وجود غار زنده دیگری در روستای کهک دلیجان

به گزارش موسیقی آتش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، وجود غار زنده دیگری در روستای کهک دلیجان مشاهده می گردد.

وجود غار زنده دیگری در روستای کهک دلیجان

داستان چیست؟

علی مشهدی در مورد اخبار منتشر شده پیرامون کشف یک غار زنده جدید در شهرستان دلیجان، اعلام کرد: بعضی منابع اعلام نموده اند که یک غار زنده جدید در روستای کهک شهرستان کشف شده که آنالیز انجام شده نشان می دهند این غار جدید نیست بلکه، قبلا شناسایی شده و فقط اخیرا تعدادی غارنورد از آن بازدید داشته اند.

وی با اشاره به اینکه بافت سنگ های شهرستان دلیجان آهکی است، گفت: تقریبا در ارتفاعات شهرستان شاهد انواع سنگ های آهکی هستیم که عموما زنده اند و این زنده بودن به این معناست که بین آب و آهک و هوا واکنشی رخ می دهد و رسوب گذاری به شکل کریستال صورت می گیرد و اگر شرایط از نظر رطوبت فراهم باشد، این رسوب گذاری هر 100 سال بین 1.5 تا دو سانتیمتر ها رشد می نماید.

مشهدی توضیح داد: با توجه به بافت سنگ های ارتفاعات دلیجان و آهکی بودن آنها، وجود چنین نقاطی که از آنها به عنوان غار زنده یاد می گردد زیاد است، البته تا به امروز سه غار زنده در شهرستان شناسایی شده که شاخص ترین آنها غار چال نخجیر است.

بیشتر بخوانیدغار نخجیر دلیجان | غاری که هنوز نفس می کشد!

وی با بیان اینکه دومین غار زنده این منطقه غار سن ایک است که شرایط رشد را دارد، اضافه نمود: این غار به نام سن ایک در روستای کهک واقع شده که بدلیل اینکه در منطقه شکار ممنوع کهک نیز قرار گرفته است، ثبت ملی شده است.

سرپرست میراث فرهنگی دلیجان، سومین غار زنده که در حال حاضر نامی بر آن گذاشته نشده و تحت عنوان غار سوم شناخته می گردد نیز در روستای کهک قرار گرفته است که البته هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، اعلام کرد: در معادن موجود در این منطقه می توان غارهای بسیار کوچکی با طول کم را شاهد بود که به دلیل آب نقطه ای از آن سوراخ و نمایان شده اند، اما فقط سه غار زنده شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه غار نخجیر ویژگی های یک غار منحصر به فرد را دارد و به همین دلیل بازدید از آن برای عموم آزاد است، گفت: طبق درخواست دهیاری کهک مبنی بر بازدید عموم از غار سن ایک، مجموعه میراث فرهنگی دلیجان با این درخواست موافق بود و براساس همین موضوع به کارگروه غار شناسی استان که دبیر آن محیط زیست است، ارجاع شده تا درجه غار برای بازدید تعیین گردد که اگر درجه لازم برای بازدید را فراهم کند، در معرض دید عموم قرار می گیرد. در غیر این صورت، ممکن است درجه اعلام شده شاید فقط به حوزه های تخصصی و تحقیقات اجازه بازدید دهند.

منبع: همگردی

به "وجود غار زنده دیگری در روستای کهک دلیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود غار زنده دیگری در روستای کهک دلیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید