه بنیاد مسکن چهار هزار واحد احتیاج به بازسازی دارد، گفت: از این تعداد سه هزار و 700 واحد روستایی و 300 واحد نیز در شهر قطور واقع شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی اضافه نمود: یک هزار و 300 واحد مسکونی و 210 واحد تجاری و آموزشی و فرهنگی نیز احتیاج به تعمیر دارد.

رحمانی همچنین از شروع عملیات بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی آسیب دیده، از اوایل سال آینده اطلاع داد تا زلزله زدگان در روستاهای خوی و سلماس امیدوارتر از قبل به سراغ سال جدید بروند.

تداوم فعالیت 60 گروه امدادی هلال احمر

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی می گوید که 60 گروه شامل بیش از 300 نفر از امدادگران آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در منطقه فعالیت دارند و کمبودی در مورد تامین اقلام غذایی وجود ندارد؛ هرچند دغدغه های جزئی اهالی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

سعید رهبر سوره گفت: تا انتها روز گذشته، پنج شنبه چهار هزار و 909 عدد چادر، چهار هزار و 200 والور و چهار هزار و 348 بسته غذایی 72 ساعته در بین مردم توزیع شده است.

وی بیان نمود: از سایر استان ها نیز بیش از سه هزار چادر و چهار هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شده و پیگیری لازم از سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری و دهیاری های کشور جهت تامین احتیاجهای منطقه انجام گرفته است.

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی نیز بر حضور مستمر مدیران و مسوولان ذیربط استان در مناطق زلزله زده تاکید دارد و می گوید: در صورت احتیاج، بسته های غذایی یک هفته ای و یک ماهه نیز بین زلزله زدگان توزیع می گردد تا کمبودهای احتمالی زلزله زدگان برطرف و رضایت آنان بیش از پیش جلب گردد.

مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شایعات بی اساس از منابع ناموثق در رابطه با توقف امدادرسانی کاملا کذب است، تاکید دارد که تمامی نیروهای عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال توزیع اقلام امدادی و یاری رسانی به آسیب دیدگان هستند.

ارزیابی میزان خسارت خانه های روستایی به 95 درصد رسید

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به حضور مستمر 70 کارشناس و ارزیاب این نهاد در منطقه زلزله زده قطور برای ارزیابی میزان خسارت واحدهای مسکونی، اضافه نمود: تا به امروز ارزیابی 95 درصد مساکن روستایی این منطقه به اتمام رسیده است.

محمود بدلی اضافه نمود: همزمان با این ارزیابی، عملیات آواربرداری از واحدهای آسیب دیده در روستای کوتان آباد شروع شد و 12 دستگاه کمپرسی، یک دستگاه لودر و سه دستگاه بیل مکانیکی در این روستا مشغول فعالیت است و طی روزهای آینده این فعالیت به سایر روستاها گسترش می یابد.

وی اضافه نمود: مهمترین دلیل وارد شدن خسارت زیاد به خانه ها در زمین لرزه های خوی، وجود واحدهای مسکونی غیرمقاوم بوده است.

حضور تدریجی سازمان های مردم نهاد

حضور تدریجی سازمان های مردم نهاد و بعضی از نهادهای عام المنفعه در امر امدادرسانی به زلزله زدگان از روز گذشته، پنجشنبه بیشتر به چشم می خورد که گام رو به جلو در برطرف کمبودهای زلزله زدگان به شمار می رود.

بعضی از سازمان های مردم نهاد خوی و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد عتبات آذربایجان غربی از جمله نهادهای پیشتاز در این زمینه محسوب می گردد و جمعی از آنان طی روز گذشته غذای گرم برای زلزله زدگان تدارک دیدند و به اظهار همدردی با آنان پرداختند.

اما مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی می گوید که سازمان های مردم نهاد برای حصول نتیجه مطلوب تر باید از تک روی پرهیز نمایند و برای امدادرسانی با فرمانداری خوی و سازمان جمعیت هلال احمر هماهنگ باشند.

امیرعباس جعفری اضافه نمود: عملکرد خودسرانه بعضی از سازمان های مردم نهاد موجب تجمع بی مورد در منطقه می گردد و این عمل امدادرسانی را با مشکل روبرو می نماید.

وی بیان نمود: هماهنگی سازمان های مردم نهاد با هلال احمر امر امدادرسانی را تسریع می نماید زیرا این جمعیت برای هر خانواده آسیب دیده یک برگه شناسنامه تهیه نموده است و اطلاعات مناسبی را در اختیار دارد.

به گزارش موسیقی آتش روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه قطور و سپس زرآباد خوی با زمین لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود 104 نفر، بستری شدن 10 نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت 9:22 راهی منطقه قطور شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت 19:30 زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی 5.9 ریشتر زرآباد را لرزاند و خسارت های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در زرآباد تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز دوشنبه موکول گردد که متاسفانه بعضی ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری برطرف کردند و بسیاری از افراد آگاه اکنون بر این عقیده هستند که دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تا آخرین مرحله با زلزله زدگان آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تا آخرین مرحله با زلزله زدگان آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید