این بیماری ها چشم شما را هدف می گیرد

به گزارش موسیقی آتش، خبرنگاران : بعضی از بیماری ها مستقیم سلامت چشم را به خطر می اندازد.

این بیماری ها چشم شما را هدف می گیرد

کم بینی از مسائل مهم چشم است. در این مطلب 8 بیماری که بینایی شما را کم می نماید بشناسید.

به گزارش موسیقی آتش، انحطاط ماکولا یک بیماری چشمی است که به صورت مستقیم شبکیه چشم، قسمتی از چشم که نور را تشخیص می دهد و به فوکوس تصاویر و تشخیص آسان تر آنها یاری می نماید، را هدف قرار می دهد.

مسائل بینایی جدی هر ساله افراد بسیاری را در نقاط مختلف جهان از گروه های سنی مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله این مسائل کم بینایی می توان به تاری دید، نقاط کور، دید تونلی، و نابینایی جزئی یا کامل اشاره نمود. در بعضی موارد، این مسائل به واسطه استفاده عینک، لنزهای تماسی، عمل جراحی لیزر، یا حتی مصرف دارو قابل اصلاح هستند.

متاسفانه تمامی مسائل بینایی با یاری چنین روش های قابل درمان نیستند. افرادی که دارای اختلال بینایی هستند که با یاری عینک، لنزهای تماسی، عمل جراحی یا مصرف دارو درمان نمی شوند به نام کم بینا شناخته می شوند. اما چه چیزی موجب کاهش دید و کم بینایی می گردد؟

انحطاط ماکولا

انحطاط ماکولا یک بیماری چشمی است که به صورت مستقیم شبکیه چشم، قسمتی از چشم که نور را تشخیص می دهد و به فوکوس تصاویر و تشخیص آسان تر آنها یاری می نماید، را هدف قرار می دهد. هنگامی که شبکیه چشم به واسطه انحطاط ماکولا رو به زوال می رود، بیمار از تاری دید رنج می برد و خواندن و تشخیص اشیا برای وی سختتر خواهد شد. بعلاوه، انحطاط ماکولا ممکن است به شکل گیری نقطه کور منجر گردد.

انحطاط ماکولا اغلب با سن در ارتباط است، اگرچه همیشه این گونه نیست. دو نوع انحطاط ماکولا شامل خشک و مرطوب وجود دارند. در حالت خشک، از دست دادن بینایی کندتر است و به بیمار این اجازه را می دهد تا با همکاری پزشک پیشرفت بیماری را متوقف کند. اما نوع مرطوب شرایطی پیچیده تر دارد و به واسطه رشد غیر طبیعی رگ های خونی زیر ماکولا شکل می گیرد. سرعت پیشرفت این نوع بیشتر است و به از دست دادن قدرت بینایی جدی تر منجر می گردد. برای کاهش احتمال ابتلا به انحطاط ماکولا باید از سیگار کشیدن پرهیز کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

رتینوپاتی دیابتی

دیابت یکی بیماری ویرانگر است، چه در زمان تولد همراه شما باشد (نوع 1) و یا در ادامه زندگی به آن مبتلا شوید (نوع 2). در هر صورت، دیابت می تواند تاثیر منفی چشمگیری روی بخش های مختلف بدن از جمله چشم ها داشته باشد. در بعضی موارد، افراد مبتلا به دیابت با رتینوپاتی دیابتی روبرو می شوند که تغییرات روزانه را در بینایی آنها ایجاد می نماید.

رتینوپاتی دیابتی موجب بروز نشت در رگ های خونی می گردد که شبکیه چشم را تغذیه می نمایند و مسائل بینایی قابل توجه را به همراه دارد و در گذر زمان آسیب بلند مدت به شبکیه چشم را موجب می گردد. اگرچه اثر آن می تواند به وسیله عمل های جراحی کاهش یابد، نظارت دقیق بر قند خون مهم ترین بخش زیر کنترل نگه داشتن رتینوپاتی دیابتی محسوب می گردد.

رتینیت پیگمنتوزا

هنگامی که قدرت بینایی انسان رو به افول می رود، اغلب شب هنگام متوجه مشکل می شویم. رتینیت پیگمنتوزا گروهی از بیماری ها است که به طور خاص بدتر شدن بینایی در شب را شامل می گردد. اگر درمان نگردد، رتینیت پیگمنتوزا می تواند به از دست دادن بخشی ار بینایی یا کل آن منجر گردد.

رتینیت پیگمنتوزا به طور معمول حالت ارثی دارد. بر خلاف بعضی دیگر از مسائل بینایی، رتینیت پیگمنتوزا به آرامی توسعه می یابد، اما می تواند به نابینایی کامل منجر گردد. رتینیت پیگمنتوزا زمانی رخ می دهد که شبکیه چشم به طور معمول به وسیله زوال تدریجی به شدت آسیب دیده است. بعلاوه، بر خلاف بسیاری از بیماری هایی که کم بینایی را موجب می شوند، رتینیت پیگمنتوزا اغلب در سال های اولیه زندگی، شاید در دوران کودکی یا نوجوانی، پدیدار می گردد.

تنبلی چشم

در بیشتر موارد از دست دادن بینایی با افزایش سن و در بزرگسالی شروع می گردد. به عنوان مثال، انحطاط ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در گذر زمان شکل می گیرند و بیشتر در میانسالی یا سال های پس از آن فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.

اما این مساله برای تنبلی چشم صدق نمی نماید. تنبلی چشم را به سختی می توان با استفاده از عینک، لنزهای تماسی یا حتی جراحی اصلاح کرد. نتیجه ابتلا به تنبلی چشم می تواند تاری دید باشد که در طول زندگی همراه فرد خواهد بود.

رتینوپاتی نوزادان نارس

رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) همان گونه که معین است در نوزادانی که پیش از موعد به جهان آمده اند، شکل می گیرد. رتینوپاتی نوزادان نارس زمانی رخ می دهد که نوزادان نارس در انکیباتور قرار دارند، که سطوح اکسیژن در آن بالا است. مشکل به طور معمول طی این مرحله حیاتی برای نوزادان پدیدار می گردد.

از نظر فنی، رتینوپاتی نوزادان نارس به واسطه سطوح بالای اکسیژن رخ می دهد که به رشد رگ های خونی غیر طبیعی در شبکیه چشم منجر می گردد. در بعضی موارد، رتینوپاتی نوزادان نارس می تواند به جدا شدن کامل شبکیه منجر گردد و نابینایی نوزاد را به همراه داشته باشد.

جداشدگی شبکیه

جداشدگی شبکیه یکی از جدی ترین دلایل کم بینایی است که می تواند در زمان وجود حفره هایی در شبکیه، هنگامی که چشم از تروما شدید رنج می برد (به عنوان مثال، در نتیجه تصادف با خودرو یا آسیب های ورزشی)، هنگامی که چشم به شدت عفونت نموده است، در زمان رشد یک تومور، یا هنگامی که یک اختلال رگ خونی وجود دارد، رخ دهد.

خبر بد این است که جداشدگی شبکیه می تواند به از دست دادن کامل بینایی در چشم تحت تاثیر قرار گرفته منجر گردد. خبر خوب این است که اگر این شرایط به موقع تشخیص داده گردد، پزشک می تواند جداشدگی را به وسیله عمل جراحی اصلاح کند و بینایی نسبی یا کامل را به بیمار بازگرداند.

آب مروارید

آب مروارید به طور معمول در نتیجه افزایش سن شکل می گیرد و می تواند با آسیب ناشی از روبروه بلند مدت با خورشید یا نوعی جراحت مرتبط باشد.

درمان آب مروارید به سلامت کلی چشم بستگی دارد. در بیماران جوان، چشم به طور معمول کاملا سالم است و از این رو، آب مروارید می تواند معمولا به وسیله عمل جراحی رفع گردد. اما در شرایطی که چشم از سلامت کامل برخوردار نیست، شانس موفقیت عمل جراحی ممکن است بالا نباشد و بیمار مجبور به استفاده از اشکال دیگر توانبخشی گردد.

آب سیاه

آب سیاه یک مشکل بینایی رایج است که در نتیجه ایجاد فشار در چشم شکل می گیرد. بعلاوه، آب سیاه ممکن است در نتیجه فشار ناکافی در چشم یا اگر چیزی مانع جریان خون مناسب به عصب بینایی گردد، شکل بگیرد.

تشخیص زودهنگام آب سیاه می تواند سخت باشد زیرا نشانه های اولیه قابل توجهی ندارد و به مواردی مانند مسائل دید محیطی و بینایی در شب محدود می گردد. بر همین اساس، مراجعه منظم به اپتومتریست اهمیت دارد زیرا وی می تواند با آزمایش چشم به تشخیص آب سیاه یاری کند. در صورتی که آب سیاه در مراحل اولیه تشخیص داده گردد به وسیله دارو یا عمل جراحی قابل مدیریت است.

منبع: رکنا

به "این بیماری ها چشم شما را هدف می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بیماری ها چشم شما را هدف می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید