شناسایی محوطه های دوره پارینه سنگی در فهرج

به گزارش موسیقی آتش، در چارچوب برنامه آنالیز های باستان شناسی شهرستان فهرج که در شرق استان کرمان و در حاشیه کویر لوت انجام می گیرد، چند محوطه از عصر سنگ شناسایی شد.

شناسایی محوطه های دوره پارینه سنگی در فهرج

بهگزارش موسیقی آتش به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرام زارع سرپرست هیئت باستان شناسی امروز دوشنبه 27 مردادماه 99 با اعلام این خبر توضیح داد: بیشتر محوطه های شناسایی شده به دوره پارینهسنگی میانی منسوب شده اند. تاریخ گذاری نسبی این محوطه ها بر اساس ریخت شناسی مصنوعات سنگی گردآوری شده از سطح محوطه های شناسایی شده و سنجش آن ها با نمونه های مشابه در دیگر نقاط فلات ایران که بعضاً تاریخ گذاری شده اند، انجام گرفته است.

او با بیان اینکه شماری از این محوطه ها نیز به دوره پارینهسنگی جدید و فراپارینه سنگی تا دوره مس سنگی تعلق دارند، گفت: تمامی این محوطه ها به اصطلاح محوطه باز هستند و در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی که از کوه های شاخص سرچشمه می گیرند، شناسایی شده اند.

زارع مصنوعات سنگی گردآوری شده را اغلب از جنس سنگ چرت خواند و گفت: بعضی از آن ها منشأ آتشفشانی دارند که به دلیل نوسان بالای درجه حرارت بین روز و شب منطقه فرسایش نسبتاً شدیدی پیدا نموده اند.

او در ادامه اظهار کرد: پیش تر در دهه 1350 خورشیدی ژ. هنزلن از دانشگاه گان مطالعاتی را با همکاری مؤسسه جغرافیای دانشگاه تهران در منطقه فهرج انجام داده و یک محوطه با آثار عصر سنگ شناسایی و گزارش نموده بود.

سرپرست هیئت باستان شناسی اضافه نمود: در چارچوب فصل نخست آنالیز های باستان شناسی شهرستان فهرج علاوه بر بازشناسایی و بازبینی محوطه ای که هنزلن معرفی نموده بود، محوطه ها و یافته های جدیدی شناسایی شد که بر قدمت حضور جوامع انسانی در عصر سنگ در این ناحیه صحه می گذارد.

او خاطر نشان کرد: آنالیز های باستان شناسی شهرستان فهرج با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و در چارچوب طرح های تحقیقاتی اداره کل کرمان، به منظور تهیه نقشه باستان شناسی کشور انجام می گردد.

منبع: میراث آریا

به "شناسایی محوطه های دوره پارینه سنگی در فهرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی محوطه های دوره پارینه سنگی در فهرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید